سی‌ان‌ان: آیا همکاری پوتین و ترامپ، نتایج فاجعه‌بار سیاست‌‌های آمریکا در لیبی و سوریه را جبران می‌کند؟

وب‌سایت سی‌ان‌ان در گزارشی به تحلیل نتایج همکاری احتمالی واشینگتن و مسکو در جنگ سوریه و لیبی پرداخت.

سی‌ان‌ان: آیا همکاری پوتین و ترامپ، نتایج فاجعه‌بار سیاست‌‌های آمریکا را جبران می‌کند؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان،  وخامت شرایط لیبی به زودی با فاجعه‌ای که در سوریه جریان دارد برابری خواهد کرد و جهان در انتظار دیپلماسی دونالد ترامپ -رئیس‌جمهور منتخب آمریکا- و تأثیر آن بر امور جاری این دو کشور است.

درگیری در پایتخت لیبی –طرابلس- همچنان ادامه دارد. امید بر این است که دولت وفاق ملی که از حمایت بین‌المللی برخوردار و آمریکا بانی اصلی آن است توانایی برقراری نظم و قانون در این کشور را داشته باشد. نتیجه پنج سال دیپلماسی چند جانبه در لیبی، جنگی است که مقیاس آن از سال 2011 تاکنون سابقه نداشته است. نظامیانی که پنج سال پیش با حمایت غرب «معمر قذافی» را سرنگون کردند، در حال حاضر پایتخت این کشور را به اندازه موگادیشو –شهری در سومالی- تخریب کرده‌اند.

باراک اوباما –رئیس‌جمهور آمریکا- اعتراف کرد ادامه ندادن مداخله در لیبی بزرگترین اشتباه دولتش بود. شرایط کنونی لیبی –همانند سوریه- متاثر از رویکرد اوباما در امور بین‌المللی است که به هرج و مرج در منطقه منجر شده است. با اینکه سازمان ملل متحد از دولت وفاق ملی در طرابلس حمایت می‌کند، یک دولت مخالف در طبرق (واقع شرق لیبی) با آن مخالفت است. 

حال با رفتن اوباما و آغاز به کار دولت ترامپ ممکن است شرایط تغییر کند. ترامپ به صراحت اعلام کرده است با روسیه که از بازیگران اصلی در جنگ سوریه است همکاری خواهد کرد. ولادیمر پوتین –رئیس‌جمهور روسیه- هفته گذشته پاسخ امیدوار کننده ای به این سخن ترامپ داد: «ما هرگز به دنبال دشمن‌تراشی نبوده‌ایم، ما به دوست نیاز داریم.»

این سخنان پوتین یک روز پس از اینکه "خلیفه حفتر" از فرماندهان نظامی لیبی مسکو را ترک کرد ایراد شد. حفتر برای درخواست کمک از کرملین برای پایان دادن به تنش‌های لیبی به روسیه سفر کرده بود.

«دوستی» در جهان سیاست یک مفهوم نسبی است. ممکن است پوتین و ترامپ برای یکدیگر کارت کریسمس ارسال نکنند؛ ولی می‌توانند در این دو میدان جنگ با یکدیگر همکاری کنند. حدود دو سال مذاکره برای برقراری صلح در لیبی هیچ نتیجه‌ای نداشته است و درگیری‌ها به فروپاشی قدرت مرکزی منجر شده است.

این موضوع قابل انکار نیست که اگر بهبودی در روابط آمریکا و روسیه ایجاد شود در سرنوشت جنگ‌های نیابتی‌شان در لیبی و سوریه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

البته مشخص نیست عملیات سوریه تا ماه ژانویه (زمان ورود ترامپ به کاخ سفید) ادامه داشته باشد. اما احتمالاً مسکو برای قبول همکاری با آمریکا امتیازاتی را درخواست می‌کند. افزایش بهای جهانی نفت، حفظ منافع مسکو در اوکراین و کریمه و پایان مذاکرات توسعه ناتو ممکن است از درخواست‌های روسیه باشند. البته قابل توجه است که عملی شدن هر یک از این موارد در صورت موافقت با آن به ماه‌ها یا سال‌ها زمان نیاز دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
درخواست امتیاز همیشه خوب نیست چون نقاط ضعف خودتو بازگو میکنی
واین فرصتی برای جولان دادن حریفت میشه تا بیشتر بهت فشار بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
به ما چه آنان چه کار میکنند نه شرقی نه غربی شعار ماست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۱:۵۲ ۱۴ آذر ۱۳۹۵
آقای ولادیمیر پوتین شما نباید دوست ترامپ ظالم وستمگر باشی او مال دنیا دوست حریصی است وبخاطر بالا آمدن قدرت خود حاضر است تمام انسانهای بی گناه را بوکوشند
آخرین اخبار