ضرورت نظارت برخط تفریغ بودجه

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه باید هر سه ماه در بودجه نظارت کرد گفت: قبلاً 2 تا 3 سال طول می‌کشید تا تفریغ بودجه گزارش می‌شد، اما اکنون باید وضعیت نظارت بر بودجه برخط باشد.

ضرورت نظارت برخط تفریغ بودجهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور امروز در همایش سالانه انجمن حسابداری با موضوع انضباط مالی و نظارت تصریح کرد: فلسفه دستگاه‌های نظارتی براساس سازوکارهای تحقق یک تئوری حکومت نیکو است که ملاک‌های آن پاسخگویی و شفافیت خواهد بود. 

وی در قوانین راهکار ایجاد شفافیت در مقررات و اجرا ، گفت: ناکارآمدی در بخش دولت و دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌شود و وظیفه دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات، پاسداری از بیت‌المال است. 

رئیس دیوان محاسبات  افزود: باید در بخش پیشگیری و هدایت خوب عمل کرد و نگذاشت فساد رخ دهد که پس از آن با آن برخورد شود. 

عادل آذر اظهار داشت: دیوان محاسبات نقش هدایتگری را با مشاوره پوشش می‌دهد؛جلسات متعدد در مورد قراردادهای نفتی آی‌تی‌سی برگزار شد، تا بار حقوقی برخی تعاریف و لغات برای مسئولان توضیح داده شود. 

رئیس دیوان محاسبات با تأکید بر اینکه واژه تفریغ بودجه به معنای فارغ شدن از بودجه و نظارت پس از آن را قبول ندارم، گفت: اکنون باید هر سه ماه در بودجه نظارت کرد و قبلاً 2 تا 3 سال طول می‌کشید تا تفریغ بودجه گزارش می‌شد، با این حال باید وضعیت نظارت بر بودجه برخط باشد. 

وی افزود: سامانه هنگفتی در دیوان محاسبات در سال‌های قبل ایجاد شد، اما فعال نیست، که اگر بود موضوع حقوق‌های نجومی را نداشتیم؛ اکنون ما وارث پرونده حقوق‌های نجومی شدیم.

وی با طرح این سؤال که برخی از نجومی‌بگیران می‌گویند دیوان محاسبات سال‌های قبل این مباحث را تأیید کرده است پس چرا اکنون قانونی نیست، عنوان کرد: به صورت بخش بخش هر مسئولی آن را تأیید کرده، اما اکنون جمع اعداد نامتعارف شده است. سامانه دیوان ماژولی دارد که براساس نام و کد ملی افراد، هر دریافتی تحت هر عنوانی داشته باشند، را گزارش و در نهایت هشدار می‌دهد. 

عادل آذر با بیان اینکه راجع به حقوق‌های نجومی، انرژی مضاعفی از دیوان محاسبات گرفته شده است، تصریح کرد: به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. 

وی با اشاره به محدودیت‌های دیوان محاسبات یادآور شد: یکی از خلأهای جدی، تدوین استاندارد حسابرسی بخش عمومی و دولتی است که حسابداران باید در این زمینه کمک کنند، تا آنقدر قوانین حجیم، متعدد، متناقض و ناسخ و منسوخ داریم که باید تغییر کند. 

وی تصریح کرد:در حال حاضر سیستم سنا کار برخط نمی‌کند، اما تِکس جمع‌آوری می‌کند. تقاضا می‌کنیم که حسابداران به کمک آمده و حسابداری هوشمند الکترونیک ایجاد کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار