جدال نابرابر آبی های خوزستان با شیخ نشینان ابوظبی

تیم فوتبال استقلال خوزستان در نخستین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا کار سختی مقابل الجزیره دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم فوتبال استقلال خوزستان مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر ایران در گروه دوم لیگ قهرمانان سال 2017 با تیم های الجزیره امارات، لخویا قطر هم گروه شده است. ضمن این که تیم چهارم این گروه هم پس از برگزاری دیدار پلی آف اول بین نسف قارشی ازبکستان با الحد بحرین و  تقابل برنده این دیدار با الفتح عربستان مشخص می شود.

در این گزارش مقایسه ای بین استقلال خوزستان و الجزیره امارات خواهیم داشت.

استقلال خوزستان با قهرمانی در لیگ برتر پانزدهم فوتبال ایران برای نخستین بار پا به لیگ قهرمانان می گذارد. الجزیره هم با کسب عنوان قهرمانی جام ریاست امارات در فصل 16-2015 به لیگ قهرمانان می آید.

وضعیت در جدول لیگ:

برخلاف استقلال خوزستان که عملکرد خوبی در لیگ برتر فوتبال ایران نداشته و در پایان هفته چهاردهم با سه برد، شش مساوی، پنج باخت، 17 گل زده، 19 گل خورده و کسب 15 امتیاز در رتبه یازدهم جدول جای گرفته، الجزیره در پایان هفته یازدهم لیگ امارات با 10 بازی، 8 برد، 2 مساوی، 28 گل زده، شش گل خورده و 26 امتیاز صدرنشین است. این تیم بهترین خط حمله و برترین خط دفاع این فصل امارات را در اختیار دارد.

مهدی رحیم زهیوی با پنج گل برترین گلزن آبی های خوزستان در لیگ ایران است. در سوی مقابل هم "علی مبخوت" مهاجم تیم ملی امارات و تیم الجزیره با 15 گل، آقای گل فعلی لیگ این کشور است.

تاریخ تاسیس:

استقلال خوزستان هشتم دسامبر 2008 با خرید امتیاز تیم استقلال جنوب تهران تاسیس شد و قدمتی هشت ساله در فوتبال ایران دارد.

باشگاه الجزیره هم در سال 1974پس از ادغام تیم های آل بثین و الخالدیه در ابوظبی تشکیل شد.

ورزشگاه اختصاصی:

آبی های خوزستان دیدارهای خانگی خود را در ورزشگاه 38900 نفری "غدیر اهواز" برگزار می کنند.

ورزشگاه مدرن "محمد بن زاید آل نهیان" هم با گنجایش 42 هزار نفر، ورزشگاه اختصاصی عنکبوت های ابوظبی است.

مدیریت:

گروه ملی خوزستان مالکیت و جواد نعمتی نژاد مدیریت باشگاه استقلال خوزستان را به عهده دارند.

ضمن اینکه ریاست باشگاه الجزیره در حال حاضر در دست "شیخ منصور آل نهیان" نخست وزیر امارات است.

سرمربی:

سیروس پورموسوی سرمربی سابق تیم دوم استقلال خوزستان و مربی اسبق فولاد و استقلال خوزستان از ابتدای لیگ شانزدهم روی نیمکت آبی های خوزستان نشست.

پورموسوی 45 ساله نقش مهمی در قهرمانی این تیم در لیگ برتر پانزدهن فوتبال ایران داشت.

با وجود تجربه کم پورموسوی یک سرمربی باتجربه هلندی هدایت الجزیره را در دست دارد. "هنک تن کیت"  سرمربی 62 ساله با سابقه سرمربی گری در تیم های گو اهد ایگلز، هراکلس، اسپارتاروتردام، ویتسه آرنهم، اوردینگن آلمان، MTK مجارستان، ناک بردا، آژاکس، پاناتینایکوس یونان، الاهلی امارات، ام صلال قطر، شاندونگ لوننگ چین و مربی سابق تیم های بارسلونا و چلسی موفق شده یک قهرمانی  جام حذفی مجارستان و یک قهرمانی جام حذفی هلند با آژاکس را به دست آورد.

افتخارات:

قهرمانی لیگ برتر پانزدهم مهم ترین افتخار تاریخ باشگاه استقلال خوزستان است.

عنکبوت ها هم یک قهرمانی لیگ، یک قهرمانی جام فدراسیون، یک قهرمانی جام اتصالات و سه قهرمانی جام ریاست امارات را در کارنامه دارند.

بازیکنان ملی پوش:

عزت الله پورقاز و محمد طیبی 2 ملی پوش فعلی آبی های خوزستان هستند. ضمن این که دانیال ماهینی و رحیم زهیوی هم در یک سال اخیر از سوی کارلوس کی روش به تیم ملی دعوت شده اند.

علی خسیف، محمد فوزی، سلطان الشمسی، فارس جمعه،  سلطان برغاش و علی مبخوت آقای گل جام ملتهای آسیا در سال 2015، شش بازیکن ملی پوش الجزیره هستند.

بازیکنان خارجی:

آلویس نانگ مهاجم کامرونی 33 ساله سابق میشلن بلژیک، استاندارد لیژ بلژیک، لوانته اسپانیا، رکرتیوو هوئلوا اسپانیا، فولاد خوزستان، نفت تهران و تراکتورسازی تبریز تنها بازیکن خارجی آبی پوشان خوزستانی است.

الجزیره جزء تیم های ثروتمند امارات به شمار می رود. به همین دلیل سران این باشگاه هیچ گاه ابایی از خرج کردن دلارهای نفتی خود برای جذب بازیکنان با کیفیت بین المللی نداشته اند.

آیلتون آلمیدا مهاجم برزیلی سابق تیم های کپنهاگن دانمارک، ترک گروژنی روسیه و الهلال عربستان با قراردادی 2 میلیون و پانصد هزار یورویی(10 میلیارد و 750 میلیون تومان) گران ترین بازیکن عنکبوت ها به شمار می رود.

مبارک بوسوفا هافبک چپ تیم ملی مراکش با قراداد 2 میلیون یورویی( هشت میلیارد و ششصد میلیون تومان) دومین بازیکن گران الجزیره است.

پارک جو هو هافبک دفاعی تیم ملی کره جنوبی هم قراردادی به ارزش 650 هزار یورو( 2 میلیارد و 795 میلیون) با این تیم به امضا رسانده است.

ژوائو کارلوس مدافع میانی 34 ساله سابق ارک گروژنی و اسپارتاک مسکو روسیه هم دیگر بازیکن خارجی این تیم با مبلغ قراداد 250 هزار یورو( یک میلیارد و 75 میلیون تومان) است.

در مجموع چهار بازیکن خارجی الجزیره قیمتی به ارزش پنج میلیون و چهارصد هزار یورو( 23 میلیارد و 220 میلیون تومان) حدود چهار برابر مبلغ قرارداد کل بازیکنان استقلال خوزستان دارند.

مبلغ قراداد علی مبخوت بهترین بازیکن این تیم هم حدود 800 هزار یورو(سه میلیارد و چهارصد و چهل  میلیون تومان) است.

ارزش تیم:

کل مبلغ قرارداد بازیکنان این فصل استقلال خوزستان رقمی در حدود 8میلیارد و 535 میلیون تومان است. در این میان محمد طیبی کاپیتان این تیم با قراردادی 700 میلیونی گران ترین بازیکن به شمار می رود. رحیم زهیوی و عزت الله پورقاز هم دیگر با قراردادی 600 میلیونی نسبت به سایر بازیکنان این تیم پول بیشتری می گیرند. البته مشکلات مالی آبی های خوزستان در این فصل بدجوری به چشم آمده و زمزمه جدایی برخی از بازیکنان این تیم در نقل و انتقالات نیم فصل در صورت تداوم نا به سامانی های فعلی به گوش می رسد. بر همین اساس شاید بتوان مدافع عنوان قهرمانی لیگ ایران را کم هزینه ترین تیم حاضر در رقابت های این فصل لیگ قهرمانان دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار