واکنش کم سابقه آلمان علیه اقدامات رژیم صهیونیستی

تلاش رژیم صهیونیستی برای تصویب لایحه شهرک‌سازی در اراضی فلسطینیان در کرانه باختری، انتقاد دولت آلمان را به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ تلاش رژیم صهیونیستی برای تصویب لایحه شهرک‌سازی در اراضی شخصی فلسطینیان در کرانه باختری، انتقاد دولت آلمان را به همراه داشته و مقام‌های آلمانی در یک واکنش کم سابقه، این لایحه را ناقض قوانین بین‌المللی عنوان کرده‌اند.

مجلس اسرائیل (کنست) دوشنبه اصلاحیه لایحه ساخت واحدهای مسکونی برای شهرک‌نشینان در کرانۀ باختری را تصویب کرد. این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید سه بار دیگر به رأی گذاشته شود.

در همین حال، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجۀ آلمان چهارشنبه در نشستی خبری گفت: ما از این مسئله به شدت نگرانیم و اظهارات مقام‌های اسرائیلی را در این مناظره با اضطراب دنبال می‌کنیم.

این مقام آلمانی با تأکید بر اینکه این اقدام به منزلۀ بی‌توجهی تل‌آویو به تعهداتش برای یافتن «راه‌حل دو کشور» است، ادامه داد: «چنین لایحه‌ای ناقض قوانین بین‌المللی است.»

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آلمان و اتحادیۀ اروپا تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه اسرائیل وضع می‌کنند، افزود: ما فکر نمی‌کنیم اعمال تحریم در این مورد، مسیر درستی برای پیشبرد فرایند صلح در خاورمیانه باشد.

برخلاف سایر کشورهای اروپایی، دولت  آلمان به دلیل تاریخ گذشته این کشور در کشتار یهودیان در زمان نازی ها که به هولوکاست شهرت یافته است، همواره تلاش کرده از انتقاد مستقیم و تند در قبال اقدمات خلاف عرف و قوانین بین المللی رژیم تل‌آویو علیه فلسطینیان پرهیز کند. 

آخرین دور گفتگوهای به اصطلاح صلح میان اسرائیل و فلسطین – که با میانجی‌گری امریکا برگزار شده بود - در آوریل 2014 (بهار 1393) به شکست انجامید.

فعالیت‌های غیرقانونیِ تل‌آویو از جمله شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی و امتناع این رژیم از آزاد کردن زندانیانِ فلسطینی از علت‌های اصلی شکستِ مذاکرات در آن دوره بود.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی ساخته‌ شده در کرانۀ باختری و بیت المقدس را غیرقانونی می‌دانند چرا که اسرائیل در جنگ سال 1967 میلادی این سرزمین‌ها را اشغال کرد. بر مبنای کنوانسیون ژنو هر گونه ساخت و ساز از سوی رژیم اشغال‌گر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

در همین حال، کارشناسان فلسطینی و منتقدان اسرائیلی می‌گویند لایحۀ ساخت واحدهای مسکونی در اراضی اشغالی به مثابه تصرف زمین‌های فلسطینیان بوده و احتمال دستیابی به «راه‌حل دو کشور» را به تعویق می‌اندازد.

"نیکولای ملادنف"، نماینده سازمان ملل و هماهنگ کننده این سازمان در روند صلح خاورمیانه، لایحۀ جدید رژیم صهیونیستی را تلاشی برای مشروعیت بخشیدن و حمایت از شهرک‌سازی‌های تل‌آویو در کرانۀ باختری توصیف کرد و افزود این لایحه عواقب قانونی سنگینی را برای اسرائیل در برخواهد داشت.

ملادنف با تأکید بر اینکه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی در تعارض با قوانین بین‌المللی است افزود: این شهرک‌سازی‌ها عمده‌ترین مانع بر سر راه حصول صلح در خاورمیانه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار