اردبیل؛

احداث ۱۰ سد معیشتی برای تأمین آب کشاورزان کوثر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر از احداث ۱۰ سد خاکی، بتنی و استخر معیشتی برای تأمین نیاز آبی کشاورزان این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ خیبر علی جلیلی افزود: تا به حال در شهرستان کوثر ۱۰سد خاکی، بتنی و استخر معیشتی با ظرفیت ذخیره سازی ۹ میلیون متر مکعب احداث شده است که بخشی از آب زراعی شهرستان را تأمین می کند.

وی افزود: اراضی پایاب سدهای معیشتی جمعاً حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار بوده و اراضی پایاب سد های جغناب و لیکوان نیز ۵۰۰ هکتار است که به سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی مجهز هستند و در حال بهره برداری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر تصریح کرد: مهم ترین منابع آب سطحی در منطقه رودخانه های کیوی چای و سنکور است که برابر مطالعات انجام شده آب قابل استحصال از این رودخانه ۱۴۴ میلیون متر مکعب در سال است.

جلیلی مهم ترین محصولات زراعی شهرستان را گندم، جو، علوفه و صیفی جات اعلام کرد و افزود: سیب، گلابی، گردو، به، آلبالو، گیلاس و گلابی هم از جمله مهم ترین محصولات باغی به شمار می روند که سعی و اهتمام ما بر این است تا با بهره گیری از آخرین فناوری ها در خصوص مصرف بهینه آب و استفاده از انواع سیستم های آبیاری تحت فشار آب مورد نیاز این زراعت ها را تأمین کنیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد در راستای اقتصاد مقاومتی و برای ایجاد اشتغال پایدار، اراضی پایاب سدها بر اساس اولویت به سیستم آبیاری مدرن تجهیز شود تا علاوه بر استفاده از امکانات موجود، شاهد افرایش راندمان تولیدات اقتصادی و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان نیز باشیم.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، احداث ، سد ، معیشتی ، کوثر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.