پورمحمدی در صحن علنی:

پروژه پدیده شاندیز با نقص قانون مواجه است

وزیر دادگستری گفت: بنده باید مسئول این پرونده می‌شدم اما من از نظر تشکیلاتی جایگاهی برای پیگیری و رسیدگی ندارم بهترین جا همان شورای عالی امنیت است.

وزیر دادگستری از نظر تشکیلاتی جایگاهی برای پیگیری پرونده شاندیز ندارد
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی؛ وزیر دادگستری که به منظور پاسخ به سوال ملی نادر قاضی پور در خصوص وارد آمدن زیان به سرمایه های مردمی به علت ورود غیرکارشناسی استانداری و دادگستری خراسان رضوی در پرونده شرکت پدیده در صحن علنی امروز (سه شنبه، 16 آذر) مجلس حاضر شده بود، با تبریک سالروز دانشجو گفت: خوشبختانه کشور ما از یک جامعه بزرگ، فرهیخته، باانگیزه و باشعور همراه با احساسات دینی و ملی و از یک نسل نوخواسته آینده‌دار برخوردار است و به آینده کشور و نظاممان امیدوار هستیم که این نسل بتواند به آینده روشن خود هرچه زودتر نایل بشود.

وی با تشکر از قاضی‌پور و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: پدیده یک پدیده است با ابعاد مختلف، هرچند بنده شخصا در رابطه با این موضوع نه در حوزه اجرا، نه در حوزه نظارت و نه در حوزه قضا هیچ نقشی ندارم ولی همینطور که قاضی‌پور اشاره کردند از گذشته در جریان امور هستم و سعی می‌کنم اطلاعات خودم را به ملت شریف و نمایندگان عرض کنم.

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: زمانی که بنده در سازمان بازرسی بودم از اواخر سال 90 گزارش‌هایی به ما رسید که مشکلات مربوط به پدیده شاندیز و مسئله دریافت وام از بانک‌ها بود که این موضوع منتفی شد در سال 91 مشکلات تغییر کاربری تصرف در اراضی ملی، بستر، حاشیه رودخانه‌ها و تصمیم خارج از صلاحیت و مقامات شهری شهر شاندیز به ما رسید که مواردی را تعقیب کردیم تا در سال 92 یک گزارشی به ما رسید و ما دستور پیگیری گسترده را هم به تهران و هم به خراسان دادیم که در آن زمان من از سازمان بازرسی بیرون آمدم.

وی اظهار داشت: در ابتدای دولت با موضوع سهامداران مواجه شدیم که به جذب گسترده سرمایه از مردم اقدام می‌کنند که ارزش غیرواقعی سهام و چند برابری آن را به مردم نشان می‌دادند و متأسفانه دستگاه‌های تبلیغاتی روزنامه‌ها، مجلات و رادیو تلویزیون به شکل گسترده تبلیغ می‌کرد و ما این هشدارها را در دولت داشتیم به طوری که بنده در دولت به رئیس صداوسیمای آن وقت گفتم این پروژه مشکلات جدی دارد و مردم را به مشارکت در این پروژه تحریک نکنید این وضع ما را وخیم می‌کند جوابی که به ما داده شد این بود که ما میلیاردها تومان قرارداد بستیم و الان بیش از 10 الی 11 میلیارد بدهکار هستیم و پول گرفتیم و باید تبلیغات کنیم.

محمدی تصریح کرد: ما با این واقعیت‌ها مواجه بودیم حجم گسترده تبلیغات، جهل به سپرده و عملا همه مسئولین را در تنگنا قرار دادند و سبب شد که دولت با جدیت این موضوع را تعقیب کند و در اواخر سال 92 گزارشات مفصل‌تر به دولت واصل شد و قوه قضاییه نمی‌توانست به تنهایی به این موضوع رسیدگی کند باید یک کارگروهی تشکیل می‌شد بنابراین وزیر کشور مسئول رسیدگی به این پرونده شد.

وی گفت: قاضی‌زاده می‌گوید که بنده باید مسئول این پرونده می‌شدم اما من از نظر تشکیلاتی جایگاهی برای پیگیری و رسیدگی ندارم بهترین جا همان شورای عالی امنیت است و وزارت کشور که استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها تحت نظر آنها هستند. از همان زمان با جدیت موضوع رسیدگی به پرونده شروع شد اما مشکلی که وجود داشت این بود که مسئولین با چند هزار میلیارد سرمایه جذب شده از بانک و مردم مواجه بودند و بیش از 110 الی 115 هزار نفر سپرده گذار، صدها هزار زیربنا همراه با تخلفات گسترده در حوزه‌های مختلف به صورتی که برخی از مسئولین نیز مجوز داده بودند و باعث شده بود که ما در تنگنای بیشتری قرار بگیریم.

پورمحمدی خاطر نشان کرد: اولین کاری که باید انجام می‌شد این بود که مدیران، مسئولان اصلی این پروژه باید معلوم می‌شدند و برای جبران خسارات اقدام می‌کردند یکسال به این افراد مهلت داده شد دستگاه قضا می‌توانست همان روز اول با این افراد برخورد کند اما اعلام کرد که من به شما اجازه فعالیت می‌دهم به شرطی که اصلاح کنید اما متأسفانه در این یکسال دیدیم که بیش از 300 و خرده‌ای میلیارد جابه جا شد و نمی‌دانیم که چه اتفاقی برای آن افتاده است نه تنها اصلاحی صورت نگرفت بلکه با تبلیغات به جذب سپرده‌ها ادامه می‌دهیم به همین خاطر عملا تمامی دستگاه‌ها در این موضوع درگیر شدند چه دستگاه اجرایی، چه دستگاه قضایی و چه دستگاه نظارتی وارد حل مشکل شدند.

وزیر دادگستری گفت: شما با یک موضوع ساده روبرو نبوده بلکه با یک پدیده روبرو هستید هم اکنون آقایان می‌خواهند پروژه را ادامه بدهند باید کلی اصلاحات انجام شود اما آنها می‌گویند اول به ما پول بدهید تا اصلاحات را انجام دهیم به آنها می‌گوییم پروژه را ادامه دهید تا آماده فروش شود و سود سهامداران پرداخت گردد به آنها می‌گوییم برای اصلاحات و مجوزها پول بدهید می‌گویند پول نداریم، می‌گوییم بدهی بانک‌ها را بدهید می‌گویند پول نداریم، چه کسی باید پول ‌آنها را بدهد دولت باید بدهد؟

وی ادامه داد: به بانک‌ها می‌گوییم که پول بدهید آنها می‌گویند از کجا بیاوریم سیف را راضی کردیم و گفتیم که این پدیده شاندیز سرمایه‌ای دارد که ما آن را به شما تقدیم می‌کنیم شما اگر به آنها وام دهید و با آنها مشارکت کنید می‌توان این پروژه را تکمیل کرد هم حساب سپرده‌گذاران را داد و هم بدهکاران را ولی این فرمول حتما باید ارزش این سهام را مشخص کند و با بورس نمی‌توان این کار را کرد زیرا بورس می‌گوید با مقررات من سازگار نیست شما بگویید که من چگونه وارد این عرصه‌ای شوم که مبانی قیمت‌گذاری آن برای من مشخص نیست کلی با اداره بورس صحبت کردیم که برای ارزش‌گذاری برای پروژه پدیده اقدام کند بنده فکر می‌کنم این پروژه‌ها نباید در کشور اتفاق بیفتد و اگر اتفاق افتاد دیگر حل آن ساده نخواهد بود.

وی افزود:"پروژه پدیده شاندیز"با نقص قانون مواجه است و مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است.

وزیردادگستری با اشاره به تخلفات "پدیده شاندیز"گفت:این پروژه تخلفات بسیاری همچون ساخت و ساز خارج از ضابطه، تعدی به حریم و تخلفات از این دست داشته است.

وزیردادگستری با بیان اینکه طبعا باید مشکل "پدیده شاندیز" رفع شود افزود: بنده در پرونده "پدیده شاندیز" نقشی ندارم،ما برای رفع مشکل سهامداران این پرونده تلاش،کمک، پیگیری و راهنمایی خواهم کرد و با توجه به اینکه در این پرونده مسئولیتی ندارم در جلسه دولت و شورای امنیت شرکت کردم.

وی با اشاره به اینکه بنده نمی توانم به قضات دستور دهم ،ادامه داد: بارها درباره مشکل" پدیده "صحبت شده که پرونده قضایی و پیچیده نشود،مشکل سهامداران مسئله جدی پدیده است و متاسفانه سرمایه فراوانی معلق مانده و نیروی کار فعال بیکار شده است.

بانک مرکزی،بورس و جهاد کشاورزی برای کمک به رفع مشکل پدیده اعلام آمادگی کرده اند

پورمحمدی با بیان اینکه بانک ها باید در رفع مشکل "پدیده" مشارکت کرده و بورس فعال تر شود تصریح کرد:خوشبختانه بانک مرکزی پذیرفته که مشارکت خود را افزایش دهد و بورس و جهاد کشاورزی برای کمک به رفع مشکل اعلام آمادگی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه هیأت مدیره جدید پدیده فعال شده است افزود:در طرح ها بازنگری صورت گرفته و کار به شکل گسترده درحال عملیاتی شدن است و وزارت دادگستری نیز در این نگرانی و دغدغه شریک است تا بتوان از راه های مختلف مشکل سهامداران پدیده را رفع کرد.

پورمحمدی با بیان اینکه با بانک های بدهکار مذاکره شده تا برای دریافت بدهی خود سهام "پدیده "را دریافت کنند، ادامه داد: باید تقویم سهام نهایی شود تا بتوان به بانک ها واگذار کرد همچنین تبلیغات "پدیده" آغاز شده تا سهامداران بتوانند با آزادی عمل نسبت به واگذاری سهم خود اقدام کنند.

وزیر دادگستری با بیان اینکه پیگیری ها در استان و در ستاد تدابیر ویژه در حال عملیاتی شدن است،یادآور شد: مجلس باید برای ساماندهی مسئله کمک کند و قطعا در رفع موضوع "پدیده "سهامداران و مدیران شرکت مقدم دانسته نشده اند و ابتدا باید مشکل مردم رفع شود و سپس در مرحله بعدی با متخلفان برخورد شود و همچنین باید امکان بروز چنین اتفاقات مشابهی از هم اکنون گرفته شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار