مهمانی‌هایی که به کام جوانان تلخ می‌شود/ احتمال نابینایی با لنزهای کرایه‌ای!

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی گفت: بیماران زیادی به دلیل عفونت چشمی ناشی از لنزهای کرایه ای به ما مراجعه می کنند و متاسفانه برخی از خانم ها حتی چشم خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توجه به ظاهر و زیبایی امروز در بین مردم به خصوص جوان ها کشور بسیار دیده می شود. کمتر کسی است که در خیابان های شهر فردی را با چسب روی بینی  یا استفاده از انواع ژل برای زیبایی بیشتر ندیده باشد. یکی از مدهای امروز جامعه که بیشتر خانم های جوان را گرفتار خود کرده استفاده از لنزهای رنگی زیبایی است. 

این موضوع به حدی فراگیر شده که عده ای سود جو در آرایشگاه ها لنزهای رنگی را عروس های جوان یا خانم هایی برای مهمانی مهمانی کرایه می دهند اما این کار گاهی با آسیب جبران ناپذیر و به قیمتی کوری عروس خانم در زیباترین شب زندگی اش می شود.

لنزهایی که مهمانی را به کام جوانان تلخ می کند/ احتمال نابینایی با لنزهای کرایه‌ای!
 
لنزهای کرایه ای آرایشگاه ها دیدتان را به دنیا تاریک می کند
محمدطاهر رجبی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم با بیان اینکه اغلب در لنزهای تماسی نرم مانند لنزهای رنگی اجاره ای  که اغلب خانم ها برای مهمانی و عروسی استفاده می کنند عوارض و عفونت چشمی دیده می شود، گفت: متاسفانه در کشور ما اجاره لنز در آرایشگاه ها باب شده که خطرات جبران ناپذیری را مانند نابینایی به همراه دارد. در لنزهای تماسی سخت برخلاف نوع نرم عوارض کمی وجود داشته و معمولا این لنزها در افراد مبتلا به قوز قرنیه استفاده می شوند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دو مورد که در اثر لنز کرایه ای بینایی خود را از دست داده بودند، گفت: بیماران زیادی به ما مراجعه کرده و به دلیل استفاده از این لنزها دچار آسیب های مختلف چشمی شدند اما گاهی این آسیب ها برگشت ناپذیر است. به عنوان مثال خانمی که خود در یک آرایشگاه مشغول به کار بود از این لنزهای کرایه ای که معلوم نیست به چند نفر داده شده بود استفاده کرده و هر دو چشم او تخلیه شد یا مورد دیگری که یک چشم خود را از دست داد و  همه این ها نشان دهنده خطر لنزهای اجاره ای است.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی ادامه داد: بیماران زیادی با عفونت چشمی به ما مراجعه کرده و اظهارداشتند که برای رفتن به میهمانی لنز دوست خود را قرض گرفته یا از آرایشگاه لنز اجاره کرده و با همین یک بار استفاده کردن به عفونت های شدید چشمی مبتلا شده و مدت ها تحت درمان قرار گرفتند. متاسفانه در بسیاری از این افراد دید چشم بسیار کمتر از قبل شده و در موارد بسیار در همین میزان باقی می ماند.

این هشدارها را در خرید لنز رنگی جدی بگیرید
وی توصیه کرد: لنزهای رنگی در بازار قیمت پایینی داشته و بهتر است از آن ها استفاده کنند. خانم ها یا کسانی که که علاقه دارند از این لنزها استفاده کنند باید به برخی نکات ساده اما مهم توجه ویژه ای داشته تا از زخم شدن قرنیه و ازبین رفتن چشم پیشگیری کنند.

رجبی با اشاره به رعایت نکات مهم در خرید لنز گفت: بهتر است لنز خاص و مطابق چشم فرد سفارش داده شود، در هنگام خرید به هیچ وجه برچسب لنز برداشته نشده باشد زیرا  اگر بسته بندی آن قبلا باز شده دیگر برای فردی قابل استفاده نیست، نسبت به اینکه لنز قبلا مورد استفاده قرار نگرفته باید توجهی ویژه ای داشت و از لحاظ سلامت و استریل بودن آن نیز باید اطمینان خاطر حاصل کرد.

لنز کی فاسد می شود؟
معاون پژوهشی بیمارستان فارابی  افزود:در زمان مصرف برای پیشگیری آسیب های چشمی باید به تاریخ مصرف لنزها توجه دقت کرد. هر لنز پس از باز شدن و اولین بار استفاده مدت خاص قابل استفاده است برخی لنزها روزانه، هفتگی، دوهفته ای، ماهانه  یا بیشتر زمان مصرف دارند. اگر لنزی تاریخ مصرف یک ماهه داشته با وجود سلامت ظاهری پس از اتمام این زمان نباید از آن استفاده کرد. علاوه بر این ها در زمان استراحت باید لنز را از چشم خارج کرده و با آن نخوابید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان نکات بهداشتی در نگهداری و گذاشتن لنز داخل چشم گفت:معمولا پزشکان برای نگهداری لنز و جلوگیری از آلودگی آن مایع لنزی مناسب را تجویز می کنند. لنز را باید در محل مخصوص نگهداری آن یا "کیس " که محلول لنز در آن ریخته شده قرار داد.

شستن لنز با این مواد خطر کوری چشم را در پی دارد
وی افزود: باید توجه کرد که مایع لنز در زمان استفاده آن هر روز باید تعویض شده و به هیچ وجه از سرم شست وشو، سرم نمکی یا آب شیر استفاده نشود زیرا میکروب ها و قارچ ها با این سرم ها و آب شیر از بین نرفته و خطر آلودگی لنزو در نتیجه تخلیه چشم و نابینایی وجود دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در حین گذاشتن و برداشتن باید بهداشت را به طور کامل رعایت کرد در مواردی ممکن است فرد در حین انجام این کار ناخودآگاه به پلک و قرنیه اش صدمه بزند.

علامت های عفونت چشمی را جدی بگیرید
رجبی عنوان کرد: عفونت های چشمی خطرناک دو نوع هستند. عفونت های باکتریایی که مهمترین آن ها سودومونو بوده باعث سوراخ شدن قرنیه و ازبین رفتن چشم می شوند.
 
معاون پژوهشی بیمارستان فارابی ادامه داد: این نوع عفونت علائم آشکاری داشته و معمولا با درد و قرمزی شدید چشم همراه است اگر فردی در زمان استفاده از لنز این علائم را مشاهده کرد باید استفاده از آن را قطع کرده و سریع به پزشک مراجعه کند. در هنگام مراجعه به متخصص چشم ظرف و مایع نگهدارنده را همراه با لنز برای تشخیص زودتر عفونت و باکتری همراه خود برده و به پزشک نشان دهید تا علل عارضه چشمی شما زودتر تشخیص داده شده و درمان سریعتر انجام شود. 

شنا کردن با لنز ممنوع!
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه عفونت های قارچی در لنزهای اجاره ای بسیار دیده می شود، افزود: نوع دیگر عارضه های خطرناک چشمی عفونت های قارچی است که اغلب درمان سختی دارند. در برخی موارد بیماری های چشم ممکن است به دلیل آلوده شدن مایع نگه دارنده لنز به وجود آید همچنین شناکردن با لنز به دلیل رسوب آلودگی محیط استخر روی لنز منجر به عفونت چشمی می شود.

وی اظهار داشت: در صورت مشاهده عوارض چشمی، وجود عفونت و التهاب نباید به هیچ وجه از لنز استفاده و هر چه سریعتر به متخصص چشم مراجعه کرد. پزشک بسته به عفونت و تشخیص آن درمان و تمهیدات خاصی برای بیمار درنظر گرفته می شود.

چرا چشمان برخی افراد به لنز حساسیت دارد؟
معاون پژوهشی بیمارستان فارابی با بیان اینکه عوارض غیرعفونی نیز مانند عدم تحمل لنز وجود دارد، بیان کرد: برخی لنزها موادی دارند که ممکن است فردی نسبت به آن حساس باشد. علاوه بر این در برخی موارد به دلیل وجود خراش در سطح لنز، قرنیه تحریک شده و وجود رسوب روی آن منجر به عدم تحمل لنز می شود. برخی افراد نیز به مایع نگه دارنده حساسیت دارند که در این موارد تعویض مایع لنز این عارضه کاهش پیدا می کند.

وی افزود: لنزهایی به نام بانداژ وجود دارد که مدت پنج تا شش روز در داخل چشم بیماران بعد از جراحی لیزیک قرار داشته و بعد از این مدت برداشته می شود خوابیدن با این لنزها استثنائا موردی ندارد اما بیش از شش روز توصیه نمی شود زیرا احتمال بروز عوارض وجود دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار