در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد:

مردانی: 70 درصد موارد ایدز در ایران ناشناخته است/ سیاری: میزان ابتلای خانمها به ایدز رو افزایش است

بررسی علل جهش آماری مبتلا به ایدز در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری مورد بررسی قرار گرفت.

مردانی: 70 درصد موارد ایدز در ایران ناشناخته است/ سیاری: میزان ابتلای خانمها به ایدز رو افزایش استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع بررسی علل جهش آمار مبتلایان به ایدز با حضور مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی و علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث، مردانی متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه روند افزایش و کاهش به ایدز در دنیا یکسان نیست، گفت: هم اکنون خیلی از کشورها در دنیا اعلام کرده اند که دیگر مشکلی به نام ایدز ندارند و علت این اتفاق هم این است که آنها توانسته اند در بحث آموزش به خوبی عمل کنند.

وی با اعلام اینکه ۷۰ درصد موارد HIV در کشور ناشناخته هستند، ادامه داد: این افراد، کسانی هستند که یا از بیماری خود مطلع نیستند و یا در صورت اطلاع، بیماری خود را اعلام نمی کنند که اگر بتوانیم این ۷۰ درصد را شناسایی کنیم شاید بتوانیم اپیدمی ایدز در کشور را مهار کنیم.

در بخش دیگر این بحث، سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز با اعلام اینکه در سال ۸۰، راه انتقال ایدز از طریق تماس جنسی ۶ درصد بوده که این رقم اکنون به ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: در مقطعی انتقال ایدز از طریق تزریق و سرنگ های آلوده، آمار بالایی به خود اختصاص دادن بود که با همکاری قوه قضائیه، سازمان زندان ها و وزارت بهداشت توانستیم این مسئله را کنترل کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه میزان ابتلا خانم ها به ایدز رو به افزایش است گفت: اکثریت راه انتقال این بیماری در دنیا از طریق تماس جنسی است که در این حوزه، بحث آموزش توانسته نسبت به کنترل انتقال بیماری از این طریق مثبت عمل کند.

سیاری ادامه داد: هم اکنون ۳۰ کشور در دنیا توانسته اند ۵۰ درصد ابتلا به ایدز را کاهش دهند در حالیکه میزان مبتلان به ایدز در کشور ما رو به افزایش است و اینجاست که باید به سمت آموزش برویم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ضمن قدردانی از صدا و سیما اظهار داشت: با پخش سریال «پریا» از صدا و سیما میزان افرادی که برای مشاوره به ما مراجعه کردند ۸ برابر و تعداد افرادی که به آزمایش احتیاج داشتند ۴ برابر شد و این مسئله نشان می دهد که اگر اطلاع رسانی صورت گیرد می توان در مهار ایدز موفق عمل کرد.

وی ادامه داد: معتادان تزریقی و خانواده هایشان، افرادی که رفتار جنسی پرخطر دارند و مادران مبتلا به HIV گروه های پر خطری هستند که در برنامه ها یمان توجه به این گروه ها صورت گیرد.

سیاری با بیان اینکه در سیستم مان ۶۰ مادر باردار مبتلا به HIV را شناسایی کردیم، اعلام کرد: از این میزان ۳۴ زایمانی که انجام شد ۳۲ کودک سالم به دنیا آمد و تنها دو کودک مبتلا به این ویروس شده بودند که آن هم به دلیل تعلل در شناسایی بیماری بود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد: ۶۴ درصد کسانی که مبتلا به ایدز شده اند از راه های انتقال اطلاعی نداشتند لذا باید در این حوزه اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.

وی اظهار داشت: بنا داریم با همکاری وزارت آموزش و پرورش ، آموزش عالی کشور و پادگان ها، سفیران سلامت را با هدف ترویج خود مراقبتی به مدارس دانشگاه ها و پادگان های کشور اعزام کنیم.

در ادامه برنامه همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه، مجلس همراه و همگام با وزارت بهداشت است گفت: در ارائه طرح ها و تصویب بودجه نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.
 
وی با بیان اینکه، 8 هزار میلیارد تومان برای تقویت وزارت بهداشت و اجرای طرح های تحول سلامت به تصویب رسیده است خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب مربیان بهداشت فعال بودند و تا ده سال پس از آن فعالیت ها خوب بود اما پس از آن مورد غفلت قرار گرفت.
 
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه، قرار بود مربیان در سطح مدارس، دانشگاه ها و پادگان ها افزایش یابد عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش را باید از جهت برنامه و بودجه در کنار وزارت بهداشت در این راستا کمک کرد.
 
همتی با اشاره به پزشک خانواده افزود: پزشک باید ارتباط مستمر با خانواده داشته باشد لذا، ارتباط پزشکان عمومی با خانواده ها در تامین سلامت آنها بسیار مهم است.
 
مردانی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، ایدز به سراغ ما نمی آید بلکه ما باید مراقب ایدز باشیم افزود: سنین15 تا 25 سی درصد جامعه را تشکیل می‌دهد لذا باید توجه ویژه ای به این اقشار جامعه شود.
 
این متخصص بیماری عفونی با اشاره به اینکه، در کتاب های مدرسه حتی یک کلام در خصوص بیماری های جنسی صحبت نشده است افزود: جوانان با سرکشی در فضای مجازی دچار اشتباه شده و این موضوع سبب به خطر افتادن آنها می شود.
 
مردانی با اشاره به اینکه، شرایط ازدواج تسهیل نشده است گفت: با وام های 10- 20 میلیونی کسی نمی تواند ازدواج کند.

وی با بیان اینکه، طبق تحقیقات به عمل آمده میزان روابط جنسی در میان دانشجویان 500 درصد رشد داشته است عنوان کرد: متاسفانه در مسئله آموزش جوانان دانشگاهی و مدرسه ای موفق عمل نکرده ایم.
 
وی با تاکید بر اینکه، باید تابوی ایدز در ایران شکسته شود بیان کرد: سریال های صداو سیما در این راستا کمک کننده است لذا سريال پریا به خوبی عمل کرد.
 
سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به بحث سفیران سلامت دانش آموزان و دانشجویان افزود: باید آموزش های لازم به جوانان در خصوص مهارت نه گفتن، پیشگیری از رفتارهای پر خطر و مهارت زندگی داده شود.
 
وی با بیان اینکه، بیشترین آسیب ها در حاشیه شهر صورت می گیرد ادامه داد: وزارت بهداشت یکی از وزارتخانه های موفق در حوزه بحث حاشیه نشینی بوده است.
 
سیاری با اشاره به اینکه، در همه شهر های کشور مراکز مشاوره ایدز به صورت رایگان خدمات ارائه می دهند و تست ایدز نیز به صورت رایگان انجام می شود. ایدز خطریست که ممکن است هر کسی را مبتلا کند، خطر زنگ این بیماری در سال 80 زده شده بود اما به آن توجه نشد.
 
وی با بیان اینکه، اطلاع رسانی عمومی و آموزش ها باید افزایش یابد گفت: باید به معتادان و خانواده هایشان آموزش های لازم را ارائه داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار