ایجاد اشتغال برای دانشجویان هنر در دانشگاه‌ها

دانشگاه علمی کاربردی فرصتی را برای عرضه مستقیم و فروش آثار هنری دانشجویان فراهم کرده است.

اشتغال دانشجویان هنر در دانشگاهحسین عینی رئیس دانشگاه علمی کاربردی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نهادینه کردن جایگاه هنر در دانشگاه‌های کشور گفت: نهادینه شدن نظام هنری و توجه آن قطعا نمی‌تواند از دوره نوجوانی و جوانی صورت گیرد چرا که در این دوران هنر و نگاه هنری در این گروه تقریبا در برخی موارد نیز اصلاح می‌شود.

وی تصریح کرد: به همین منظور برنامه‌ریزی از سال‌های گذشته در زمینه تقویت همین نگاه هنری صورت گرفته و نقطه عطفی برای رشد بهتر هنر و اصلاح نگاه هنری دانشجویان بوده است.

عینی درباره اهمیت و توجه فرهنگ و هنر در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها توجه به فرهنگ و هنر است و این توجه نباید تنها در مکتوب صورت گیرد بلکه باید اهمیت و نحوه پیشرفت و گسترش آن در قالب نمایشگاه‌های هنری در این مراکز علمی فرهنگی انجام شود.

وی ضمن اشاره به اینکه نگاه تجربی به هنر برای دانشجویانی که در رشته‌های مختلف هنری ادامه تحصیل می‌دهند نیاز اولیه محسوب می‌شود، گفت:‌ برای جوانی که می‌خواهد در یکی از رشته‌های هنری در شاخه‌های هنرهای تجسمی ادامه تحصیل بدهد تجربه تعیین کننده و کافی نیست. به عبارت دیگر تنها علاقه به یکی از رشته‌های هنری کافی نیست در کنار داشتن نگاه تجربی در ارتباط با آن هنر باید نگاه آکادمیک نیز داشته باشد. در حقیقت تجربه و تحصیلات آکادمیک مکمل یکدیگر برای هنرمند هنرهای تجسمی ضروری است.

** نمایشگاه هنری در دانشگاه‌ها فرصتی برای تقویت دید بصری در هنرمندان جوان است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند فرصتی برای علاقمندتر شدن دانشجویان به هنرهای مختلف را ایجاد کند. چرا که با دیدن آثار هنری دید بصری دانشجویان تقویت می‌شود و با دیدن تجربه هنری دیگر هنرمندان اندوخته‌های تجربی آنها هم افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه توجه به نگاه کاربردی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ هدف از ورود به دانشگاه و فراگیری رشته‌ای در زمینه‌های مختلف در کنار دانش آموختن کاربردی بودن رشته مربوطه است. در حقیقت چشم انداز دانشگاه‌ها باید فراگیری رشته‌ای مشروط به کاربردی بودن آن است. یعنی فردی که وارد این گروه از دانسته‌ها می‌شود پس از وارد بازار کار شدن باید به جایگاهی بهتر نسبت به آنچه که اکنون است، برسد. پس باید این بسترها فراهم شود که خوشبختانه چشم انداز اهداف دانشگاه‌هایی مانند علمی کاربردی از این دست است.

عینی با تاکید بر اشتغال زایی مناسب برای دانشجویان هنری که علاقمند به عرضه و فروش آثار خود را دارند، گفت: دانشگاه علمی کاربردی مدتی است برنامه‌ریزی برای عرضه مستقیم و فروش آثار هنری دانشجویان را فراهم کرده که از این طریق هم بخشی از هزینه تحصیل دانشجو تامین می‌شود و هم به بازار کار معرفی می‌شود. به این ترتیب زمانی که دانشجو فارغ التحصیل می‌شود در کنار داشتن مدرکی معتبر به شغل مناسب خود نیز دست می‌یابد.

وی گفت: همین برنامه‌ریزی برای شاغل شدن دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه باید رسالت این مراکز فرهنگی هنری شود چرا که ضمن ایجاد اشتیاق برای افراد باعث هدر رفت نیروی کار جوان هم نمی‌شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.