مرزوقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

در دهه‌های قبل بیشتر از آثار جوانان حمایت می‌شد

امروزه نویسندگان جوانی که می‌خواهند اثر خود را به چاپ برسانند، از حمایت ناشران معتبر برخوردار نمی‌شوند.

در دهه‌های قبل بیشتر از آثار جوانان حمایت می‌شد
محمدرضا مرزوقی نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با شرایط نویسندگی برای جوانان امروز گفت: در زمان جوانی من، اوضاع تیراژ هنوز به بدی این روزها نشده بود و رمان «عاتکه» دو هزار تیراژ خورد که برای یک نویسنده کمتر شناخته شده و تازه کار، تیراژ قابل قبولی محسوب می‌شد. آن دوره در کنار کارهای کاملا حرفه‌ای از نویسندگان جوانی که کار درخور نوشته باشند، حمایت می‌شد. 

وی ادامه داد: نمی‌دانم در حال حاضر چه تعدادی از ناشران این طرز فکر و سیاست را دارند، اما می‌دانم نویسندگانی که می‌خواهند اولین کتاب خود را چاپ کنند به این سادگی با حمایت یک ناشر معتبر مواجه نخواهند شد. لااقل در آن سن و سالی که من آن دوره داشتم، بسیاری ناشران همین‌که چشم‌شان به من و سن و سالم می‌افتاد نوشته‌ام را نگاه نکرده، رد می‌کردند.

این نویسنده پیرامون مشکلات جوانان اظهار داشت: امروزه امکانات چاپ و نشر قابل دسترس‌تر شده؛ هر چند با تیراژهای بسیار پایین. اما هر جوانی می‌تواند اگر بخواهد نوشته‌اش را با هر کیفیتی که باشد به دست مخاطبان برساند. هرچند کار پخش و داشتن مخاطب خود یکی از دغدغه‌ها و مشکلات این راه است.

او افزود: مافیای نشر و بعد هم پخش کتاب را نیز نباید در این مورد از خاطر برد. اعمال یک سلیقه‌ی واحد، و جوایزی که با این سلیقه‌های واحد غالبا همسو است، متاسفانه نتایج واحدی هم دارند. سلیقه‌ای بازاری که خوراک ادبی این روزهای مشتاقان ادبیات را فراهم می‌کنند. وقتی روابط جای ضوابط را می‌گیرد و دوستی‌ها و دورهمی‌ها، مصداق ادبیات برتر می‌شود، ضرر آن نه تنها برای نویسندگان جوان که در کل برای تمام فضای ادبی است.

مرزوقی در ارتباط با دغدغه‌های خود و جوانان امروز گفت: جوانی ما با فیلم‌ها و آثاری گذشت که وجود بشری و روابط میان انسان با خودش و با همنوع خودش را همیشه مد نظر داشت. در جوانی تصمیم داشتم همیشه درباره‌ی عشق بنویسم. اما دغدغه‌های امروز من چیزهای دیگری است. عشق هم هست ولی به عنوان بخشی از ماجرا و نه کلیت ماجرای یک داستان.

وی ادامه داد: ما دیگر عمیق به عشق فکر نمی‌کنیم. باید دائم در حال گذار باشیم. باید از این گذار دریافتی تازه ارائه بدهیم. کافی است مخاطب کمی به این گذار تامل کند. یا با این گذرایی معاصر همسو باشد. جهان امروز پیچیده‌تر از گذشته است، انسان امروز هم. این موضوع بالطبع روی کار من هم تاثیر می‌گذارد. روی کار همه‌ی نویسندگان، خصوصا جوانان که می‌خواهند و باید هم‌عصر خود حرکت کنند، تاثیرگذار است. 



انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار