لاریجانی در نطق پیش از دستور:

مصوبه سنا در تمدید تحریم‌ها خلاف برجام است/رئیس‌جمهور آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد+فیلم

رئیس مجلس گفت: رئیس جمهور آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد چرا که مصوبه سنا در 8 جا مخالف برجام است.

تمدید تحریم‌های 10 ساله خلاف برجام است/ شهید مدرس اهتمام ویژه‌ای به جایگاه مجلس داشته است
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز (یکشنبه، 14 آذر ماه) با اشاره به تمدید تحریم های 10 ساله اخیر از سوی سنای آمریکا گفت: مجلس نمایندگان آمریکا و مجلس سنا در مورد قانون ISA تصمیم صددرصدی بر تمدید آن گرفتند و در همین حال رئیس جمهور آمریکا که یک طرف توافق هسته‌ای بود در مقابل این سوال که چنین اقدامی خلاف توافق برجام است اعلام کرد شما محدودیت‌های من را در کنگره می‌دانید آیا این یک موضع صادقانه است؟! یعنی شما پس از انتخابات اخیر آنقدر در مجلس نمایندگان مجلس سنا بی‌اعتبار شده اید که حتی هم حزبی‌‌های شما هم به نظر شما توجهی نمی‌کنند؟

وی در ادامه تصریح کرد: حدود نیمی از اعضای کنگره از حزب دموکرات هستند چطور یک نفر آنها رأی نداد؟ این امر نشان می‌دهد که کل سیستم حکومت آمریکا دموکرات و جمهوری خواه در تمدید این قانون توافق نمودند و معنای این امر بی‌اعتباری رئیس جمهوری فعلی است چطور موقع انجام توافق هسته‌ای اعضای حزب شما در مجلس نمایندگان و سنا موفق شدند جلوی جمهوری خواهان را بگیرند ولی در اینجا یک نفر هم از دموکرات‌ها در سنا شأنی برای تعهد شما قائل نشد.

**رئیس جمهور فعلی آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد/مصوبه سنا خلاف توافق هسته‌ای است

لاریجانی ادامه داد: این حادثه نشان می‌دهد رئیس جمهور فعلی آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد و گفته اخیر وی که بنده محدودیت‌هایی در کنگره دارم از روی صداقت نیست. وی محدودیت دارد اما نه این‌قدر! این مصوبه خلاف توافق هسته‌ای است حداقل با بررسی اجمالی که انجام دادم در 8 جا در برجام به نوعی مخالفت با چنین رویکردی را نشان داده است به عنوان مثال در بند (ه) دیباچه آمده است گروه 1+5 در ایران متعهد می‌شود این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده بر مبنای احترام متقابل اجرا نمایند و از هر گونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف این برجام که سبب تخریب اجرای موفق آن شود، خودداری کنند.

نماینده مردم قم اظهار داشت: گروه 1+5 از تحمیل الزامات مقرراتی و آیین‌نامه تبعیض آمیز به جایگزینی تحریم‌ها و اقدامات محدودسازی که تحت پوشش این برجام قرار می‌گیرد، خودداری خواهند ورزید.

وی گفت: در بند 21 آمده است ایالات متحده منطبق با این برجام تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 را متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد، این تحریم‌ها شامل حوزه‌های زیر است و در اینجا حوزه‌ها را برمی‌شمارند، بند (ل) می‌گوید معاملات با بخش انرژی ایران در بند (ط) سرمایه گذاری شامل مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های مشترک خدمات، فناوری، دانشی فنی، کالا و کمک به بخش نفت، پتروشیمی از این جمله است توجه کنید در قانون ISA قرار است که تمرکز تحریم‌ها بر روی نفت گاز و سرمایه گذاری‌های بعدی آن مثل پتروشیمی است که با صراحت در بند 21 برجام ایالات متحده باید از این تحریم‌ها خودداری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارها وزیرخارجه آمریکا این معنا را اعلام نمود  و حتی قبل از بحث در سنا نیز اعلام نگرانی کرد لذا اقدام آمریکایی‌ها هیچ توجیهی از نظر تعهد بین‌المللی ندارد و از طرفی پایبندی ایران نیز بر حسب نظر سازمان‌های بین‌المللی مسجل است ما در مجلس قانون بسیار مهمی تصویب کردیم به نظر می‌رسد تکلیف کار در قانون مصوب مجلس روشن شده است در این قانون در بند 3 ما به صراحت بیان کردیم اگر یکی از طرفین به تحریم‌ها روی بیاورد و یا تحریم‌های جایگزین مشخص کند چه اقداماتی را دولت باید انجام دهد لذا چون در این گونه موارد تحریم‌هایی ایجاد شده و دولت باید متناسب با این قانون اقدامات لازم را صورت بدهد.

**دولت قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام را هر چه سریع‌تر اجرا و گزارش آن را به مجلس ارائه کند

لاریجانی گفت: لذا ما اکیدا از دولت می‌ خواهیم طبق قانون مصوب مجلس در قانون اقدام مناسب با متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به خصوص اصول 3 و 7 آن اقدام متقابل در ازای گستاخی آنان هرچه سریعتر به موقع اجرا قرار دهد و گزارش آن را به مجلس بدهد و از همه دوستداران انقلاب و قوای مختلف می‌خواهیم در شرایط فعلی کشور که احتیاج به وفاق بیشتر داریم تمامی سعی خود را در وحدت و همدلی صرف نمایم و از اقداماتی که چالش برای کشور ایجاد میکند بپرهیزند تا وقت مسئولین صرف منافع ملی کشور گردد.

وی همچنین با تبریک فرا رسیدن ایام ربیع‌الاول به ملت عزیز و نمایندگان مجلس و گرامیداشت یاد شهید مدرس گفت: شهید مدرس به حق معتقد بود که مجلس نقطه ثقل و قضا و قدر ایران است، عظمت ملت همان عظمت مجلس است و هر ملتی عظمت و بزرگی‌اش به بزرگی مجلس است و هر کسی ملت بزرگ و عظمت بخواهد باید مجلس آن بزرگ و باعظمت باشد.

**شهید مدرس از مجلس دوم تا پایان مجلس ششم اهتمام ویژه‌ای به جایگاه مجلس داشت

وی افزود: از دور دوم مجلس که مدرس به عنوان مجتهد تراز اول از مجلس دوم تا پایان مجلس ششم اهتمام ویژه‌ای به جایگاه مجلس داشت و در امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی اظهارنظر تأثیرگذار داشت.

رئیس مجلس ادامه داد: مدرس به سایر نمایندگان توصیه‌ای کرده است البته آقایان وکلا تصدیق می‌فرمایند که این کاری که ما قبول کردیم بهترین کارهاست و اهم عموم است پس باید بهترین اوقاتمان را برای این کار معین کنیم در حقیقت اداره کننده این مملکت آقایان وکلا هستند.

لاریجانی تصریح کرد: البته شرایط زمانی مدرس و سالهای آغاز مشروطیت و بهم ریختگی صحنه بین‌المللی و سرریز آن در کشور ما و چند دستگی‌ها در داخل کشور در استقرار تفکر محوریت مجلس نزد مدرس بی‌تأثیر نبود اما نظریه مدرس مربوط به یک دوره تاریخی خاص نیست او می‌گوید اینکه ما تقلید از مقالات «روسو» نمی‌کنیم به این دلیل است که افکار عالیه محمدبن‌ عبدالله (ص) را برای نظم اجتماع و بهتر از افکار روسو می‌دانیم.

** تمام فکر سیاسی مدرس مبتنی بر تقویت نهاد مجلس بوده است

نماینده مردم قم اظهار داشت: رضاشاه به دنبال تغییر ساختار و حکومت بود و بعد از آن بحث جمهوریت را مطرح کرد مدرس اعلام نظر کرد من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حکومت صدر اسلام نیز تقریبا و بلکه حقیقتا جمهوری بوده است ولی این جمهوری که می‌خواهند به ما تحمیل کنند بنابر اراده ملت نیست، این موارد نشان می‌دهد که تمام فکر سیاسی مدرس مبتنی بر شناخت سنن اسلامی به سوی مردم سالاری و تقویت نهاد مجلس بوده است.

رئیس مجلس اظهار داشت: بدون تردید تلاش‌های آن مرد بزرگ الهی تأثیرات خود را در تأسیس نظام جمهوری اسلامی گذاشت و به درستی روز مجلس با نام مدرس متبرک گردید و بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در همین منهج، مجلس را در رأس امور کشور قرار دادند و امیدواریم مجلس امروز در جهت مدرسه مدرس حرکت کند ایشان که سالهای آخر عمر را در تبعید و حبس گذراند به مطلبی اشاره نموده است که برای همه ما آموزنده است.

وی ادامه داد: مدرس نوشته است نظر به اینکه سالها بود در بعضی اوقات که به خود می‌آمدم در هر حال که بودم از خداوند مسألت می‌نمودم که فراغتی به من مرحمت فرما که چند امر را به توفیق خودت انجام دهم اولا محاسبه عمر خود را که این سرمایه عمر و قوای جوانی را در چه صرف نمودم ثانیا درباره معلومات و حقایقی که در فطرت من گذاشته تفکر کرده و اجتهاد نمایم، ثالثا آنچه که از من فوت شده از اعمال و رفتار تدوام کنم به مثل عبادات یا توبه ، استغاثه، تضرع، عفو، شفاعت شفیعان و در آن پیش آمد قهری به آن فراغت و موفقیتی که سالها از خداوند تبارک و تعالی مسألت می‌نمودم تقریبا نایل آمدم.

لاریجانی تصریح کرد: به جد بزرگوار خود امیرمومنان تأسی کرده و فزت برب‌الکعبه مدام به زبان می‌آورد البته ابن‌ملجم معذور نیست بر روح آن مردم بزرگ درود می‌فرستیم.

**شهادت ده‌ها نفر از زائرین ایرانی در حله اوج سبوعیت جریان تروریستی داعش را نشان داد

رئیس مجلس در ادامه به بیان مطلب دیگر پرداخت و گفت: چند حادثه در اواخر ماه صفر روی داد که وجدان عمومی ملت را متألم و داغدار کرد یکی از آنها حادثه تروریستی در حله بود که شهادت ده‌ها نفر از زائرین ایرانی اوج سبوعیت جریان تروریستی داعش را نشان داد، کمتر در تاریخ اسلام سابقه‌ای به این وقاحت سراغ داریم که گروهی در اعمال خود لاابالی باشند.

وی افزود: در این شرایط بهم ریخته امنیتی ایران با تدبیر نیروهای مسلح امنیتی خوشبختانه از امنیت پایدار برخوردار است از خداوند متعال علو درجات برای شهدا این حادثه طلب می‌کنم و به خانواده این شهدا به خصوص مردم خوزستان که بیشترین صدمه را تحمل کردند عرض تسلیت و تعزیت داریم.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: حادثه تأسف آور قطار در استان سمنان نیز از حوادث تلخ روزهای گذشته بود که ده‌ها نفر از هموطنان زائر امام رضا(ع) جان خود را از دست دادند به خانواده‌های داغدار که عمدتا از اهالی شریف آذربایجان هستند عرض تسلیت داریم و امیدواریم خداوند عافیت کامل به مجموعه این دو حادثه عطا بفرماید، البته همانگونه که مطلع هستید کمیته‌هایی برای رسیدگی این حادثه دردآور تشکیل گردید و کمیسیون عمران مجلس در این زمینه تلاش وافری نمود و گزارش اولیه خود را تهیه کرد که بزودی به اطلاع نمایندگان خواهد رسید.

لینک دانلود
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
فريادهاى شكوهمند رهبرفرزانه را نشنيدى ؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
آمریکا و شرافت !؟ یکم قاطعیت به خرج بدین .
-
شیری
۱۴:۰۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
هرآنچه رهبر بفرماید آن است شعار مرگ برامریکا از یاد نرود خدایا تا انقلاب مهدی رهبر مان نگهدار جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
منطق
۱۲:۵۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
گرگ شرافت عمل نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
مسولین باید من بعد بیشتر حواسشون باشه وفرمایشات رهبری رو بیشتر ازقبل جامه عمل بپوشونن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۳۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
خدارو شکر که بلاخره بعضیها فهمیدن آمریکائیها چیزی به اسم شرافت ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
يعني شما تاكنون متوجه نشديد كه حاكمان آمريكا شرافت ندارند ؟؟
آخرین اخبار