بودجه یک درصدی پژوهش در دانشگاه ها/ اعطای 12 میلیارد تومان وام بلاعوض به اعضای هیات علمی

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران گفت: بودجه پژوهشی در کل دانشگاه‌ها گاهی به زیر یک درصد می رسد و این رقم با نیاز واقعی فاصله بسیاری دارد.

علی باقر طاهری‌نیا مدیرکل برنامه ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص میزان بودجه پژوهشی این دانشگاه اظهار داشت: قاعدتا میزان اختصاص بودجه به حوزه پژوهش و تحقیقات در دانشگاه باید حدود کف 15درصد بودجه کل دانشگاه باشد.

وی افزود: اما اکنون این رقم در دانشگاه تهران که به عنوان نماد آموزش عالی ایران و به عنوان دانشگاه ایرانی مطرح است، مبلغی در حدود 13 درصد بودجه کل دانشگاه بوده که رقم پایینی است.

طاهری نیا ادامه داد: باید برای حمایت از پژوهشگران این سهم افزایش یابد و رقمی خیلی بیشتر از این رقم باید باشد.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: ما در سال حدود بیش از 12 میلیارد تومان گرنت(وام بلاعوض) به اعضای هیات علمی دانشگاه پرداخت می کنیم که رقمی بیش از 3 میلیارد تومان نیز به عنوان تشویق مقالات به این افراد پرداخت می شود. 

وی بیان کرد: متاسفانه این رقم به نسبت حجم کاری که در حوزه پژوهش انجام می شود این رقم بسیار کم و ناچیز است.

طاهری نیا در خصوص افزایش رقم بودجه پژوهشی در دانشگاه گفت: تخصیص این بودجه وابسته به یک نگاه کلان کشوری است و باید سهم پژوهش از مجموع بودجه کشور در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: زمانی مطرح شد که باید سهم تحقیقات به 3 درصد بودجه برسد اما الان بودجه ما در بخش پژوهش کمتر از یک درصد و حتی گاهی0.57 درصد از بودجه کشور است.

مدیرکل برنامه ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه تهران بیان کرد: آن چه در اسناد پیش بینی شده 3 درصد از سهم بودجه کشور اما ما برای رسیدن به این رقم فاصله زیادی داریم البته باید بگویم که این رقم در اسناد بالادستی دیده شده ولی در عمل محقق نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار