تقلب علمی آفت بزرگ کشور است/ آینده بیماری‌های صعب العلا‌ج چشم انتظار توسعه ژن درمانی و مهندسی سلول

آینده بیماری‌های صعب العلا‌ج خونی، سرطانی ، چشمی ، نقص ایمنی و متابولیک چشم انتظار توسعه ژن درمانی و مهندسی سلول کشور است که در این راستا خود محققان کشور باید به تولیدات علمی خود اکتفا کنند.

تقلب علمی آفت بزرگ کشور است/ آینده بیماری‌های صعب العلا‌ج چشم انتظار توسعه ژن درمانی و مهندسی سلولبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حمید‌یه دبیر توسعه علمی فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی افزود: امروزه کار از خود سلول گذشته و به درون سلول راه پیدا کرده است و اگر ایرانی‌ها در بحث دستکاری ژنتیک و مهندسی سلولی که جهان در گام‌های ابتدایی آن است ورود پیدا کنند شاهد تولیدات علمی ، درمان بسیاری از بیماریها و موفقیت اقتصاد درمان کشور خواهیم بود.

وی افزود: بیماری‌های ژنتیکی در کشور ایران به دلیل ازدواج‌های فامیلی رو به افزایش است و اگر از منظر ایجاد بانک‌های اهداء کننده به این ازدواج‌ها نگاه کنیم شاهد موفقیت‌های گوناگونی خواهیم بود.

حمید‌یه افزود: دستکاری ژنتیکی بخاطر عوارض آن و شکست در کار در گام‌های اول متوقف شده است و اگر محققان کشورمان ادامه این مسیر را نروند کشور دچار بحران خواهد بود.

وی گفت: با مهندسی سلول و روش‌های جدید درمان می‌توانیم به تکنولوژی دستکاری ژنتیک و سلول‌های درمان دست پیدا کنیم و در بحث هزینه‌های مالی ، وابستگی کشور ، مسائل استراتژیک و خروج ارز از کشور ایران را رشد دهیم که اگر این اتفاق نیا‌فتد مردم برای درمان خود باید هزینه‌های بالایی را در کشور خرج کنند که این به منزله شکست بهداشت و درمان کشور است.

وی گفت به جای ساخت هواپیماهای بزرگ که از آینده فروش آن مطلع نیستیم باید به سمت مهندسی سلول پیش رویم که در ابعاد کوچک موجب ارز آوری کشور، رشد علمی و درمان بیماران متعدد خواهد بود.

تقلب علمی آفت بزرگ کشور است
حمید‌یه دبیر توسعه علمی فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشجویان phd کشور ما همه تصمیم دارند که استاد دانشگاه شوند و در سال‌های آتی آمار اساتید از دانشجویان بیشتر خواهد بود که این خود یک بحران است.

وی گفت: هدف از ورود phd به دانشگاه‌های کشور تنها تولید استاد دانشگاه و مقالات علمی نیست که متأسفانه آفت تقلب علمی هم در بعضی جاها دیده می‌شود که باید این مانع بزرگ را برطرف کنیم.

حمید‌یه افزود: در بحث دستکاری ژنتیک و بانک ژنی ایران ما نباید از متون غربی تقلید کنیم بلکه با کارهای گروهی و مطالعات بنیادی باید در صدد توسعه علوم زیستی کشور باشیم و کشور را از بحران نجات دهیم.

وی گفت: نوشتن مقاله بد نیست اما متأسفانه در راه اندازی فناوری متوقف شده‌ایم و باید بعد از آموزش و پژوهش وارد فناوری شویم تا کشور را از رکود علمی و اقتصادی خارج کنیم.

حمید‌یه در پایان گفت: مهندسی سلول و دستکاری ژنی باعث انقلاب پزشکی و محققان ایرانی و دانشجویان امروز می‌توانند کشور را از این بحران نجات دهند.

گفتنی است: در پایان مراسم افتتاحیه لوح برتر فناوری‌های زیستی از سوی دانشگاه شهید بهشتی به دبیر توسعه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اهدا شد.

توسعه علم سلول های بنیادی ضرورت درمان کشور 
در ادامه مراسم ابطحی رئیس دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول های بنیادی افزود: نیاز به ورود و ایجاد تحول در علوم زیستی،ژنتیک و سلول های بنیادی امروز بیش از پیش در کشورمان و دنیا مطرح می شود.

وی افزود: سمپوزیوم ژنتیک و سلول های بنیادی با هدف ویرایش ژنوم و سلول های بنیادی با حمایت معاونت توسعه علو م و فناوری ریاست جمهوری،دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می شود.

وی در ادامه گفت: توسعه دانش علوم زیستی در میان دانشجویان و محققان امروز رشته های ژنتیگ و سلول درمانی تحول بزرگی ایجاد می کند.

ابطحی اظهار داشت: آموزش و پژوهش ژنتیک در دانشگاه شهیدبهشتی سابقه بیش از 30 سال و در زمینه سلول های بنیادی سابقه 10 ساله دارد.

وی گفت: با توجه به تغییرات ساختار دانشگاه، در سال گذشته دانشکده علوم و فناوری های زیستی از حیث  هیئت علمی و امکانات آزمایشگاهی و گروه های آموزشی افزایش داشته است.

وی گفت: ایجاد گروه آموزشی بیولوژی سلولی و ملکولی بیانگر اولویت ما در مطالعات سلول های بنیادی است.
ابطحی افزود:امیدواریم با حمایت معاونت علمی و فناوری و دانشگاه شهیدبهشتی بجای یک آزمایشگاه سلولی ملکولی شاهد چند آزمایشگاه پیشرفته سلول های بنیادی باشیم.

وی توسعه مطالعات سلولهای بنیادی کشور راپیشبرنده کشور در حوزه علمی و بهداشت و درمان کشور دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار