حذف دلار از مبادلات با کشورهای همسایه رونق تجارت را به دنبال دارد؟

حذف دلار از مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه راهکار مناسبی در راستای تسهیل داد و ستد و رونق صادرات کشور محسوب می شود که باید دید در عمل چقدر تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه کشور ما طی سال های گذشته با تحریم های مالی و بانکی مواجه شد یکی از راهکار های رفع موانع موجود و تسهیل داد و ستد با کشورهای همسایه ، حذف دلار از مبادلات تجاری و جایگزینی پول ملی دو طرف معامله به جای آن بود؛ اگرچه این راهکار مناسبی برای رونق تجارت کشور به شمار می رود اما باید دید در عمل چقدر تاثیر داشته و سبب توسعه صادرات شده است.

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: با توجه به آنکه اکثر معاملات بخش کشاورزی با یورو انجام می شود از این رو حذف دلار نمی تواند تاثیر چندانی در میزان واردات و صادرات داشته باشد.

وی افزود: ترکیه برای واردات و صادرات با کشور ما تمایل بیشتری نسبت به انجام معاملات با یورو دارد،و از طرفی هم اکنون  نیز معاملات با کشورهای حوزه خلیج فارس با پول واحد کشورشان انجام می شود لذا این امر نمی تواند در رونق صادرات تاثیر گذار باشد.

خان محمدی تصریح کرد: با وجود آنکه دلار در همه جای دنیا حرف اول را میزند اما در شرایط فعلی اقتصاد هر کشوری به دنبال منافع تجاری و اقتصادی خود است و تمایلی به استفاده از دلار ندارد و ادامه این روند در آینده می تواند بر تسهیل مبادلات اثرگذار باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار