کاربرد همزمان و 16گانه مهمترین ماهواره ایران/ سنجش از دور؛ ارمغان ماهواره‌ای سازمان فضایی

وزیر ارتباطات ضمن اظهار خرسندی از توسعه تعاملات بین‌بخشی در حوزه هوا و فضا، ماهواره سنجش از راه دور را دستاوردی مهم در حوزه دانش و صنعت فضایی کشور برشمرد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید امروز خود از مرکز فضایی ماهداشت ضمن اشاره به اهمیت خاص ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور در توسعه و نیازهای کشور، افزود: متاسفانه در پی اتخاذ و اجرای سیاست های جاه طلبانه توسط برخی افراد، جایگاه اصلی مباحث و موضوعات کاربردی علمی جای خود را به مسایل تبلیغاتی و نظایر آن داده است.

وی تاکید کرد: باتوجه به اهتمام و تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری برای پیشبرد و توسعه دانش فضایی کشورمان در حال حاضر شاهد اجرای برنامه ای 10 ساله در این خصوص هستیم؛ موضوعی که به همت سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران و با تلاش متخصصان رشته هوا فضا و دبیر خانه شورای عالی فضایی مورد سنجش قرار گرفت.

وزیر ارتباطات با اشاره به همکاری های بین بخشی و پربار سازمان فضایی کشور و دانشگاه ها در راستای توسعه علوم فضایی و پیشرفت کشورمان در حوزه هوا فضا، یادآور شد: این پیشرفت نه تنها صرفا در واژه سازمان فضایی خلاصه نمیشود، بلکه ارتباط موثر و همکاری پایاپای صنعت، فناوری و گسترش فعالیت و تعاملات دانشجویان در این مسیر را می طلبد.

وی با بیان اینکه ماهواره سنجش از راه دور قادر به ارائه خدمات در 16 بخش است، تصریح کرد: محیط زیست، آب، کشاورزی، جنگل، مراتع تنها گوشه هایی از برنامه های کاربردی این ماهواره به منظور جمع آوری اطلاعات و داده های به روز از وضعیت محیطی و جغرافیای کشورمان است.

واعظی در پایان با اشاره به 2 مسیر موازی در سازمان فضایی برای سهولت بخشیدن به روند پیشبرد برنامه های این مجموعه، اظهار داشت: البته در این میان نباید فعالیت و همکاری بین بخشی سازمان، پژوهشگاه، دانشگاه ها و سایر مراکز علمی را نادیده گرفت.

وی افزود: برای دست یابی به جایگاه ویژه در عرصه دستاوردهای پژوهشی و توسعه صنعت فضایی، باید فعالیت های مستقل و گاه جزیره ای نیز کنار رود و پژوهش‌های فضایی و افزایش هرچه بیشتر تعاملات بین بخش در این میان نقش محوری و مهمی دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.