کفشی که بر پای شورای همکاری بزرگ بود

اعضای شورای همکاری خلیج فارس با رهبری عربستان سعودی و زمینه چینی بحرین، مجددا در منامه پایتخت این کشور کوچک گردهم آمدند و با تکرار ادعاهای بی اساس قبلی در مقام تهدید و نصیحت برای ایران برآمدند و پا در کفشی نهادند که برای آن ها بسیار بزرگ بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست شورای همکاری خلیج فارس در زمان و مکانی برگزار شد که از چندین جهت بحث برانگیز است، بیشتر کشورهای عضو این شورا درگیر سرکوب های داخلی مردم خود هستند که این نقض آشکار حقوق بشر به شمار می آید.


بحرین بیش از پنج سال است که شیعیان و دیگر اقشار اصلاح طلب را در این کشور بشدت سرکوب می کند، در عربستان نیز همه اقشار اعم از سنی و شیعه تحت ظلم و ستم آل سعود قرار داشته و موج اعدام های بی رویه همچنان ادامه دارد و این علاوه بر نقض بسیاری از حقوق اجتماعی مثل حقوق زنان و آزادی بیان در این کشور است که از یکصد سال گذشته در حق مردم این کشور روا داشته شده است و نیز جنگی خانمان سوز که این کشور با همراه کردن 9 کشور عربی دیگر و با صرف هزینه های صدها میلیارد دلاری علیه ملت یمن به راه انداخته و تاکنون بیش از 10 هزار کشته و ده ها هزار مجروح و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.
نادیده گرفته حقوق بشر در کشوری مثل امارات و نیز نارضایتی در میان مردم این کشور به رغم تشکیل صوری وزارت رفاه و خوشبختی در میان رسانه های مخالف داخلی و خارجی غوغا می کند٬ مقام های این کشور از گروه خاصی در لیبی حمایت سیاسی، نظامی و مالی می کنند که این خود مصداق عینی دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر است و با اشاره استعمارگران، همچنان تداوم می یابد امارات همراه با قطر در کنار برخی دیگر از کشورهای عضو این شورا و در رأس آن ها عربستان از حامیان اصلی گروه های تروریستی مثل داعش و القاعده در یمن، عراق و سوریه است.


این کشورها با این اوصاف خواهان آرامش و امنیت در خلیج فارس هستند .آن ها ایران را که به اذعان دولت های عراق و سوریه اگر حمایت مشتشاری اش نبود٬ نامی از عراق و سوریه در نقشه جهان برجای نمی ماند ٬ به بهانه های حقوق بشر و برهم زدن امنیت و آرامش در منطقه محکوم می کنند.


تنها یک خانواده به اسم آل سعود بیش از یکصد سال است که تخت فرمانروایی را در یک کشور پهناور و ثروتمند عربستان در انحصار خود دارد و به هیچ شخص و گروه دیگری اجازه ورود به جرگه حاکمیت در این کشور را نداده و در یک قرن گذشته از برگزاری حتی یک انتخابات آزاد در این سرزمین جلوگیری نموده و مخالفان خود را که حتی از شاهزادگان هستند ٬ بشدت سرکوب کرده است.


آنها خود ناقض حقوق بشرند اما ایران را بدان متهم می کنند، آنها در عراق، سوریه، لبنان، لیبی، فلسطین، مصر، و بسیاری از کشورهای آفریقایی فقیر دخالت نظامی و سیاسی می کنند و به طور علنی به تشکیل گروه های تروریستی مبادرت ورزیده و آنها را مورد حمایت مالی، سیاسی و نظامی قرار داده و با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی٬ بیش از 20 ماه است که مردم یمن را زیر شدیدترین حملات هواپیماهای جنگی و نیز محاصره شدید اقتصادی قرار داده اند که در هیچ چارچوب و قوانین بینی المللی نمی گنجد.


آنها در حالی که خود به ارتکاب جنایات جنگی با استفاده از انواع سلاح های غربی بخصوص آمریکایی و انگلیسی متهم هستند ٬در منطقه رجز خوانی می کنند.
کشوری مثل انگلیس که خود تامین کننده سلاح های مورد نیاز برای جنایت های این کشورها در منطقه است٬ نخست وزیرش را به میزبانی نشست این کشورها می فرستد تا حلقه طرح شوم خود برای مهار ایران را تکمیل نمایند.


خانم ترزا می در این نشست بیشتر تلاش کرد خود را موافق با احساس خطری نشان دهد که این کشورهای عرب در زمینه های هسته ای و امنیتی از ایران در توهم آن به سر می برند.


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اظهارات خانم ' ترزا می' نخست وزیر بریتانیا که در این نشست شرکت کرده بود گفت: کشورهایی که مداخله جویی های غیر مسئولانه آنها در سایر کشورها موجب گسترش ناامنی، جنگ، خشونت و تروریسم شده است٬ در جایگاهی نیستند که دیگران را به مداخله در امور منطقه متهم نمایند.


قاسمی با اشاره به سیاست های تفرقه افکنانه بریتانیا در منطقه افزود: این کشور در تلاش برای بازگشت به منطقه، مجددا به سیاست های تفرقه افکنانه روی آورده است که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران کاری عبث و غیرسازنده است.


به عقیده کارشناسان سیاسی منطقه، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مشکلات، کمبودها و پیچیدگی هایی را در منافع و جایگاه بین المللی انگلیس ایجاد کرده و باعث شده است نخست وزیر این کشور متناسب با فضای اجلاس شورای همکاری خلیج فارس و برای خوشایند تعدادی از سران کشورهای عضو این شورا، حرف هایی نسنجیده علیه دولت و ملت ایران بر زبان می راند.


امری که شبکه خبری بی بی سی نیز درگزارشی بر آن صحه گذاشت و گفت: انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا دنبال شریک می گردد چه در سیاست و چه در اقتصاد و امنیت و چه شریکی بهتر از شورای همکاری خلیج فارس، بلوکی با شش کشور که 35 سال پیش (1981) در ریاض پایتخت عربستان سعودی تاسیس شد.
بی بی سی افزود: همکاری انگلیس با این کشورها راهبردی است، همکاری های عمیق امنیتی و تجاری که معادل 33 میلیارد دلار یعنی یکصد برابر حجم تجارت ایران و انگلیس است.


اجرای این ترفند ها و سردادن اینگونه شعارهای ایران و اسلام هراسی از سوی کشورهای غربی٬ سال ها است که در قالب حمایت از امنیت کشورهای عربی شورای همکاری و با هدف تامین منافع سیاسی، اقتصادی و نظامی آنها صورت می گیرد.


نخست وزیر انگلیس در جمع همسایگان نه چندان خوبی برای ایران که آنها را جمع یک هدف گردآوری کرده بود، افزود که در دهه آینده بیش از سه میلیارد دلار صرف هزینه های دفاعی در منطقه خواهد کرد ! هزینه هایی که به روال سابق از جیب همین کشورهای عربی پرداخت خواهد شد.


انگلیس به عنوان استعمارپیر از قرن های گذشته همچنان با تکیه بر اصل سیاستی این کشور مبنی بر 'تفرقه بیانداز و حکومت کن' اهداف خود را در منطقه دنبال کرده است و البته در این راستا و برای تامین هرچه بیشتر منافع خود سعی در متلاشی و تجزیه کردن کشورهای منطقه داشته است تا با شعار دفاع از این کشورهای ضعیف، منافع خود را تامین نماید.


توافق هسته ای با ایران را کشورهای گروه موسوم به پنج بعلاوه یک از جمله انگلیسی ها امضا کردند اما همین ها مجددا به ایجاد رعب و وحشت در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دامن می زنند تا منافع خود را بیش از پیش تامین نمایند.


از دید کارشناسان سیاسی و حقوق بشری، آمریکا، انگلیس و فرانسه به دلیل تکرار فروش سلاح هایی که ممنوعه هستند و عربستان از آن در جنگ علیه غیر نظامیان در یمن استفاده کرده٬ در مظان اتهام نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایت های جنگی قرار دارند اما اکنون نمایندگان آنها در این نشست به ایران هراسی دامن می زنند.


پرچم جنگی که نخست وزیر انگلیس آن را با میزبانی از شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران برافراشت٬ بیشتر از همه یک هدف را دنبال می کند و آن بحران زایی و بحرانی نگاه داشتن اوضاع در منطقه خلیج فارس است بخصوص که غائله داعش در سایه مقاومت مردمی و دولتی کشورهایی مثل عراق و سوریه در حال تمام شدن است و زمان نابودی داعش و دیگر گروه های تروریستی فرا رسیده است.


آنها با خلق بحرانی دیگر در این منطقه راهبردی می خواهند تا بازار دیگری برای کارخانجات اسلحه سازی و شرکت های غول اقتصادی خود فراهم نمایند تا در سایه آن نه تنها منافع خود بلکه دیگر کشورهای استعماری مثل آمریکا و فرانسه نیز در آن حفظ شود.


به عقیده کارشناسان سیاسی ، جمهوری اسلامی ایران نیز صبورانه و در نهایت متانت با حمایت از کشورهای عربی مسلمان دیگر که در چنگ گروه های تروریستی مثل داعش و القاعده گرفتار شده اند٬ به جای عربستان سعودی که داعیه رهبری جهان اسلام و جهان عرب را دارد٬ به این اقدام برخی از همسایگان نه چندان مهربان خود پاسخ داده و می دهد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۵
اسراییل کندوی عسلی برای غرب است که هر گونه سیاستی را که بخواهد انجام دهد از این کندو بهره می برد پس جواب همه این است که اگر کندو نباشد دیگر خرسی پرسه نمی زند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۵
ایران در مقابل این گستاخی چه جوابی داده و میدهد؟؟
آخرین اخبار