درخواست گروه‌های حقوق بشری از می برای توجه به وضع حقوق بشر کشورهای عربی

گروه‌های فعال در عرصه حقوق بشر از نخست وزیر انگلیس خواستند نقض حقوق بشر در کشورهای حاشیه خلیج فارس را قربانی تلاش‌ها برای ایجاد روابط تجاری نزدیک‌تر نکند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین نوشت: در آستانه سفر نخست وزیر انگلیس به بحرین، گروه های فعال در عرصه حقوق بشر از وی درخواست کردند، نقض حقوق بشر را قربانی تلاش ها برای ایجاد روابط تجاری نزدیک‌تر با کشورهای حوزه خلیج فارس پس از برکسیت نکند.

پایگاه اینترنتی این روزنامه انگلیسی در مطلبی نوشت: ترزا می، نخست وزیر انگلیس، در شرایطی که خود را برای جلب نظر کشورهای حوزه خلیج (فارس) درباره توافقی پس از برکسیت [رای مردم انگلیس به خروج این کشور از اتحادیه اروپا] در سفری به بحرین، آماده می کند، گفته است، انگلیس نباید نقض حقوق بشر در کشورهای خارجی را نادیده بگیرد.

فعالان از می خواسته‌اند در تلاشش برای به نتیجه رساندن توافق سودآور تجارت آزاد با کشورهای غرب آسیا نگرانی ها را درباره حقوق بشر نادیده نگیرد.

اما می، که نخستین رهبر انگلیس و زنی خواهد بود که در نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس شرکت خواهد کرد، روز یکشنبه گفت که انگلیس باید تلاش کند «شیوه ای را که بامنطقه تجارت می کنیم  تغییر دهیم.»

وی گفت «در شرایطی که ما خود را برای ترک اتحادیه اروپا آماده می کنیم، باید فرصت های جدید ایجاد روابط تجاری جدید میان انگلیس و کشورهای حوزه خلیج فارس را فراهم کنیم.»

لیام فاکس، وزیر تجارت بین الملل انگلیس و یکی از اعضای به شدت محافظه کار پارلمان این کشور، معتقد است، توافق تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس می تواند یکی از نخستین قراردادهای نخست لندن پس از برگزیت باشد. البته ممکن است کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) -عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، امارات عربی متحده و قطر- در ازای توافق تجاری با انگلیس، سفر بدون ویزا به این کشور را درخواست کنند.

بزرگ‌ترین حزب سیاسی بحرین از شرکت در این نشست منع شده است و همچنین از بحرین و عربستان سعودی به علت کمپین بمباران در جنگ داخلی یمن، انتقادهای شدیدی می شود.

در نامه‌ای به می که روز یکشنبه منتشر شد، گروه هایی از جمله دیده بان حقوق بشر، سازمان غیردولتی ریپرایو و موسسه بحرین برای حقوق بشر و دموکراسی، نوشتند: «مقامات بحرینی حملات علیه حقوق آزادی بیان، تجمع ها و تشکل ها را هدایت کردند و چشم اندازها را برای راه حلی دیپلماتیک برای ناآرامی های داخلی از بین بردند.»

در ادامه این نامه آمده است: «اگر دولت شما درباره تعهدش برای ترغیب ایجاد اصلاحات و مذاکره جدی است، باید از نفوذ خود بر دولت بحرین برای توقف فوری سرکوبگری هایش، استفاده کند.»

منتقدان مثل سازمان عفو بین الملل، ادعا کردند، تعامل میان انگلیس و بحرین، مثل کمک برای آموزش قوه قضائیه بحرین، به ایجاد تغییرات واقعی در این کشور کمکی نمی کند.

کشورهای حوزه خلیج فارس با وجود توافق تجارت آزاد با اروپایی ها، تاکنون نتوانسته اند با انگلیس چنین توافقی داشته باشند و از سال 2008 تاکنون مذاکرات با بروکسل در این خصوص بی‌نتیجه بوده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: در نشست دو روزه شورای همکاری خلیج فارس، احتمالا درباره این موضوع که آیا امکان دارد اتحاد اقتصادی مستحکم تری در این حوزه از جمله بازار واحد، ارز واحد و قوانین گمرکی یکسان شبیه به الگوی اتحادیه اروپا وجود دارد یا خیر، بحث خواهد شد.

این روزنامه در ادامه با ارائه سابقه رابطه نزدیک بحرین و انگلیس که اخیراً نیز این رابطه بهتر هم شده است، نوشت: نقض حقوق بشر در بحرین، یکی از نگرانی های بزرگ لندن است؛ زیرا دولت این کشور از سال 2012 تا کنون کمک های فنی قابل توجهی به بحرین برای ایجاد اصلاحات در پلیس و قوه قضائیه این کشور داشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار