ولایتی در نشست خبری کنفرانس امنیتی تهران؛

جمهوری اسلامی ایران، قدرت نوظهور منطقه غرب آسیاست/ آمریکا نمی‌تواند کدخدای جهان باشد/ تمدید تحریم‌ها نقض برجام است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: جمهوری اسلامی ایران، قدرت نوظهور منطقه غرب آسیاست.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری کنفرانس امنیتی تهران که پیش از ظهر امروز در این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: امروزه در منطقه، تحولات با سرعت در حال وقوع هستند که تأثیر زیادی بر جهان دارند و این سرعت در تاریخ بی‌نظیر است.
 
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قدرت نوظهوری در منطقه غرب آسیا است و حرف اول را در این منطقه می‌زند که می‌تواند امنیت را در منطقه برقرار کند و دلیل این قدرت نیز این است که در کشور ظرفیت‌های بالا و همچنین تاریخ فرهنگی طولانی وجود دارد که باید آن را از حالت بالقوه به حالت بالفعل تبدیل نماییم.

وی افزود: بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکایی‌ها این ادعا را مطرح می‌کردند که دنیا باید به یک دهکده جهانی تبدیل شود که امنیت آن را فقط آمریکا می‌تواند تأمین کند اما با گذشت زمان و گسترش کشورها و به وجود آمدن قدرت‌های نوظهور، رویای آمریکا محقق نشد و هر چه گذشت، بیشتر معلوم شد که آمریکا نمی‌تواند کدخدا باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک درباره اوضاع فعلی آمریکا بیان داشت: دخالت‌های آمریکا در کشورهای منطقه موجب شده آن‌ها سرخورده شوند به نحوی که رییس جمهور جدید این کشور اعتراف کرده که باید به سیاست‌های داخلی کشورش بپردازد.

ولایتی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش ایران به تصمیم مجلس سنای آمریکا مبنی بر تحریم ایران گفت: این تصمیم در هیئت نظارت بر برجام گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: اعضای این هیئت اتفاق نظر دارند که اگر مصوبه تمدید تحریم‌ها از سوی رئیس‌جمهور آمریکا امضا شود، نقض برجام است و قطعاً جمهوری اسلامی ایران، پاسخ مقتضی، روشن و محکمی خواهد داد.

ولایتی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، از طریق همکاری که با کشورهایی چون لبنان و عراق دارد، توانسته است حلقه مقاومت در منطقه که همان کشور سوریه است را حفظ کند.

وی درباره کنفرانس امنیتی تهران و مهمانان این کنفرانس نیز بیان داشت: بررسی تحولات غرب آسیا و نقش ایران بحث مهمی است که در کنفرانس امنیتی مطرح می‌شود و در این کنفرانس نیز مهمانانی از منطقه غرب آسیا در کنار مسئولین داخلی حضور خواهند داشت و رییس مجلس شورای اسلامی، سخنران افتتاحیه خواهد بود.

ولایتی در مورد محورهای این کنفرانس هم اظهار داشت: غرب آسیا دائماً مورد تهاجم بیگانگان بوده است مانند هجوم آمریکا به عراق که از این طریق آمریکا قصد داشت در این کشور پایگاه نظامی ایجاد کند که با هوشیاری مقامات عراقی، تمام هزینه‌های آن‌ها بر باد رفت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: اکنون آن‌ها به دنبال ادامه حضور در عراق هستند و به همین دلیل بحث آزادسازی موصل را به میان آوردند و مدعی هستند که بدون همکاری آمریکا این اتفاق نمی‌افتد اما مردم عراق با حضور خود نشان دادند که کفایت این کار را دارند و نیازی به کمک بیگانگان ندارد  که گواه این موضوع نیز سفر بارزانی به بغداد است که نشان از اقتدار دولت مرکزی برای اتحاد کل عراق دارد.

ولایتی درباره صحبت‌های نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه اظهار داشت: نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، به جای اینکه به مأموریت خود بپردازد، به انجام مأموریت آمریکا مبنی بر تشکیل یک حکومت شورایی در شرق حلب کمر بسته است که این یعنی تجزیه سوریه است اما دولت این کشور در مقابل آن ایستاده است.

وی درباره دیدار با فرستاده ویژه رییس‌جمهور روسیه بیان داشت: در این دیدار در مورد سوریه نیز بحث شد و فرستاده ویژه رییس جمهور روسیه نیز تأکید داشت که نماینده سازمان ملل باید طبق چهارچوب وظایفش عمل کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: در یمن نیز با وجود بمباران‌های بسیار از طرف رژیم سعودی، همین که دولت شکل گرفت، ثابت شد که منصور هادی جایی در این کشور ندارد و عربستان نمی‌تواند مزدورش را به قدرت بازگرداند.

وی تصریح کرد: انتخاب رییس جمهور لبنان نیز یک پیروزی مهم برای محور مقاومت بود.

ولایتی درباره نشست اخیر اوپک نیز بیان داشت: در بحث تولید نفت و نشست اوپک، همکاری خوبی میان ایران و روسیه صورت گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اجلاس اوپک گفت: اگر همکاری روسیه در موضوع نفت و کاهش 300هزار بشکه ای نبود معلوم نبود اجلاس اوپک به نتیجه برسد البته درخواست ایران برای این کار و دستور پوتین کارساز بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار