کاخ سفید مدعی شد: روسیه حقوق بشر را در سوریه نقض می کند/ اسد باید برود/ ایرانی ها و روس ها مانع آتش بس در حلب هستند

سخنگوی کاخ سفید ضمن تاکید بر اعمال فشار بر مسکو در خصوص بحران سوریه، روسیه را به نقض حقوق بشر در سوریه متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امروز در نشست خبری روزانه، در اظهاراتی سخیف، بار دیگر دولت روسیه را به نقض حقوق بشر در سوریه متهم کرد.

ارنست با بیان اینکه واشینگتن خواستار بهبود اوضاع انسانی در حلب است، گفت: باید برای رسیدن به راهکاری سیاسی در سوریه تلاش کرد.

وی ادعا کرد راهبرد ما فشار بر روسیه است. به این دلیل که اقدامات روسیه و حمایت‌های آن‌ها به کشته شدن شمار زیادی از افراد بی ‌گناه منجر شده و همچنان ادامه دارد.

او تأکید کرد مسکو به دلیل حمایت از نظام سوریه، نسبت به اتفاقاتی که در این کشور افتاده مسئول است و ما برای رسیدن به راهکار سیاسی، طوری رفتار نخواهیم کرد که گویی روسیه بازیگر خوبی بوده، در حالی که اینطور نبوده است.

آمریکا و پنج کشور غربی دیگر، عصر امروز با صدور بیانیه‌ای شدیدالحن، ضمن تکرار درخواست توقف درگیری‌ها در شهر حلب، تلویحا روسیه و ایران را به تحریم تهدید کردند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که ارتش سوریه ظرف تنها چند هفته توانست بخش اعظم مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در شرق حلب را آزاد کند. با پیشروی‌های روزهای اخیر، قلب اقتصادی سابق سوریه در آستانه آزادی کامل قرار گرفته است.

خبرنگاری از ارنست در خصوص عملکرد شورشیان سوریه در حلب سوال کرد و اینکه آیا آنها باید حلب را ترک کنند یا نه؟ وی گفت: سازمان ملل در تلاش است نوعی آتش ‌بس در حلب به‌ دست آورد که اجازه دهد کمک‌های انسان ‌دوستانه مورد نیاز وارد حلب شود. مخالفان با طرح سازمان ملل موافقت کرده‌اند و ما باور داریم که دولت سوریه نیز باید موافقت کند و روس‌ها باید از نفوذ خود برای تن دادن دولت سوریه به این طرح استفاده کنند. وی مدعی شد مانع بزرگ در این مسیر، تاکتیک‌های نظامی رژیم اسد و دخالت روس‌ها و ایرانی‌هاست.

وی در اظهاراتی سخیف، ایرانی‌ها و روس‌ها را به مخالفت با طرح آتش‌بس متهم کرد و مدعی شد این مخالفت منجر به خون‌ریزی ‌های بیشتر می‌ شود.

ادعاهای کاخ سفید در حالی مطرح می ‌شود که ارتش سوریه و متحدانش در آستانه آزادسازی کامل شهر حلب قرار دارند.

ارنست در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات اوباما در مورد عدم آشنایی با قابلیت حمله زمینی داعش در عراق اظهار داشت: نیروهای امنیتی عراق در حدی که ما از آنها انتظار داشتیم، عمل نکردند.

خبرنگاری با اشاره به بیانیه امروز 6 کشور غربی در خصوص اوضاع سوریه، اقرار کرد سیاست‌های تحریمی غربی علیه ایران، روسیه و دولت سوریه نتوانسته است کاری در خصوص حلب پیش ببرد. ارنست در این خصوص ادعا کرد اقداماتی که ما انجام می ‌دهیم در ابتدا و مهم ‌تر از همه، اقدام نظامی علیه داعش و دیگر گروه‌های افراطی است. آنچه ما در سوریه انجام دادیم داعش و افراط‌ گرایان دیگر را از میدان نبرد به ‌در کرده است.

وی افزود: تراژدی حلب نباید باعث شود اقدامات آمریکا و ائتلاف ضد داعش تحت‌الشعاع قرار گیرد. در خصوص حلب، اقدامات ما تنها شامل مذاکره نمی ‌شود بلکه تلاش‌های دیپلماتیک از طریق سازمان ملل را در برگرفته و همچنین شامل بحث‌های گسترده با روس‌ها می ‌شود تا از نفوذ خود بر دولت اسد استفاده کرده و توافقی را ایجاد کنند. با این حال روس‌ها تاکنون در برابر این مقاومت کرده‌اند و همین امر منجر به ادامه تراژدی شده است.

جاش ارنست در بخش دیگری از سخنان خود و در ضمن برشمردن آنچه موفقیت‌های دوران ریاست‌جمهوری اوباما می خواند، به حصول توافق هسته ‌ای با ایران بدون شلیک یک گلوله اشاره کرد و ابراز داشت مساله هسته ‌ای ایران از سوی متحدان آمریکا به‌عنوان مهم‌ ترین چالش امنیتی شناخته می‌ شد.

وی در خصوص آینده بشار اسد هم تصریح کرد موضع دولت آمریکا همچنان بر این است که اسد باید برود، نه ‌تنها به ‌خاطر اینکه در برابر به ‌دست آمدن یک راه‌ حل برای بحران سوریه ایجاد مانع می‌ کند، بلکه به ‌خاطر آنکه علیه شهروندان بی ‌گناه از قدرت نظامی استفاده می ‌کند. او نمی ‌تواند به‌عنوان رئیس ‌جمهور در سوریه ادامه دهد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۵
کاخ سفید حقوق بشر هم بلد مگه
آخرین اخبار