خیابان‌های استانبول به رنگ خون/ آیا مردم ترکیه چوب حمایت رئیس‌جمهورشان از تروریسم را می‌خورند؟

نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی بمب‌گذاری‌های شب گذشته در ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک تایمز، روز یکشنبه، پس از وقوع دو انفجار در استانبول که جان 38 نفر را گرفت، در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام شد. این حادثه، تازه‌ترین حمله تروریستی در این کشور بحران‌زده است.

مهاجمان، افسران پلیس ترکیه را هدف گرفته بودند. در این حادثه 30 افسر پلیس کشته شد. هفت غیرنظامی و فردی که تاکنون هویتش تشخیص داده نشده است نیز در میان کشته شدگان بودند. وزیر کشور ترکیه روز یکشنبه گفت 13 نفر در ارتباط با این حادثه دستگیر شده اند.

"رجب طیب اردوغان" – رئیس جمهور ترکیه – تعهد کرد این کشور بر تروریست‌ها پیروز خواهد شد. "بینالی ییلدیریم" – نخست وزیر ترکیه – دستور داد پرچم‌های ترکیه در سراسر این کشور به حالت نیمه افراشته درآید.

اردوغان در این‌باره گفت: "ما امشب بار دیگر چهره ناخوشایند ترس را -- که تمامی ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارد -- در استانبول مشاهده کردیم."

با این‌که هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است، 2 مقام ترکیه‌ای گروه پ. ک. ک را مسئول این حوادث اعلام کرده اند.

"نعمان کورتولموش" – معاون نخست‌وزیر ترکیه – به بخش ترکیه‌ای شبکه سی‌ان‌ان گفت انگشت اتهام به سوی گروه پ. ک. ک. نشانه رفته است. وزیر خارجه ترکیه نیز چنین اظهاراتی را بیان کرده است.

نخستین انفجار که شدت بیشتری نیز داشت، ساعت 7:30 بعدازظهر روز شنبه به وقت محلی و پس از اتمام یک مسابقه فوتبال رخ داد. اردوغان اعلام کرد زمانبندی این حمله به صورتی بوده است که بیشترین قربانی بگیرد.

سویلو نیز اعلام کرد نخستین انفجار در یک خودروی رهگذر اتفاق افتاده است. بنابر گزارش‌ها، این خودرو در نزدیکی محل استقرار نیروهای ویژه پلیس در خروجی استادیوم فوتبال منفجر شده است. به نظر می‌رسد یک اتوبوس متعلق به نیروهای ضد شورش هدف این حمله بوده باشد.

بر اساس سخنان وزیر کشور ترکیه، لحظاتی پس از انفجار نخستین بمب، فردی در نزدیکی پارک "ماکا" با استفاده از مواد منفجره دست به خودکشی زد.

شمار کشته‌شدگان غیرنظامیان در این حادثه کمتر بوده است زیرا بسیاری از تماشاچیان این مسابقه در لحظه حمله این محل را ترک کرده بودند. برخی شاهدان عینی همچنین اعلام کردند در این محل صدای تیراندازی را نیز شنیده اند.

سویلو روز یکشنبه اعلام کرد در پی این حمله، 136 نفر به بیمارستان منتقل شده اند و حال 14 نفر از آن‌ها نیز وخیم گزارش شده است.

متخصصان پزشکی قانونی در صحنه این دو بمب‌گذاری حاضر شدند. مقامات ترکیه اعلام کرده اند در این حمله، از نزدیک به 300 تا 400 کیلوگرم مواد منفجره استفاده شده است.

در ظهر روز یکشنبه، در ساختمان اصلی پلیس استانبول مراسم سوگواری قربانیان این حادثه برگزار شد. افسران پلیس تابوت‌های همکارانشان که پرچم ترکیه بر آن‌ها نقش بسته بود را حمل کردند.

در سال جاری میلادی، ترکیه صحنه چندین حمله بوده است که مقامات این کشور آن‌ها را از جانب داعش و یا گروه‌های مخالف دانسته اند. پس از کودتای 15 ژوئیه (25 تیر)، حالت فوق‌العاده در این کشور تمدید شده است.

حمله روز شنبه یکی از خونین‌ترین حملات در ماه‌های گذشته در ترکیه بوده است. پیشتر، حمله به فرودگاه آتاتورک استانبول جان 44 نفر را گرفت و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد.

وقوع حملات این‌چنینی، به بخش گردشگری ترکیه که در اقتصاد این کشور تاثیر بسزایی دارد، صدمه جدی وارد کرده است. سویلو اذعان کرد ترکیه در جنگ علیه تروریسم با "بسیاری از مسائل" درگیر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
شهروندی که انتحاری انجام میدهد باید نسل کشی اش کرد
دولت ترکیه مدارا میکند نتیجه اش همین میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
کاش به جای مردم بیچاره و بیگناه، خود اون رجب نفتی بی شرف رو هدف قرار میدادند و شرش رو از سر همه کم میکردند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
اردوعان برای ادامه حکومت دنبال ایجاد دشمنان فرصیه .همین .کار خودشه .
Iran (Islamic Republic of)
محمودازاهواز
۰۸:۳۷ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
لعنت براردوغان خبیث که کشورش رابه ورطه نابودی سوق میدهد
-
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
متاسفانه مردم ترکیه صدمه می خورند و دولت نیز کار خودش را انجام میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۵
نتیجه سیاست غلط و مزورانه دولتمردان ترکیه است که در آرزوی خیالی عثمانی بزرگ هستند. قدیما گفتن بازی اشکنک دارد سر شکستنک دارد کو گوش شنوا؟
Iran (Islamic Republic of)
مصمم
۲۳:۳۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۵
نه تنها مردم ترکیه بلکه تمام مردم منطقه چوب حمایت اردوغان از تروریسم را می خورند و بیشتر از همه مردم سوریه و عراق ؛ اردوغان و آل سعود باید بدانند و می دانند که تروریسم مورد حمایت غرب نه تنها همه مسلمانان بلکه تمام کشور های منطقه را هدف گرفته است و کاملا" روشن است که در پیشگاه خدا مسئول بوده و باید پاسخگو باشند و رئیس جمهور ترکیه نمی تواند با سوء استفاده از این اقدامات تروریستی خود را قربانی تروریسم دانسته و مظلوم نمایی کند بلکه این اقدامات جنایتکارانه فقط ترکش هایی است که از انفجار بزرگ که تروریست های مورد حمایت ترکیه در سوریه و عراق ایجاد کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
لر نژاد
۲۲:۰۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۵
نتیجه سیاستهای مزورانه اردغان است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۲۱:۵۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۵
مردم ترکیه چه گناهی دارند گوروهای شیاطین آنها را بی گناه می کوشند .حتی مردم ترکیه هیچ کاری با تجارت سیاست تاجران ومسولان نظامیان کشورشان ندارند .پس گوروهای شیاطین از روی حرص وکینه ودوشمنی از نظام ترکیه به مردم بی دفاع بی گناه حمله تروریستی انجام می دهند.
من از طرف خودم به خانواده های مرحوم تسلیت می گویم.
خداوند قاتلین این کشتار بی رحمانه را گفتار مردم ترکیه کونند.الهی آمین
آخرین اخبار