برای زیارت امام رضا (ع) باید او را «هادی الی الله» بدانیم

زیارت امام رضا (ع) معادل هزار زیارت خانه کعبه است؛ اما این زیارت وقتی ارزشمند است که با معرفت به حق امام و اعتقاد به امامت توام باشد.


حجت الاسلام و المسلمین حسن کمالی، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون جنبه‌های اخلاقی و تربیتی از منظر امام رضا (ع) گفت: «قالَ علی ابن موسی الرضا علیه السلام: لایکـون الْمُـؤمـن مُـؤمنـاً حتـى یکـون فیه ثلاثُ خصـال 


 سنّة من ربّهـ وسنّة من نبیّه ـ و سنّة من ولیّه فـَامّا السّنة مـِن رَبّه فکتمان سـرّه 


و امّـا السّنة من نبیّه فمـُداراة النّاس  


و امّـا السّنه مـن ولیّه فـاصّبـر فـى الْبـأسـاء و الضّـرّاء» 


  آقا علی بن موسی رضا (ع) می فرماید: مومن به راستی مومن نیست مگر اینکه دارای سه خصلت باشد تا ایمانش کامل گردد. اولین خصلت را باید از خدای خود داشته باشد؛ و آن کتمان سر است. یعنی رازدار مردم بوده و آبرو و حیثیت آن ها را حفظ نماید. دومین خصلت را باید از نبی خدا پیامبر اکرم (ص) داشته باشد؛ اینکه با آحاد مردم مدارا کند که مدارا کردن با مردم از صفات پیغمبر گرامی اسلام است. در تاریخ می خوانیم که پیامبر عظیم الشأن با دشمنان هم مدارا می کردند به عنوان مثال پس از فتح مکه ابوسفیان را احترام کرده و فرمود ایشان بزرگ قبیله است و باید احترام وی حفظ شود. اما سومین خصلت را باید از امامان و معصومین علیهم السلام داشته باشد که این خصلت جزء عالی ترین خصائل وجودی انسان به شمار می رود و آن اینکه در سختی ها و شداید کفران نعمت نکرده و صبور باشد. 


وی در ادامه اظهار داشت: نکته ای را که لازم می دانم عرضه بدارم پیرامون زیارت اولیاء خداست.  به طور مثال زیارت امام رضا (ع) معادل هزار زیارت خانه کعبه است؛ اما این زیارت وقتی ارزشمند است که با معرفت به حق امام و اعتقاد به امامت توام باشد، در حقیقت آن که ما امام را هادی الی الله بدانیم و به عنوان مثال لازمه زیارت امام رضا (ع) این است که امام رضا (ع) را هادی الی الله یعنی هادی به سمت خدا دانسته و با قصد قربت به زیارت آن امام همام برویم.


 این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از گفتگو تصریح کرد: به کرار شاهد آن هستیم که مردم همواره عیب جوی زمان و روزگار هستند در حالی که امام رضا (ع) خود می فرمایند که زمان با هیچ عیبی همراه نبوده و ما انسان ها هستیم که عیبی را که در درون خودمان است به زمان نسبت می دهیم. اگر زمان زبان داشت به سخن آمده؛ عیب های ما را بیان می کرد و معیوب بودنمان را نشان می داد.


   وی در ادامه با اشاره به سخنی از پیامبر گرامی اسلام (ص) بیان کرد: زیارت آقا امام رضا (ع) به قدری ارزشمند بوده و با کرامت است که پیغمبر (ص) فرمود: «به زودی پاره ای از پیکر من در سرزمین خراسان دفن می شود که هیچ آدم غصه داری او را زیارت نکند مگر اینکه خدا اندوه و غصه او را برطرف سازد.» و نکته حائز اهمیت این که پیغمبر بزرگوارمان تنها برای دو نفرعبارت «پاره تن» را به کار برده اند؛ یکی حضرت صدیقه طاهره فاطمه اطهر زهرای مرضیه و دیگری آقا امام رضا علیه السلام.


حجت الاسلام کمالی با اشاره به حدیث «سِلسِلَة ذَهَب» اظهار داشت: پس از آن که امام رضا (ع) وارد نیشابور شدند مردم نیشابور و علما از امام تقاضا کردند حالا که به نیشابور تشریف فرما شده اید هدیه ای به ما عطا نمایید. امام رضا (ع) در  آن جا این حدیث را بیان کردند که «لا إلهَ إلَّا اللّهُ حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی» و فرمودند: کلمه «لا اله الا الله» دیوار و حصاری است که هر کسی در این حصار قرار گیرد؛ از هر عذابی ایمن است منتها به شرط اعتقاد به امامت زیرا توحید هر مسلمانی با ولایت ائمه اطهار علیهم السلام است که کامل می شود.  


وی در پایان خاطرنشان کرد: ان شاالله خدای سبحان؛ ولی فقیه و رهبرعزیزمان را که تحصیلات خود را در خراسان به کمال رسانده و در جوار آقا امام رضا (ع) رشد یافته است از جمیع بلیات محفوظ بدارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار