قاسمی در نشست خبری مطرح کرد؛

با اظهارات ترزا می، برخورد خواهد شد/ نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه؛ فردا در مسکو/ در مورد اجرای برجام، به آمریکا تذکر دادیم/ احضار سفرای انگلیس و ترکیه به وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه فردا در مسکو برگزار می‌‎شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، پیش از ظهر امروز در محل وزارت امور خارجه و با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران برگزار شد.

مشروح این نشست را در ادامه می‌خوانید.


*** برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه؛ فردا در مسکو

قاسمی در ابتدا در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه گفت: این نشست، فردا در مسکو و با حضور این سه وزیر برگزار خواهد شد.


*** سوریه؛ محور گفت‌وگوها در نشست مسکو 

وی افزود: قرار است در این نشست مشترک، آخرین تحولات منطقه و به ویژه موضوع سوریه مورد بحث و بررسی و تبادل‌نظر قرار گیرد.

قاسمی تصریح کرد: البته اجلاس آستانه هم قرار است با حضور روسیه و ترکیه و بخشی از معارضان سوری برگزار شود که ربطی به نشست سه جانبه فردا ندارد.


*** سفر آمانو به تهران در راستای همکاری ایران با آژانس است

وی در پاسخ به سوالی در مورد سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران نیز گفت: سفر آمانو در چارچوب همکاری ایران با آژانس صورت گرفت و مطلب خاصی در این سفر مطرح نشد.

قاسمی افزود: اصلاً قرار نبوده است آمانو پیغامی را به جایی منتقل کند.


*** در مورد اجرای برجام، به آمریکا تذکر دادیم

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد تماس‌های وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز اشاره کرد و در این باره گفت: با توجه به وضعیت تمدید تحریم‌های ایران در سنا تماس‌هایی بین ظریف و کری انجام گرفت و تذکراتی که لازم بود به آمریکایی‌ها داده شد.


*** برای هر وضعیتی در نقض برجام آماده هستیم

وی در خصوص واکنش رسمی ایران به نقض برجام در آینده نیز تصریح کرد: ما از ابتدای برجام مثل هر قرارداد دیگر برای همه شرایط پیش‌بینی‌ها و طراحی‌های لازم را داشته‌ایم و خوشبختانه برای هر وضعیتی آماده هستیم و به تناسب هر وضعیتی، اقدامات ما صورت می‌گیرد. ما وضعیت‌های مختلف را رصد خواهیم کرد تا ببینیم در مواضع طرف مقابل، چه تغییراتی ایجاد می‌شود؟ 


*** برجام، موضوعی چندطرفه است نه یک طرفه

قاسمی تصریح کرد: برجام یک موضوع چندطرفه است و یک طرف نمی‌تواند به راحتی اقدامات خود را نسبت به آن داشته باشد همانطور که واکنش طرف‌های دیگر را نیز در روزهای گذشته شاهد بوده‌ایم.


*** انگلیس و اسراییل، در منطقه شکست خورده‌اند/ آن‌ها نگران قدرت ایران هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره تحرکات منطقه‌ای انگلیس و اسرائیل گفت: سیاست‌های ایران واضح و مشخص است و آنچه آن‌ها به عنوان نگرانی مطرح می‌کنند، یک تصور واهی و خیال‌پردازی است که البته به وضعیت شکست‌های کنونی منطقه‌ای آن‌ها مربوط می‌شود. اگر آن‌ها آینه‌ای در مقابل خود قرار دهند، خواهند دید فجایع منطقه، حاصل اقدامات خودشان در گذشته است. این مواضع تبلیغاتی است و خود آن‌ها هم به این موضوع واقف هستند. نگرانی آن‌ها از پیشرفت‌های ایران و وضعیتی که ایران در منطقه دارد است.


*** موضع جدیدی در مورد سوریه نداریم

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد آزادسازی حلب و فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران نیز گفت: ما موضع جدیدی نداریم و همان مواضع قبلی است؛ برخلاف کسانی که موضعشان به اجبار و اختیار تغییر کرد و سوریه توانست موضعشان را تفییر دهد. 


*** توضیح در مورد گفت‌وگوی شورای همکاری خلیج فارس با ایران با وساطت کویت

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده است کویت می خواهد به نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس، با ایران وارد گفت‌وگو شود، اظهار داشت: ما شنیده‌ایم که کویت علاقه‌مند است نماینده‌ای را به ایران بفرستد اما از اینکه این کشور تا چه میزان، نمایندگی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را داشته باشد، اطلاع ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: هر قدم مثبتی از سوی این کشورها با پاسخ مثبت ایران روبه‌رو خواهد بود.

قاسمی افزود: البته هنوز تاریخی برای سفر مقام کویتی به ایران اعلام نشده است.


*** توضیح در مورد دلیل احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری اعتراض‌ها در مقابل سفارت و سرکنسولگری ایران در ترکیه و اینکه آیا این اتفاقات، ارتباطی با لغو سفر جهانگیری معاون اول رییس جمهور به ترکیه داشته است یا خیر نیز گفت: چند تظاهرات در آنکارا و استانبول داشتیم که غیرمتعارف و نسنجیده و بدون اطلاع قبلی انجام شد. این تظاهرات در نیمه شب برگزار شد ولی کنترل شده بود و آسیبی به سفارتخانه‌های ما وارد نشد. روز بعد، سفیر ترکیه را احضار و مراتب اعتراض را اعلام کردیم.


*** تظاهرات در مقابل سفارتخانه‌های ایران، هدایت‌شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: تصور ما این است این تظاهرات، هدایت‌شده توسط افراد و احزاب و گروه‌های خاص در منطقه بوده است. اینکه از چه جایگاهی و منبعی تغذیه می‌شدند، برای ما روشن است.


*** لغو سفر جهانگیری به ترکیه، ربطی به تظاهرات مقابل سفارتخانه ایران در آنکارا نداشت

قاسمی در خصوص سفر جهانگیری به ترکیه نیز گفت: سفر معاون اول رییس جمهور قرار بود امروز انجام شود که با توجه به چند موضوع از جمله سفر رئیس‌جمهور به آسیای مرکزی و یکی دو مأموریت ادرای که هیأت دولت به جهانگیری محول کرد، این سفر به زمان دیگری موکول شد که البته این موضوع را را به اطلاع ترکیه رساندیم. امیدوارم در فرصت مجدد، این سفر نیز انجام شود.

*** برخورد لازم با اظهارات نخست وزیر انگلیس انجام خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس علیه ایران در نشست شورای همکاری خلیج فارس چیست، اظهار داشت: وزارت امور خارجه در این مورد، از ابتدا با توجه به وظایف ذاتی خود، اقدامات لازم را انجام داد و دو بار رئیس نمایندگی انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد. بار اول سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد و در بار دوم در غیاب آقای سفیر، کاردار این کشور در تهران احضار شد.

وی با اشاره به این نکته که وزارت امور خارجه در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، مواضع لازم را در این ارتباط اتخاذ کرده، ‌ادامه داد: رفتار آن‌ها تحت کنترل و نظارت ماست و ما اظهارات آن‌ها را مرتب رصد می‌کنیم و به ‌هنگام و به‌ موقع و در صورت نیاز، اقدامات و برخوردهای لازم انجام می‌شود.


*** در مورد طرح مجلس مبنی بر کاهش روابط با انگلیس، چیزی نمی‌دانم

قاسمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در این مورد که بحثی در مجلس از سوی برخی از نمایندگان مطرح است که سطح روابط ایران و انگلیس در اعتراض به اظهارات اخیر مقامات انگلیسی علیه ایران کاهش یابد نیز، گفت: این موضوع از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده است ولی من رسماً چیزی را ندیده‌ام و در قالب سیاست‌های کلی کشور، چنین بحثی مطرح نیست.

وی افزود: گاهی اقدامات و سخنانی توسط برخی از کشورها انجام و یا مطرح می‌شود که متناسب با آن‌ها اقدامات لازم صورت گرفته و انجام می‌شود.


*** توضیح پیرامون حضور بعیدی‌نژاد در وزارت خارجه انگلیس 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر احضار حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در وزارت امور خارجه انگلیس هم گفت: ایشان در جریان حضور در وزارت امور خارجهه انگلیس در مورد بحث سوریه و حلب، رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشتند و محور این حضور نیز همانطور که گفتم بحث سوریه و حلب بوده است.

قاسمی تصریح کرد: ما از طریق نمایندگی‌های خود در خارج از کشور، مشاوره و رایزنی‌هایی را با دیگر کشورها داریم و نظرات آن‌ها را نیز در مورد تحولات جاری در منطقه و مسائل بین‌الملل می‌شنویم و با آن‌ها گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم.



*** پیشنهاد برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در نامه ظریف به موگرینی

وی درباره برگزاری نشست کمیسیون برجام و یکسان بودن نگاه ایران و اروپا نسبت به بدعهدی آمریکا و اینکه آیا نماینده جدیدی از دولت جدید آمریکا وجود دارد یا خیر نیز تصریحر کرد: مواضع اروپا تا حد زیادی روشن است. پیشنهاد ما برای نشست کمیسیون مشترک در نامه ظریف به موگرینی مطرح شد.


*** برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام؛ فعلاً در حد معاونان وزیر

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تصورم این است در مقطع کنونی، تشکیل کمیسیون در سطح معاونان خواهد بود نه وزرا. درباره اینکه از دولت بعدی آمریکا کسی در تیم فعلی باشد، بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد ولی گمان می‌کنم آمریکایی‌ها می‌توانند به عنوان ناظر حاضر شوند.


*** پیشقدم نقض برجام نخواهیم بود/ نگران چیزی نیستیم 

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص نشست هیئت نظارت بر برجام بعد از تصمیم کنگره و هماهنگی ایران با روسیه و چین در این مورد نیز گفت: ما نقض برجام نداریم مگر اینکه دیگران به بیراهه بروند و ما در ناکامی برجام، پیشقدم نخواهیم بود. هیئت نظارت بر برجام، وضعیت را دائماً رصد می‌کند و به تناسب وضعیت برنامه داشته و دارد. در صورت بروز هر گونه اخلال در برجام، سیاست‌های مقتضی اتخاذ و اقدام صورت می‌گیرد که اعلام می‌شود و یا ممکن است اعلام نشود ولی در هر صورت؛ نگرانی نداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درخصوص فضاسازی رسانه‌ای بعد از تصمیم ایران برای طراحی پیشرانه‌های هسته‌ای گفت: ما پیشقدم برای تخریب و عهدشکنی در برجام نخواهیم بود و آنچه تصمیم می‌گیریم، به تناسب اقدام طرف مقابل است که قاطع و محکم خواهد بود. در صورت کارشکنی، اقدام ما قاطع‌تر و کوبنده‌تر است و اظهار نظر دیگران در این مورد نیز بحث‌های تبلیغاتی است.


*** ترامپ، قابل پیش‌بینی نیست/ قضاوت در مورد او و تیمش زود است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد سیاست خارجی ترامپ درباره ایران و بهبود روابط روسیه و آمریکا در دوران زمامداری ترامپ در آمریکا نیز گفت: پیش‌بینی سیاست خارجی آمریکا درست نیست. ترامپ در حال شکل دادن تیم است و می‌توان حدس‌هایی زد ولی با توجه به مواضع آن‌ها نباید قضاوت زودهنگام داشته باشیم. 

قاسمی افزود: شخصیت ترامپ هم غیرقابل پیش‌بینی است و بهتر است صبر کنیم. درباره روابط با روسیه هم وضعیت ما با مسکو روشن است و می‌‌توان با قاطعیت گفت که در این مورد، تهران، خود تصمیم گیرنده است و می‌توانیم سیاست‌های آتی خود را خودمان دنبال کنیم.


*** دستور روحانی به ظریف و صالحی، جدی و به جا بود

وی درباره دستور هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نقض برجام از سوی آمریکا نیز گفت: این یک بحث فنی است و این مباحث بهتر است از سازمان انرژی اتمی پرسیده شود. این یک اقدام جدی و به جا بود که بر اساس تصمیم و رهنمود هیئت نظارت بر برجام انجام گرفته است.


*** جبیر در مورد رابطه معنوی ایران با دیگر کشورها اظهارنظر نکند

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه، در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نشست جان کری وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر همتای سعودی و تکرار اتهامات آن‌ها مبنی بر نفوذ ایران در یمن گفت: ما هیچ مذاکره‌ای با طرف آمریکایی درباره مسائل منطقه‌ای نداشته و نخواهیم داشت. درباره یمن هم باید گفت که تجاوز خارجی وضعیت یمن را به شرایط بغرنج کنونی رسانده است. بمباران‌های رژیم آل سعود باید متوقف شود و ما از گفتگوهای یمنی استقبال می‌کنیم. نفوذ ایران ربطی به دیگران ندارد زیرا به تاریخ و فرهنگ کشورها برمی‌گردد و جبیر باید بیاموزد که دست از حمایت از تروریسم بردارد و بهتر است که درباره نوع رابطه معنوی ایران با سایر کشورها صحبتی نکند.


*** توضیح در مورد ناپدید شدن یک فرانسوی در کویر لوت/ شاید دچار طوفان شن شده باشد!

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص انتشار خبری مبنی بر ناپدید شدن یک تبعه فرانسوی در کویر ایران گفت: این خبر درست است. یک تبعه فرانسوی به عنوان توریست به ایران می‌آید و به کویر لوت می‌رود که به وی توصیه‌هایی برای عدم سفر به نقاط خاصی می‌شود ولی او می‌رود و دیگر خبری از وی نمی‌شود. دو دولت ایران و فرانسه با هم در تماس هستند و تصور این است که وی دچار مشکل شده باشد مثل طوفان شن.


*** وضعیت فعلی منطقه شکننده است

وی افزود: ما بر وضعیت انسانی، برقراری سریع آتش‌بس و مسأله آوارگان تأکید داریم و امیدواریم تکلیف حلب نیز روشن شود. متأسفانه بر اثر اقدامات تروریستی برخی گروه‌ها که از کشورهای مشخص در منطقه و خارج آن حمایت شده‌اند، وضعیت فعلی منطقه، شکننده است و البته در برخی نقاط دیگر سوریه وضعیت وخیم‌تری داشتیم. 

قاسمی افزود: البته برای ما فرقی نمی‌کند و ما به دنبال کمک‌رسانی هستیم. کمک‌های قابل توجهی از سوی هلال احمر به نقاط مختلف سوریه داشته‌ایم و امیدواریم وضعیت حلب به یک بهبود نسبی برسد.


*** اوباما از پیروزی ارتش سوریه در حلب عصبانی است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درباره حلب و حمله دوباره به ایران در این ماجرا گفت: آنچه درباره سوریه رخ داد، برخلاف پیش‌بینی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای بود، آن‌ها تصور می‌کردند می‌توانند در سال اول، حاکمیت سوریه و دولت این کشور را سرنگون کنند اما بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ارتش، طی ٢ ماه گذشته در حلب با جدیت کار خود را دنبال کردند که این موضوع، طرف مقابل را در وضعیت دشواری قرار داده و آن‌ها به دنبال فرافکنی در این باره هستند و سخنان اوباما را از این زاویه می‌بینم که از روی عصبانیت است زیرا گروه‌های تروریستی که از سوی خود آن‌ها تجهیز شده‌اند، شکست خوردند و امیدوارم سوریه، نقطه‌ای جدی برای سرکوب و حذف گروه‌های تروریستی باشد.


*** صهیونیسم به دنبال ایران‌هراسی است

قاسمی در خصوص اظهارات مطرح شده درباره مذاکره ترامپ با ایران درباره برجام نیز گفت: همانگونه که گفتم، برجام یک تفاهم چندجانبه است و این موضوعات، صرفاً بحث‌های تبلیغاتی است که از سوی صهیونیست‌ها مطرح می‌شود. این حرف‌ها از نگرانی آن‌هاست و نباید آن‌ها را جدی قلمداد کرد زیرا آن‌ها پروژه ایران‌هراسی را دنبال می‌کنند.


*** وضعیت لبنان در منطقه، رو به جلو است 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد تشکیل دولت جدید در لبنان و تحولات سیاسی این کشور به ویژه در مورد مسأله تشکیل دولت جدید در این کشور نیز گفت: لبنان، در شرایط جدید، با توجه به قانون اساسی این کشور، یک وضعیت مثبت و رو به جلو را شاهد است که این کشور را از جایگاه بهتری در منطقه برخوردار می‌کند و تشکیل دولت هم می‌تواند در ارتقای وضعیت لبنان موثر باشد.

وی درباره انتشار خبری مبنی بر تعمیر مسجدی در قره ‌باغ توسط مهندسان ایرانی گفت: من اطلاعی از این موضوع ندارم. مواضع ما نسبت به آذربایجان و ارمنستان و قره باغ مشخص است.


*** سفرای جدید ایران در سوریه و عمان مشخص شده‌اند

قاسمی در خصوص انتخاب سفیر برای سوریه گفت: سفرای سوریه و عمان، مشخص شده‌اند و مراحل اداری مربوط به این موضوع در حال طی شدن است.


*** آذربایجان، فریب تل آویو را نخورد/ نتانیاهو به دنبال خلل در روابط کشورهای اسلامی است

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان و تبعات این سفر در منطقه نیز گفت: این موضوع، یک موضوع داخلی مربوط به خود آذربایجان است. ما شاهد شیطنت‌ها و رفتار تخریب‌گرانه اسرائیل در منطقه هستیم و می بینیم که نخست‌وزیر این رژیم، با سفرهای خود به دنبال ایجاد خلل در روابط کشورهای اسلامی است. به نظر ما، آذربایجان نباید این سفر را می‌پذیرفت زیرا بعید است حسن نیتی در این سفر وجود داشته باشد و این کشور باید هوشیار باشد که در دام تل آویو و سیاست‌های نتانیاهو نیفتد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۵
ترکیه؟اردوغان ثبات شخصیت نداره
آخرین اخبار