گزارشی از استقرار اتوبوس ایدز در نقاط اصلی تهران؛

توجه به پیشگیری مهمترین عامل در کاهش مبتلایان به ایدز

همزمان با روز جهانی ایدز اتوبوسی با این نام در مناطق مختلف تهران برای شناسایی بیماران و پیشگیری از شیوع بیماری در مناطق مختلف تهران به حرکت در آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویروس HIV باعث بروز یماری ایدز می شود که موجب تضعیف شدن قدرت دفاعی و ایمنی بدن در برابر میکروب ها می شود، به منظور اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام و حمایت شهروندان تهرانی به مناسبت هفته جهانی ایدز، اتوبوس هایی با عنوان اتوبوس ایدز درمناطق اصلی شهر تهران به مردم خدماتی مانند انجام آزمایش خون و تست و مشاوره ارائه می دهد.

حسین جوادی کارشناس بهداشت مبارزه با بیماری ها با بیان اینکه در اتوبوس ایدز آزمایش انجام می شود، گفت: در این مکان خون گرفته می شود و در صورت مثبت بودن جواب آزمایش افراد برای انجام آزمایش تکمیل تر به سازمان اداره معرفی می شوند.

افراد مبتلا به این بیماری شناسایی می شوند
این کارشناس بهداشت مبارزه با بیماری ها با بیان اینکه آزمایش های انجام شده همانند غربالگری است، افزود: این امر باعث شناسایی افراد مبتلا به ویروس HIV می شود و مبتلایان به ویروس ایدز در چند سال اول زندگی از آن بی خبر هستند و ممکن است بعد از 10 سال از بیماری خود آگاه شود.

احتمال انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین 45 درصد است
جوادی با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش این بیماری به افراد دارو تجویز می شود، اظهار داشت: در گذشته ویروس ایدز کشنده بوده است اما امروزه این بیماری قابل درمان است در صورتیکه اینکه افراد پایبند به مصرف دارو باشند.

وی با بیان اینکه بیستر مبتلایان به ایدز نوجوانان و جوانان هستند، تصریح کرد: تربیت و ایجاد رابطه صحیح و عدم استفاده از سرنگ های آلوده ازانتقال این ویروس به بدن افراد جلوگیری می کند.

جنین مادران مبتلا به ایدز در خطرند
این کارشناس بهداشت عمومی مبارزه با بیماری ها با اشاره به اینکه احتمال انتقال ویروس ایدز از مادر باردار به جنین است، افزود: مادران مبتلا به ویروس HIV  برای جلوگیری از انتقال این ویروس به جنینشان بهتر است از روش سزارین استفاده کنند و ویروس ایدز از شیر مادر، رفتارهای پر خطر، فرآورده های خونی آلوده منتقل می شود.

احتمال انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین 45 درصد است

جوادی با بیان اینکه 45 درصد امکان انتقال ویروس ایدز ازمادران بار دار به جنیبن است، یاد آور شد: آموزش و پرورش می تواند با همکاری مراکز بهداشت، آموزش هایی در مورد راه های جلوگیری از ویروس HIV، مشاوره، پخش پوستر و عواملی که باعث ایجاد بیماری ایدز می شود را به دانش آموزان ارائه دهد.

مبتلایان به ایدز دچار بیماری های روحی و روانی می شوند
وحدانی روانشناس با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری ایدز دچار استرس و افسردگی می شوند، گفت: دیدگاه مردم نسبت به افراد مبتلا به این بیماری باعث تنهایی بیماران HIV می شود.

وی با اشاره به ارائه آموزش به خانواده ها اظهار داشت: حمایت روحی و روانی، برقراری ارتباط و جلوگیری از تنهایی بیماران از مهمترین وظایف خانواده ها است.

احتمال انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین 45 درصد است

 این روانشناس با بیان اینکه با پیشرفت علم بیماری ایدز قابل کنترل است، تصریح کرد: در دوره درمان و پیشگیری از این بیماری، خانواده باید در سیر درمان بیماری فرد را از نظر روحی و روانی حمایت کند.

وی با اشاره ابه اینکه مراکز بهداشت و درمان به بیماران مبتلا به ایدز خدمات روانشناسی ارئه می دهد، بیان کرد: اتوبوس ایدزهدف از استقرار اتوبوس ایدز آموزش در خصوص آگاهی از رفتارهای پرخطر و راه های جلوگیری از بروز بیماری ایدز است.

HIV سیستم دفاعی بدن را ضعیف می کند
فرجی کارشناس بهداشت عمومی با اشاره به اینکه بیماری ایدز یک بیماری ویروسی است، تاکید کرد: مقاومت بدن بیمار ایدزی در مقابل بیماری های عفونی کاهش می یابد و به راحتی به سایر بیماری ها مبتلا می شود.

وی با اشاره به راه های انتقال این ویروس بیان کرد: استفاده از سرنگ های آلوده، رابطه پر خطر، خون و فرآورده های خونی و از مادر مبتلا به جنین باعث انتقال این بیماری به افراد می شود.

این کارشناس بهداشت عمومی با بیان اینکه از زمان ورود ویروس به بدن تا شروع بیماری ایدزممکن است بیش از 10 سال طول بکشد، افزود: در این زمان افراد از نظر ظاهری هیچگونه نشانه خاصی ندارند اما می توانند ناقل این ویروس باشند.

آزمایش خون راهی برای آگاهی از بیماری ایدز
وی با بیان اینکه ایدز قابل کنترل است، تاکید کرد: این ویروس از راه تماس های عادی مثل حرف زدن، دست دادن، فعالیت در یک محیط کاری، نیش حشرات، استفاده از حوله، لیوان و ظروف غذاخوری مشترک، سرفه و عطسه قابل انتقال نیست.

این کارشناس بهداشت عمومی با اشاره به اینکه این آزمایش ابتلا به بیماری ایدز را در سه ماه قبل نشان می دهد، خاطر نشان کرد: در تمام مراکزسلامت، خدمات بهداشتی و درمانی و دندانپزشکی به بیماران مبتلا به ایدز ارائه داده می شود وتنها راه تشخیص ویروس HIV انجام آزمایش های خونی و فراورده های خونی است. 

مردم باید نسبت به بیماری ایدز آگاه باشند
یکی از مراجعه کنندگان با بیان اینکه مسولین برای آگاهی مردم در خصوص استقرار اتوبوس های ایدز باید اطلاع رسانی کنند، اظهار داشت: استقرار این اتوبوس ها باعث آگاهی شهروندان نسبت به عوارض ویروس HIV، نحوه انتقال و جلوگیری از راه های انتقال آن می شود.

احتمال انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین 45 درصد است

وی با اشاره به اینکه این آموزش ها به مبتلایان ویروس ایدز به زندگی افراد کمک می کند، تصریح کرد: عدم آگاهی افراد نسبت به بیماری ایدز، باعث می شود مردم نسبت به مبتلایان واکنش نشان دهند که این عامل باعث تنهایی بیماران می شود که با کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توان از بروز و یا پیشرفت بیماری ایدز جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.