جشن ملی صنایع دستی؛ تجلیل از تولیدکنندگان داخلی

جشن ملی تولیدات صنایع دستی، با حضور احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و با هدف حمایت از تولیدات داخلی در صنایع دستی برگزار شد.

جشن ملی صنایع دستی؛ تجلیل از تولیدکنندگان داخلی
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشن ملی تولید صنایع دستی با حضور احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نامور مطلق، طالبیان، رحمانی موحد، یزدانی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و جمعی از تولید کنندگان صنایع دستی روز دوشنبه 15 آذر در موزه ملی ایران برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم میرزالو مدیر کل حمایت از تولید ملی گفت: زمانی که اولین گزارش‌های صنایع دستی منتشر شد، کسی فکر نمی‌کرد حدود 300 هزار نفر مجوز گرفته‌اند. کسی فکر نمی‌کرد ما به اندازه‌ای صنایع دستی را رشد دهیم و بتوانیم چنین رشدی را در طول این سال‌ها تجربه کنیم.

در طول سال به این نتیجه رسیدیم، وقتی تولیدکنندگان صنعتی کارهای مهمی انجام می‌دهند باید از آنها تقدیر شود. به همین دلیل جشن تولید صنایع دستی را ترتیب دادیم تا بتوانیم از تولیدکنندگان صنایع دستی تجلیل کنیم. در این جشن گواهی کیفیت کارگاهی به تعدادی از کارگاه‌های تولیدی ارائه خواهیم داد. همچنین اپلیکیشن صنایع دستی و نمایشگاه هزار دستان امروز رونمایی خواهد شد. 

فراهانی تولیدکننده صنایع دستی در خصوص فعالیت‌های خود در زمینه صنایع دستی عنوان کرد: تولید شیشه در کشور ما قبل از میلاد مسیح وجود داشته و ما در شرکت جهان کریستال در زمینه ظروف شیشه‌ای و کریستال فعالیت داریم. ایرانیان از سال 45 به صورت مقطعی کارهایی در زمینه شیشه انجام داده‌اند. همچنین سال 74 کارگاه‌هایی در زمینه ظروف شیشه افتتاح شد اما به صورت جدی کار نکردند تا اینکه در سال 84 شرکت آبگینه با یک کوره مدرن فعالیت خود را آغاز کرد. اما به دلیل مشکلات فقط تا سال 94 فعالیت کرد. در این زمینه کارگاه‌های کوچکی ایجاد شده‌اند و فعالیت گسترده انجام نشده. ایرانیان کریستال را از کشور چک وارد می‌کنند و با توجه به وارداتی که در کشور انجام می‌شود، کارگاه‌های کوچک و حتی شرکت‌ها نمی‌توانند با آنها رقابت کنند. ما در شرکت جهان کریستال از سال 86 حدود 400 نفر را اشتغال زایی کردیم.

وی ادامه داد: مسئله آموزش خیلی مهم است. در همه کشورها کودکان، از همان کودکی انتخاب شغل می‌کنند. متاسفانه برای ما این اتفاق نمی‌افتد. البته سطح آموزش با کارگاه‌هایی که وجود دارد، می‌تواند به خوبی پیشرفت کند.

دکتر احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه مراسم گفت:‌ زمانی که جهان به سمت صنعتی شدن رفت، کشورها زیرساخت‌هایی را ایجاد کردند. به خاطر همین سکونتگاه‌های شهری تکمیل و روستاها خالی از جمعیت شدند و روستاییان فقط به کشاورزی روی آوردند. نظام نابرابر فعالیت‌ها به طوری توزیع شد که روستاها و شهرهای کوچک به نفع شهرهای بزرگ، منابع خود را از دست دادند. امروزه اشتغال به عنوان دغدغه اصلی در اقتصاد مقاومتی مطرح شده است و ما باید تمرکز خود را در رشته‌های صنعتی کوچک بگذاریم تا به پایه‌ای از اشتغال دست پیدا کنیم. اگر معتقد هستیم که می‌توانیم بر اساس ظرفیت‌های کشور، اقتصاد مقاومتی را پیش ببریم چاره‌ای نیست. باید فرصت‌های جدید را شکل دهیم و فرصتی به صنعتگران صنایع دستی بدهیم و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم. از آنجا که زنان در این حرفه فعال هستند، می‌توانیم از طریق اشتغال‌زایی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که وجود دارد را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ترکیب صنایع دستی با آموزه‌های جدید هنری می‌تواند ذائقه جوانان را به سمت صنایع دستی تغییر دهد. حتی صنایع دستی به سبد اقتصادی خانواده اضافه شود. آموزش صنایع دستی، بسته بندی، بازاریابی امکان این را فراهم می‌کند که صنایع دستی به رقیبی برای نفت تبدیل شود. باید زیرساخت‌های صنایع دستی کامل شود و شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه باشیم.

نورالله‌زاده مدیر عامل صندوق کارآفرین امید در خصوص جشن ملی تولید صنایع دستی اظهار داشت: با توجه به توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نسبت به ظرفیت‌های موجود در صنایع دستی داشته‌اند، نسبت به آماری که وجود دارد رشد خوبی در صنایع دستی داشتیم. البته فرش هم جزو صنایع دستی می‌شود اما در این چند سال رشد خوبی نداشته. با توجه به اینکه 6 میلیون نفر در حوزه فرش فعالیت می‌کنند، امیدواریم رونق به بازار فرش برگردد. ما در تولید صنایع دستی در دنیا رتبه 8 و در صادرات رتبه 31 را داریم و امیدوارم پیشرفت خوبی در صادرات داشته باشیم. در ضمن ما در بخش‌های غیر رسمی و کارگاه‌های کوچک با توجه به اینکه در مرحله رشد هستند آنها را تامین مالی می‌کنیم.

همچنین رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در این مراسم تصریح کرد: رونق اقتصاد ایران در صنایع دستی است. اگر بررسی کنیم قبل از اکتشاف نفت، اقتصاد ایران با صنعت دستی اداره میشد. کسانی که این کار را می‌کردند امروز فراموش شده‌اند و در این روستاها و کارگاه‌های تولیدی که امروز فراموش شده‌اند یک محصول هم تولید نمی‌شد. از خانم احمدی‌پور تقاضا دارم بحث آموزش به عنوان یک پیش مقدمه و پیش نیاز را در برنامه‌های خود قرار دهد. همچنین شناسنامه دار کردن صنایع دستی و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای معرفی صنایع دستی روستایی از مشکلات ما در صنایع دستی در این چند سال است. ما باید در معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری عملیاتی را در این سه حوزه بیشتر از قبل داشته باشیم. از طرفی یک میلیون و 340 هزار نفر روستایی و عشایر تحصیل کرده داریم و آنها سرمایه‌های بزرگ ما محسوب می‌شوند. اگر آنها در بحث گردشگری آموزش ببینند، پیشرفت خوبی خواهیم داشت.

گفتنی است؛ در این مراسم از گواهی کیفیت کارگاهی صنایع دستی رونمایی شد. همچنین از 11 تولیدکننده برتر در حوزه صنایع دستی تجلیل به عمل آمد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار