حائری زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

امام صادق(ع) در نهضت علمی بر چه علومی تأکید داشتند/ شاخصه های زندگی امام صادق(ع) از زبان خودشان

ریزه کاری های امام صادق(ع) موجب شد، تحریفات صورت گرفته پس از رحلت پیامبر(ص) برای مردم آشکار شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نهضت علمی امام صادق(ع) گفت: بسیاری تصور می کنند که خداوند ظرفیت علمی فراوانی در امام صادق(ع) قرار داده است که ایشان نهضت عظیم علمی ایجاد کردند، در حالی که این تصور غلطی در خصوص ایشان است. باید بدانیم که همه ائمه(س) نور واحد هستند. یعنی تفاوتی در معنویات و درونیان آن ها نیست، هر چند در ظاهر با هم متفاوت هستند. بنابراین برتری امام صادق(ع) نسبت به دیگر امامان(ع) وجود ندارد.

وی افزود: نکته دیگر این که نهضت علمی امام صادق(ع) به دلیل اختلافات و درگیری هایی بود که میان بنی امیه و بنی عباس و برای رسیدن به حکومت رخ داده بود. یعنی شرایط زمانه، راهی وسیع در مقابل امام صادق(ع) باز کرد و ایشان توانستند که از این ظرفیت به دست آمده، نهایت استفاده را بکنند.

این کارشناس مذهبی در خصوص علومی که در نهضت علمی امام صادق(ع) به آن پرداخته شد، اظهار کرد: امام صادق(ع) در تمامی حوزه های علمی فعالیت کردند، اما آن رشته هایی که بیشتر مورد توجه ایشان بود، فقه، اصول و تفسیر بود. چرا که پس از رحلت پیامبر(ص)، تحریف های فراوانی در حوزه فقه و اصول و حتی تفاسیر قرآن صورت گرفته بود.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: ریزه کاری های امام صادق(ع) موجب شد، تحریفات صورت گرفته برای مردم آشکار شود و مسائل دینی با جزئیات دقیق و درستش در معرض نمایش همگان قرار گیرد.

حائری زاده در خصوص فعالیت های سیاسی امام صادق(ع) بیان کرد: فعالیت های سیاسی امام صادق(ع) نیز متأثر از درگیری های بنی امیه و بنی عباس بود. همین درگیری ها خفقان خاصی را ایجاد کرده بود. بنابراین حضرت(ع) سعی می کردند، که نظرات سیاسیشان در خلوت و در میان شاگردانشان بیان کنند.

وی ادامه داد: البته ایشان به دلیل فعالیت علمی از سیاست غافل نشدند. حتی شهادت امام صادق(ع) به دست منصور دوانقی هم به دلیل مخالفت ایشان با برخی سیاست ها بود. زمانی که حاکم وقت از ایشان پرسید که حکومت با وجود خرج های فراوانی که انجام می دهند، چرا محبوبیتی ندارد؟ امام پاسخ داد «ما بر قلب مردم حکومت می کنیم و شما بر جسم آن ها.» این روایت گویای سیاسی بودن امام صادق(ع) است.

این کارشناس مذهبی در خصوص خفقان زمان امام صادق(ع) گفت: بعضی وقت ها خفقان زیادی گریبان امام صادق(ع) را می گرفت، به نحوی که حتی جلوی در منزل ایشان هم مأمور می گذاشتند که کسی وارد نشود، اما خوشبختانه این سخت گیری ها استمرار نداشت. به این دلیل است که در برخی منابع شیعه از خفقان زمان امام صادق(ع) و برخی از بهترین فرصت ها برای پیشرفت در زمان ایشان سخن می گویند.

این پژوهشگر دینی با اشاره به سبک زندگی امام صادق(ع)، خاطر نشان کرد: از امام صادق(ع) پرسیدند که فرمول زندگی شما چیست؟ ایشان در پاسخ گفتند که من به چهار چیز یقین دارم. نخست یقین دارم که خداوند روزی مادی(شامل تغذیه و غیره) و معنوی( شامل قدرت تفکر و غیره) من را می دهد. دوم یقین دارم که باید خودم کار هایم را انجام دهم. سوم یقین دارم که خدا شاهد و ناظر بر همه رفتار های من هست و به این دلیل در محضرش حیا می کنم و در آخر یقین دارم که پایان دنیا مرگ است و باید خود را برای روز حساب آماده کنم.

حائری زاده در پایان در خصوص برگزاری مراسم میلاد امام صادق(ع) بیان کرد: برای این که میلاد امام صادق(ع) در سایه میلاد پیامبر(ص) قرار نگیرد، باید اولیاء فرهنگی، خطیبان و اساتید دانشگاه برنامه ریزی هایشان به گونه ای باشد که توجهات مردم میان امام صادق(ع) و پیامبر(ص) تقسیم شود و در مجالس جشن و شادی به هر دو معصوم(ع) اشاره شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار