پایگاه اینترنتی ووکس گزارش داد:

بازیابی جایگاه اقتصاد ایران خاری در چشم ترامپ است

پایگاه اینترنتی ووکس با اشاره به توافق نفتی جدید ایران با شرکت انرژی شل نوشت این سرمایه‌گذاری‌های خارجی بازگشت تحریم‌ها را علیه ایران دشوار می‌کند.

بازیابی جایگاه اقتصاد ایران خاری در چشم ترامپ است
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ووکس با اشاره به توافق نفتی بزرگ جدید ایران با شرکت انرژی شل نوشت این سرمایه گذاری های خارجی بازگشت تحریم ها را علیه ایران دشوار می کند و توافق هسته ای را از اقدام احتمالی ترامپ در بازنگری یا برچیدن آن مصون نگه می دارد. 

پایگاه اینترنتی ووکس در گزارشی به قلم "ذیشان علیم" نوشت: نشانه هایی از جذب سرمایه گذاری بزرگ خارجی در میادین نفتی ایران مشاهده می شود که مدت های طولانی بود که از سرمایه گذاری خارجی محروم بودند. این خبر خوبی برای اقتصاد این کشور است و ممکن است بازگشت تحریم ها علیه ایران را برای ترامپ-در صورتی که بخواهد به وعده خود برای پاره کردن توافق هسته ای باراک اوباما، رئیس جمهور فعلی آمریکا با ایران عمل کند- دشوار کند. 

شرکت رویال داچ شل روز چهارشنبه اعلام کرد با توسعه میادین بزرگ نفت و گاز در ایران برای نخستین بار از زمان لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای این کشور در آغاز امسال موافقت کرده است. توافق اصلی هنوز امضا نشده است - شرکت شل و دولت ایران تنها توافقنامه های اولیه موسوم به «یادداشت تفاهم» را امضا کرده اند و این یادداشت تفاهم مربوط به تعهد سرمایه گذاری نیست. 

بر اساس برآوردها، ذخایر نفت این دو میدان نفتی حدود هشت میلیارد و 200 میلیون بشکه یعنی معادل 15 درصد ذخایر نفت خام شناسایی شده آمریکاست. 

شرکت انرژی فرانسوی توتال که ماه نوامبر برای توسعه میدان بزرگ گازی پارس جنوبی با ایران قراردادی چند میلیارد دلاری امضا کرد، نیز سرگرم گفتگو درباره توسعه میادین نفتی ایران است. 

بازیابی جایگاه ایران خاری در چشم ترامپ است

اگر سرمایه گذاری خارجی در ایران تسریع شود، نوعی چالش برای ترامپ خواهد بود. هر چه مشارکت شرکت های بزرگ غربی در فعالیت های تجاری در ایران شدیدتر شود، بازنگری یا در توافق هسته ای ایران یا پاره کردن آن برای ترامپ دشوارتر خواهد شد. وی توافق هسته ای را «احمقانه ترین توافقی» توصیف کرده است که تاکنون به دست آمده است. 

دستیابی به توافق هسته ای روند دشواری بود که با چند سال مذاکره با قدرت های جهان همراه بود. ایران در نهایت از تحریم ها در ازای جمع آوری هزاران سانتریفوژ و کاهش بخش عمده ذخایر اورانیوم غنی شده رهایی یافت. 

همه کشورهایی که با آمریکا و ایران همکاری کردند، از نظر دیپلماتیک در توافق فعلی سرمایه گذاری کرده اند. همچنین در حالی که این کشورها شروع به صادرات کالا به ایران می کنند و روی منابع این کشور سرمایه گذاری می کنند -به عبارت دیگر، از مزایای اقتصادی برخوردار می شوند-، منافع بیشتری در حفظ این توافق خواهند داشت و بی میلی شان به انزوای اقتصادی ایران برای تحت تاثیر قرار دادن این کشور بیشتر خواهد شد. 

اما ترامپ می تواند پیش از هر نوع مذاکره با کشورهای دیگر، از راهبرد منحصر به فرد لابی استفاده کند که تا همین حالا  به عنوان رئیس جمهور منتخب استفاده کرده است. این راهبرد چیزی نیست جز فشار مستقیم بر شرکت ها. 

ترامپ روز سه شنبه با انتقاد از این شرکت در صفحه اش در توئیتر درباره قیمت احتمالی جت های «ایر فورس وان» که قرار است، بوئینگ بسازد، موجب شد ارزش شاخص سهام بوئینگ کاهش یابد. وی همچنین در صفحه اش در توئیتر درباره مذاکره مستقیم با شرکت سازنده تهویه هوا «کرییر» برای جلوگیری از تصمیم این شرکت مبنی بر انتقال هزاران فرصت شغلی خود به مکزیک سخن گفت. به طور قطع، این امکان وجود دارد که ترامپ تلاش کند در توئیت های خود شرکت های نفتی را که به دنبال کسب درآمد در ایران هستند، سرزنش کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۳۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۵
انشا... این خار کورش کنه
آخرین اخبار