طیبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

جداسازی مواد مغذی شیرابه زباله/ زباله‌های شهری، معضل بزرگ محیط زیست محسوب می‌شوند

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از امحا و جداسازی سموم شیرابه‌های زباله و استفاده از آن به عنوان کود ارگانیک بدون هیچ گونه ضرر به محیط زیست خبر داد.

جداسازی مواد مغذی شیرابه زبالهمحمد طیبی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: در شهر تهران حدود 8 الی 15 سال از طریق فرآوری ماده معدنی زیولیت تهیه شده به منظور امحا شیرابه زباله‌های شهری که معضل بزرگ محیط زیست محسوب می‌شوند، فعالیت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه قدرت جذب فرآوری ماده معدنی زیولیت به طور طبیعی 60 الی 70 درصد است، افزود: این میزان جذب برای ما قابل قبول نبوده، بنابراین قدرت جذب فرآوری ماده معدنی زیولیت را به 85 الی 90 درصد رسانده‌ایم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان در حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ گونه مواد شیمیایی در این فرآوری وجود ندارد، ادامه داد: آزمایشگاه معتمد محیط زیست، تحت نظارت محیط زیست و شهرداری تهران حدود 4 ماه، 3 نوع آزمایش بر روی فرآوری مذکور انجام داد، حتی آن را به مدت یک هفته در معرض بارش باران اسیدی قرار داد تا مطمئن شود که نشت اتفاق نمی‌افتد، در نهایت موفق به دریافت تأییده از محیط زیست شهر تهران شد.

طیبی بیان داشت: ماده فرآوری شده مذکور شیرابه‌ها، سموم و فلزات سنگین را جذب و در خود نگه می‌دارد، ماده خشک باقی‌مانده از آن نیز برای طبیعت مضر نبوده و قابل استفاده برای مصارف دیگر از جمله راه‌سازی است.

وی تصریح کرد: شیرابه ماده با ارزش بوده و مواد غذایی بسیار زیادی دارد، اما به دلیل سموم و قارچ‌های مضر قابل استفاده نیست، همچنین ما با طراحی ماده فرآوری شده برای امحا شیرابه، هم از ضرر‌ آن به محیط زیست جلوگیری کردیم و هم آن‌ها را برای استفاده مجدد آماده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان در حوزه محیط زیست گفت: پروژه 2 ساله‌ای طراحی کرده‌ایم تا با جدا کردن ترکیبات سمی شیرابه زباله به روش هوشمند از باقی‌مانده آن به عنوان کود ارگانیک کشاورزی استفاده کنیم.

طیبی بیان داشت: در حال‌حاضر با سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به شکل پایلوت، قراردادی نیمه صنعتی برای امحا 30 هزار لیتر شیرابه در عرض 2 ماه منعقد کرده‌ایم، بعد از آن هم برای امحا شیرابه زباله‌های کهریزک برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه از یک هفته گذشته روند امحا شیرابه زباله‌های ذکر شده در قرارداد پایلوت با شهرداری تهران آغاز شده است، گفت: دستگاه طراحی شده برای این عملیات 120 میلیون تومان هزینه دربر داشته است که با توسعه آن با مبلغی به میزان 300 میلیون تومان دیگر، قادر خواهیم بود تا روزانه حدود 10 هزار لیتر شیرابه را امحا کنیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار