از ولایت عهدی تا حکومت برکل ایران/ دو روی سکه تزویر

بطحائی گفت: هدف مأمون عباسی از پیشنهاد ولایت عهدی به امام رضا (ع) نشان دادن حرص و دنیا پرستی ایشان به مردم بود.

آیت اللّه سید هاشم بطحائی گلپایگانی  عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگارتکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جانشینی ائمه اطهار (ع)  بر مسند خلافت پس از رسول الله (ص)  اظهار كرد : طبق آیه شریفه " اطیعوا الله واطیعوا الرسول و اولی الامر منکم " جانشینی ، ولایت و اداره امور دنیا و آخرت جهان اسلام بر عهده پیامبر اکرم (ص)  و جانشینان ایشان است. 

وی افزود: بنی امیه و بنی عباس غاصبان خلافت بوده و با زر،  زور و تزویر این منصب الهی را حدود 300 سال غصب کرده و به نام اسلام برگرده ی ملت تاختند. 

بطحائی در رابطه با اهداف خاندان عباسی عنوان کرد: هارون الرشید و پسرش عبدالله مأمون افراد مزوری بودند که به واسطه تزویر نه تنها جانشینان پیامبر اکرم (ص)  را از خلافت برکنار کرده بلکه قصد بدنام کردن آنها را در بین مردم داشتند. 

وی افزود: در همین راستا مأمون امام رضا (ع)  را با ترفندی از مدینه به سمت مرو آورد تا هم شخصیت ایشان را در بین مردم تخریب کند و هم با شایعه پراکنی مردم را برعلیه علی بن موسی (ع)  بشوراند.  

این مرجع تقلید بااشاره به ماجرای ولایت عهدی خاطر نشان کرد: مأمون در ارائه پیشنهاد ولایت عهدی به امام رضا (ع)  و اصرار براین درخواست قصد و نیتی به جز نشان دادن حرص و طمع امام بر خلافت نداشت و می خواست ایشان را در چشم مردم فردی نشان دهد که شهر و دیار و اولاد خود را تنها برای حکومت بر جهان اسلام رها ساخته و به مرو آمده است.  

وی افزود: امام (ع)  که از هدف مأمون آگاهی داشت در ابتدا پیشنهاد را نپذیرفت اما در نهایت به شرط دخالت نداشتن در امور اجرائی و عزل و نصب افراد ولایت عهدی را پذیرفت. 

بطحائی عنوان کرد: مأمون پس از شکست در مسئله ولایت عهدی به حربه ی ایجاد شایعه و تهمت به علی بن موسی الرضا (ع)  روی آورد و خشکسالی در کشور را به قدوم مبارک ایشان نسبت داد لذا مردم نادان بر علیه امام (ع)  شورش کردند. 

وی در ادامه تصریح کرد: امام (ع)  روز دوشنبه را مؤید مناسب برای نماز باران تعیین کرد اما مأمون روز دیگری را پیشنهاد کرد که امام رضا(ع)  فرمود :" جدم رسول الله (ص)  روز دوشنبه را برای نماز باران مناسب می دانستند ." لذا پس از نماز،  باران فراوانی مرو را سیراب کرد.  

این مرجع تقلید در پایان در خصوص اینکه برخی معتقد هستند که مأمون عباسی در ابتدا قصد به شهادت رساندن امام (ع)  را نداشته،  اظهار كرد : هارون الرشید عباسی به عبد الله مأمون گفت :" الملک عقیم ، حکومت نازاست و پدر و فرزند نمی شناسد " لذا مأمون که سر برادر خود را برای به چنگ آوردن خلافت از تن جدا می کند و در بالای کرسی حکومتش می آویزد هیچ گاه به قصد تقدیم این حکومت به علی بن موسی الرضا (ع)  ایشان را به مرو نیاورده است و قصد اصلی او به شهادت رساندن آن حضرت پس از تخریب و نابودی شخصیت ایشان است.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار