تبریز؛

ضرورت ساماندهی دو میلیون انبار و مرکز ذخیره سازی کالا در کشور

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: ساماندهی علمی و الکترونیکی بیش از دو میلیون واحد انبار و ذخیره کالا در کشور ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛تابش در کارگاه توجیهی و آموزشی طرح جامع شناسه دار کردن مراکز نگهداری کالا در تبریز گفت: از ابتدای سال جاری با کمک اصناف و خرده فروشی ها، 120 هزار واحد انبار در سامانه جامع شرکت های پخش ثبت نام کرده اند که انتظار داریم با کمک دیگر نهادها و سازمان ها این رقم به بیش از 2 میلیون واحد برسد. 

وی با اشاره به اجرای مرحله نهائی این سامانه تا پایان سال اظهار کرد: همه خدمات طبق قانون از طریق این سامانه به انبار و مراکز نگهداری کالا ارائه خواهد شد و در صورت ثبت نام نکردن، واحد یاد شده با عنوان توزیع خارج از شبکه قابل پیگیری است.

وی با اشاره به جزئیات طرح جامع شناسه دار کردن مراکز نگهداری کالا یادآور کرد: با توجه به تکالیف ناشی از ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین نامه ابلاغ شده ذیل آن با عنوان آیین نامه اجرایی شناسه‌ها و رهگیری کالا، وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت مکلف است با همکاری دستگاه‌ها و سازمان های ذیربط نسبت به تهیه شناسه و شناسنامه کالا و تخصیص شناسه رهگیری و عملیاتی کردن آن طی مدت زمان مشخص اقدام کند.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: تشکیل کارگروه‌های تخصصی با مسئولیت وزارت صنعت و طراحی و پیاده سازی فنی سامانه شناسه رهگیری کالا با محوریت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از جمله اقدام های انجام شده با هماهنگی تمامی دستگاه های مرتبط با معاونت امور اقتصادی و بازرگانی (دفتر امور خدمات بازرگانی) است.

تابش، سرعت دهی و آسان سازی در روند صدور مجوز فعالیت شرکت های پخش کالا، الکترونیکی کردن فرآیند و کاهش صدور مجوز به 15 روزکاری، قابلیت برنامه ریزی شبکه توزیع از طریق مدیریت اطلاعات پایه ای شرکت های پخش کالا و دستیابی به مشخصات مدون و سیستمی از نظام توزیع مویرگی را از جمله قابلت های این سامانه اعلام کرد.

وی یادآوری کرد: مجوز دار کردن تمامی فعالان اقتصادی فاقد پروانه مرتبط با قانون، رصد جریان گردش کالا و دسترسی به آمار و میزان موجودی کالا، جلوگیری از قاچاق کالا، شفافیت اطلاعاتی به منظور کاهش هزینه های تمام شده نظام توزیع، صدور بارنامه به صورت برخط و معتبر (غیرصوری)، تحکیم جایگاه بخش بازرگانی در اخذ تصمیمات اقتصادی و کمک به راه اندازی سامانه پنجره واحد تجاری کشور از دیگر اهداف این طرح و سامانه است.

وی با اشاره به ارتباط طرح شناسه دار کردن مراکز نگهداری و سامانه جامع شرکت های پخش گفت: با توجه به در اختیار داشتن 2 تا 3 هزار مکان ذخیره سازی توسط شرکتهای پخش، شناسایی و عملکرد لحظه ای آن ها در سامانه مراکز ذخیره سازی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

کارگاه آموزشی و توجیهی طرح جامع شناسه دار کردن مراکز نگهداری کالا در دو نوبت صبح و عصر با حضور کارشناسان و مدیران حوزه قاچاق کالای سازمان های صنعت معدن و تجارت استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان در تبریز برگزار شد. 

انتهای پیام/س
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.