برگزاری سمینار کاربرد لیزر در درمان ناباروری/ حضور بیماران خارجی برای درمان به روش‌های لیزرتراپی در کشور

رئیس مرکز تحقیقات در شبکه ملی لیزر گفت: دومین سمینار کاربرد لیزر در اورولوژی با هدف درمان ناباروری با حضور بیماران خارجی برگزار می‌شود.

برگزاری سمینار کاربرد لیزر در درمان ناباروری/ حضور بیماران خارجی برای درمان به روش‌های لیزرتراپی در کشور
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد رضا رزاقی رئیس مرکز تحقیقات شبکه ملی لیزر کشور صبح امروز در نشست خبری دومین سمینار کاربرد لیزر در اورولوژی که در مرکز تحقیقات کاربرد لیزر علوم پزشکی بیمارستان شهدای تجریش برگزار شد؛ با اشاره به ورود لیزر به کشور از سال 72 اظهار داشت: لیزر در درمان پروستات و رفع مشکلات دستگاه‌های مختلف وارد کشور شده که به دلیل وارداتی بودن دستگاه‌های آن مشکلاتی را برای بیماران از لحاظ هزینه‌های گزاف به وجود آورده بود.

وی یادآور شد: تحقیقات بر روی ساخت دستگاه‌های لیزر و فیبرهای سنگ شکن از همان سالهای اولیه انجام شد و دانشمندان کشور توانستند فیبرهای سنگ شکن را با قیمت پایین در کشور تولید کنند.

رزاقی  ادامه داد: لیزر در درمان پوست، چشم پزشکی و پروستات استفاده می‌شود و مرکز تحقیقات لیزر در علم پزشکی در سال 81 راه‌اندازی شد و در سال 85 این مرکز به طور رسمی مجوز کار گرفت و اساسنامه‌اش با همکاری گروه فیزیک تدوین شد.

وی با بیان اینکه هدف این مرکز بومی سازی دانش و صنعت لیزر است افزود: لیزر سبز، لیزر هلنیوم برای سنگ شکنی و رفع تنگنای دستگاه ادرار و درمان پروستات انجام می شود و برای اولین بار این بیمارستان دستگاه لیزر را وارد کشور کرد و امروزه در مجموع شش دستگاه لیزر در درمان‌های مختلف در کشور تولید می‌شود.

رزاقی یادآور شد: کارهای آزمایشگاهی دستگاه‌های مختلف لیزر انجام شده است و با همکاری معاونت و تحقیقات و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت ادامه داد.

وی عنوان کرد:‌با همکاری دستگاه‌های مختلف نقشه راه مرکز تحقیقات ترسیم شد و شبکه ملی تحقیقات لیزر با هدف برنامه‌ریزی در سال 92 در معاونت آموزش وزارت بهداشت مشغول به فعالیت شد.

وی با بیان اینکه آموزش همگانی لیزر به علت جاذبه خاص آن در بین مردم یکی از اهداف اصلی این مجله است، تصریح کرد: لیزر به خاطر اینکه نیازی به برش و بخیه ندارد و هزینه درمان و بستری را کاهش می‌دهد مورد علاقه مردم بوده و همین امر سبب شده این مرکز به آموزش لیزر به متخصصان رشته‌های مختلف بپردازد.

وی عنوان کرد: دستگاه‌هایی که وارد کشور می‌شوند 70 درصد هزینه آن را معاونت علمی و بقیه را بیمارستان‌های کشور به عهده دارند و امروزه لیزر علاوه بر درمان به تشخیص بیماری‌های مختلف می‌پردازد.

وی گفت: در حال حاضر تحقیقات بر روی اثربخشی بیشتر لیزر بر روی داروها انجام می‌شود و در این سمینار آ‌موزش‌ها مختلف به همکاران د زمینه‌های مختلف به لیزر داده می‌شود.

آشنایی با کاربرد لیزر در جراحی کبد و درمان ناباروری زنان
در ادامه مراسم بابک جوانمرد دبیر علمی دومین سمینار کاربرد لیزر گفت: اولین دوره این سمینار در سال 93 با استقبال پزشکان برگزار شده که دومین دوره آن در روزهای 18 و 19 آذر ماه در دانشکده پرستاری دانشگاه شهید بهشتی با همکاری قطب آموزشی پزشکی لیزر و انجمن اورولوژی برگزار می‌شود.

وی بیان کردم: هدف از این سمینار آشنایی با کاربرد لیزر در جراحی کبد و درمان ناباروری است.

جوانمرد عنوان کرد: کاربرد لیزر در سنگ شکن و رفع تنگناهای مثانه است و در این سمینار جراحان مختلف دانش خود را در اختیار سایر متخصصان قرار می‌دهند. 

وی با بیان اینکه معیارهای انتقال بیماران برای جراحی با لیزر در این سمینار بحث می شود، افزود: در این سمینار کاربرد لیزر در مجاری ادرار و درمان ناباروری به دو صورت سخنرانی و پنل به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود.

وی گفت: کاربرد لیزر در سرطان زنانه و کودکان با اجرای روش‌های کم تهاجمی است و در این سمینار بیمارانی از کشورهای آذربایجان و عراق برای درمان حضور دارند.

انعطاف‌پذیری لیزر در مقایسه با سایر روش‌های درمانی
در ادامه مراسم سید فرزاد علامه دبیر اجرایی این سمینار گفت: کاربرد لیزر برای رفع ضایعات پوستی است و امروزه از انرژی لیزر برای نفوذ در داخل بافت‌های بدن به روش آندوسکوپی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: فشار هوا، امواج صوت و الکتریسیته جایگزین لیزر برای درمان بیماری‌های مختلف است اما هیچ کدام از این دستگاه‌های قابلیت‌های انعطاف پذیری برای داخل شدن به بافت‌های بدن را ندارند.

وی گفت: تمامی مراکز دانشگاهی و استادان به نام در این سمینار سخنرانی می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار