معاون رییس جمهور در امور زنان خبر داد؛

56 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را دختران تشکیل می‌دهند

56 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی را دختران تشکیل می‌دهند
مولاوردی با اشاره با گزارش کار گروه عدالت و آموزشی در راستای برابر سازی فرصت‌های آموزشی دختران و پسران کشورمان از دستاوردهای جدید و آمارهای روبه رشد مثبت در این راستا خبر داد.


به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست عالی رتبه کشورهای عالی 2030 در ایران به مناسبت از رونمایی از سند ملی آموزش صبح امروز در محل سالن تلاش تهران با حضور مقامات ارشد کشوری آغاز به کار کرد.

مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان در این نشست با نگاهی اجماعی به وضعیت آموزش زنان و عدالت جنسی در نظام آموزش کشور در حوزه آموزش عالی افزود: امروزه زنان به عنوان بخش عمده‌ای از جمعیت دانشجویی کشور نقش مهمی را در آموزش عالی، توسعه توانمندی و مهارت‌های ویژه در آن ایفا می‌کنند به گونه‌ای که مشارکت زنان در این حوزه طی دو دهه اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده، رشدی که به واسطه آن هم اکنون تعداد دختران دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور به 14 برابر رسیده و تعداد دانشجویان زن طبق آمارهای سال 1994 برابر با 145 هزار نفر بوده که این تعداد نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای در سال 2013 میلادی به 2 میلیون نفر ارتقا یافته است. 
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر 56 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور را زنان تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: از این میان سهم دختران از کل دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی 53 درصد، در رشته‌های علوم انسانی 58 درصد و در گروه‌های علوم پایه به 69 درصد رسیده است. 
 
افزایش 13 درصدی سهم آموزش دختران در مقطع متوسطه 
 معاون رییس جمهور در امور زنان در ادامه همچنین با اشاره به افزایش قابل ملاحظه‌ای سطح پوشش تحصیلی دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه، گفت: آمارهای سال 1977 تنها 35.4 حضور دختران را در مدارس نشان می‌دادند در حالی این آمار با رشد 13 درصدی تا سال 2013 به 48.4 در مقطع متوسطه رسیده است. 
 
وی تصریح کرد: توجه به برابری جنسیتی در فرصت دسترسی و حضور در مقاطع متوسطه تحصیلی و کاهش نرخ ترک تحصیل دختران به ویژه در مناطق محروم کشور از اولویت‌های مهم نظام آموزش و پرورش بوده که در این راستا اقدامات فراوانی همچون اجباری شدن دوره تحصیلی متوسطه، افزایش امکانات تحصیلی و تاسیس مدارس متوسطه و شبانه روزی به خصوص در مناطق روستایی و آموزش نیمه خصوصی دختران باز مانده از تحصیل نمونه بارز این اقدامات است.

معاون رئیس جمهور در امور بانوان در ادامه ضمن اشاره بروضعیت موجود آموزش زنان در ایران ، ادامه داد: پس از پیروزی  انقلاب اسلامی ایران، بی سوادی و آموزش عمومی رلیگان در زمره  اصلی ترین اهداف آن قرار گرفت به گونه ای که تاسیس نهضت سواد آموزی با عزم ملی و مردمی ، پشتوانه این مهم شد  که به دنباله آن سطح گسترده ای از اقدامات برای توسعه سوادآموزی در نقاط مختلف اعم از شهری، روستایی و عشایری انجام گرفت. 

وی در خصوص وضعیت سواد در گروه های مختلف سنی کشور ، تصریح کرد: ایران در از نظر نرخ ثبت نام درمیان  ۱۴۴  کشور جهان پنجمین رتبه را به خود اختصاص داده و علاوه بر آن در زمینه کیفیت و شاخص کلی آموزش ابتدایی به ترتیب داری رتبه های ۷۰ و ۴۹ است .

به گفته وی: علاوه بر موارد مذکور در حوزه آموزش ابتدایی نیز نرخ پوشش تحصیلی دختران در مقطع ابتدایی به ۹۹/۴ درصد رسیده ، آماری که خبر از افزایش ۹درصدی این رقم طی ۱۵ سال اخیر می دهد.

مولاوردی همچنین با اشاره به چالشهای موجود در حیطه آموزش زنان نیز گفت: دختران بازمانده از تحصیل و بیکاری فارغ التحصیلان از مهمترین این چالشها است که در این موردطبق آخرین آمارها از سال ۸۴ تا ۹۲ متاسفانه میزان فارغ التحصیلان بی کار بیش از دوبرابر شده که در این میان سهم بانوان بسیار بیشتر از مردان بوده ولی شکاف بین بیکاری در این دو گروه از ۵۷.۶ به ۵۵.۲ کاهش یافته است.

وی با اشاره به ممانعت از به کارگیری ظرفیتهای تخصصی زنان و با تاکید بر اینکه طبق گزارش مشاور ارشد بانک جهانی ،  هم اکنون ایران در موقعیت پنجره فرصت قرار گرفته است، یاد آور شد : از ۸۰۰ هزار فرصت خالص ایجاد شده ، ۶۸۰ هزار موقعیت شغلی نصیب  بانوان و ۱۲۰ هزار دیگر به مردان تعلق گرفته که این نشان دهنده کاهش بخش از شکاف جنسی در میان زنان و مردان است. 

ورود 48 درصد زنان دانش آموخته دانشگاهی در اقتصاد
معاون ریاست جمهوری در امور بانوان ادامه داد: در مقطع کارشناسی نزدیک به یک سوم و در مقطع دکترا حدود ۴۸ درصد زنان دانش آموخته دانشگاهی، وارد حوزه فعالیت های اقتصادی می شوند و از سوی دیگر با مشاهده ای کلی می توان دریافت که افرایش میران تحصیلات زنان ، سهم آنها را در ورود به بازار مشارکت های اقتصادی نیز می افزاید. 

وی با بیان اینکه اگرچه میزان پذیرش زنان در مقاطع کارشناسی طی سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و شکاف جنسیتی کاملا از بین رفته ، یادآور شد: هنوز در مقاطع بالاتر از جمله کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی هنوز به رفه کامل این شکاف جنسیتی دست نیافته ایم.

34 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها زنان هستند 
معاون ریاست جمهوری در امور بانوان با اشاره به وجود شکاف جنسیتی در میزان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها وموسسات پژوهشی به عنوان پنجمین چالش، تاکید کرد: علی رغم حضور پر رنگ زنان  به عنوان اعضای هیئت علمی در اغلب دانشگاه های دنیا، اما همچنان از ظرفیت بالای فارِغ التحصیلان آنان در مدارج با مدارج بالای علمی، آنطور که باید استفاده نمی‌شود، به گونه ای که هم اکنون تنها ۸ درصد از زنان در رتبه علمی استاد، ۱۳/۵ درصد در رتبه دانشیارو ۲۱ درصد در مرتبه استادیار در دانشگاه های کشور مشغول به کار هستند‌ و علاوه بر آن نیز ۳۴ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم‌ پزشکی کشور را بانوان تشکیل می دهند. 

شهین دخت مولاوردی در ادامه اظهار داشت: بررسی های مقایسه ای سایر کشور ها از تاثیر چشمگیر سرمایه گذاری آموزشی بر دختران در جهت رشد مثبت اقتصادی خبر می دهد ، به گونه ای که آموزش زنان و افزایش مشارکتهای آنان از حیث آموزشی و سیاسی می‌تواند بستری مناسب را برای رشد هرچه بیشتر علم، اقتصاد و نظایر آن فراهم آورد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
روزگاری پسران بیش از شصد درصد دانشگاه در دست داشتند صدای فمنیستها گوش فلک را کر کرده بود که جمهوری اسلامی فرصت برابر برای دختران ایجاد نکروه حالا که بیشتر دانشگاه دردست دخترها است فقط منت هاشون بر سر پسرها است امیدوارم به این زودیها پسران دوباره از دختران جلوزنند اینهم با فاصله زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۷
انشاالله روزی برسد که مردان‌ راه خود را بروند و به فکر خود باشند در آنموقع خواهید دید که مردان یک سرو گردن بالاترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
با اینکه دختران بیش از ۶۰درصد شرکت کنندگان در کنکور را تشکیل می دهند با این حال بیش از ۷۰درصد رتبه های برتر کنکور پسرند و المپیادهای علمی یعنی اگر در شرایط برابر رقابت کنند بدانید پسران یک سر و گردن از دختران بالاتر است و این علم اثبات کرده که هوش و عقل مرد برتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۷ دی ۱۳۹۸
اکثر دختران در مناطق محروم زندگی میکنند واز بچگی شوهرشون میدن وفرصت تحصیل ازشون گرفته میشه همچنین دختران وقتی ازدواج میکنند شوهرشون نمیزاره تحصیل کنند چرا چون تحصیل زن به دست مرده بعدشم بچه داری وخانه داری هروقت شماهام محدود شدین اون وقت میبینیم که کی بالاتره!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
زنان در تولید علم هنوز از مردان خیلی عقب هستند و این به دلیل برتری ذهنی مردان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
زنان در تولید علم هنوز از مردان خیلی عقب هستند و این به دلیل برتری ذهنی مردان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
متاسفم که جایگاه مرد را اینقدر تنزل دادند.... هر روز دارند قوامیت مرد را از بین میبرند ولی وظایفش را سنگینتر میکنند اگر در غرب مرد قوامیت ندارد عوضش نسبت به زن وظیفه ای ندارد و وظایف تقسیم شده تست ولی اینجا دارند به نام حقوق زن از حقوق مرد میزنند و این باعث پسرفت مرد شده چاره کار اینه که ازدواج نکنی و مانند مردان بزرگ تاریخ چون نیوتن به فکر پیشرفت خودت باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۷
چرا سریازی را ور نمی دارید تارقابت عادلانه صورت گیرد چون می دانند که در رقابت عادلانه پسران یک سر گردن از دختران بالاترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
با اشتغال زنان باعث بیکاری مردان شده اند چون پسران مشکلی به نام سربازی دارند نمی توانند رقابت عادلانه ای با زنان داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
با اشتغال زنان باعث بیکاری مردان شده اند چون پسران مشکلی به نام سربازی دارند نمی توانند رقابت عادلانه ای با زنان داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۵
یکدفعه بگید همه چی دست زنان استو بس !!!
بیچاره پسرا که هم باید سربازی برن و هم خرج زندگی بدنو هم بیکار بمونن چرا که زنان در ادارات جای مردارو گرفتن !!!
آخرین اخبار