دکتر رجایی بخارایی؛ استادی که به قرآن توجهی ویژه داشت

احمدعلی رجایی بخارایی استاد ادبیات و قرآن پژوهی بود که همواره توجه ویژه ای به قرآن و پژوهش در باب آن داشت.

دکتر رجایی بخارایی؛ استادی که به قرآن توجهی ویژه داشت
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم یادبود و بزرگداشت دکتر احمد علی رجایی بخارایی؛ رییس اسبق دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد، مصحح و قرآن پژوه عصر امروز در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور دکتر مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکتر محمد جعفر یاحقی، دکتر علی سلطانی گرد فرامرزی، دکتر ژاله آموزگار، سعید رجایی بخارایی پسر دکتر احمد علی رجایی بخارایی و داریوش ارجمند برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم دکتر مهدی محقق اظهار داشت: من دکتر رجایی را از زمانی که وارد دانشگاه نشده و در دبیرستان البرز تدریس می کرد، می شناسم. محضر وی واقعا محضر وثوق و فایده بود.
 
وی افزود: دلیل برگزاری چنین مراسمی این نیست که این استادان به آن احتیاجی داشته باشند؛ بلکه آن ها با آثارشان زنده هستند. تنها دلیل برگزاری چنین مراسمی الگوبرداری و اسوه شدن این بزرگان برای جوانان است. رسم بر این است که هر شاگردی علمش از استادش بیشتر باشد؛ یعنی به آموخته هایش چیزی را اضافه کرده و علم را ترقی بخشد. در حالی که در کشور ما عکس این قضیه وجود دارد. به طوری که این اساتید  جانشینی نداشته و نخواهند داشت.
 
محقق در پایان گفت: دکتر رجایی وجود محترمی بود که همچون او را هرگز نمی توان یافت و امیدوارم بیشتر شاهد برگزاری چنین مراسم ها و بزرگداشت هایی در کشور باشیم. نکته دیگر آنکه قدر بزرگانمان را تا زمانی که هستند بدانیم نه آن زمان که از دستشان دادیم.
 
در ادامه دکتر محمد جعفر یاحقی از شاگردان و یاران دیرینه دکتر رجایی بخارایی اظهار داشت: استاد متولد سال 1295 بودند و امروز یکصدمین سال ولادت اوست. دکتر رجایی انصافا به عنوان استاد، شخصیت بارز و شاخصی بود و ما به عنوان شاگردان بلافصل ایشان باید نامش را زنده و جاوید بداریم. 
 
یاحقی ادامه داد: دکتر رجایی بخارایی، پس از انتقال به آستان قدس رضوی بخش فرهنگی آستان را تاسیس کرد و به کتابخانه آنجا سر و سامان داد.  وی در همان ماه های اول حضور در آستان قدس تجمیع قرآن های انبار شده کتابخانه آستان توجهش را جلب کرد و بر آن شد که نکات نابی که در آن ها نهفته بود را استخراج کرده و در قالب کتاب هایی منتشر کند. ایشان خود کتاب هایی را در معرفی قرآن منتشر کردند. دکتر رجایی دارای دو بعد شخصیتی بودند؛ شخصیت علمی و مدیریتی. وی علاوه بر اینکه معلم بسیارموفقی بود، استاد و رییس برازنده ای هم بود. به طوری که دانشگاه مشهد دیگر چنین ریاستی را به خود نخواهد دید.
 
در ادامه دکتر سلطانی اظهار داشت: دکتر رجایی تنها یک استاد نبود بلکه عملا همچون یک پدر برای من بود. در تعریف واقعی ادب باید بگوییم که یعنی برخورداری از همه دانش‌ها و این استاد از این ادب به معنای واقعی آن برخوردار بود.
 
وی ادامه داد: این بزرگوار در تمامی ابعاد ادبی حرف اول را می زد و در تدریس از سختگیری خاصی برخوردار بود. اما باید بگویم که در دو کتابی که پیرامون شاهنامه نوشته ام، تماما مدیون این استاد و سختگیری هایشان هستم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به جرات می توانم بگویم کاری که ایشان برای قرآن و پژوهش در آن انجام دادند، در تمام این مدت دانشکده علوم انسانی تهران انجام نداده است.
 
در ادامه ژاله آموزگار بیان داشت: الفتی که با کتاب تاریخ بیهقی پیدا کرده ام را مدیون استاد رجایی هستم. استادی که با همه وجودش به شاگردان می آموخت.  من در زندگی خود را خوشبخت می دانم و بخشی از این خوشبختی به خاطر وجود اساتیدی است که علمشان را از من دریغ نکردند و دکتر رجایی یکی از برجسته ترین آن ها بود.
 
در پایان مراسم نیز از مجموعه مقالات و اشعار دکتر رجایی با عنوان "در مکتب حقایق" رونمایی شد و لوح تقدیری به جهت کوشش های این استاد گرانقدر در جهت اعتلای فرهنگ ایران اسلامی و زبان و ادب فارسی به عنوان نمادی از تحسین و تمجید این شخصیت برجسته به خانواده وی اهدا شد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار