در گفتگوی ویژه خبری؛

حاجی‌بابایی:برنامه ششم توسعه از جهت نوع تدوین و آماده شدن منحصر به فرد است/ مسائل فرهنگی و اقتصادی کشور رضایت بخش نیست

حاجی بابایی
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی امشب 2 دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی برنامه ششم توسعه و نیاز های کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی امشب 2 دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی برنامه ششم توسعه و نیاز های کشور پرداخت.

**برنامه ششم توسعه از جهت نوع تدوین و آماده شدن منحصر به فرد است

حاجی بابایی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آیا در تدوین برنامه ششم توسعه از نظرات کارشناسان و صاحب نظران استفاده شده است گفت: برنامه ششم توسعه برنامه ای ویژه و منحصر به فرد از جهت نوع تدوین و آماده شدن است.

وی با اشاره به اینکه، ده برنامه قبل و بعد از انقلاب در مجلس تصویب شده است افزود:از سوی دولت لایحه به مجلس داده می شود و مجلس آن را اصلاح و تکمیل می کند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه، این برنامه با موافقت نظام، دولت و مجلس انجام می‌شود اظهار داشت: مجلس لایحه را به عنوان طرح آماده می کند و تنظیم کار با حضور و همکاری دولت به صورت دوجانبه صورت می گیرد.

حاجی بابایی تصریح کرد: برنامه ششم توسعه باید با برنامه های قبلی متفاوت باشد به این دلیل که روند موجود کشور از نظر مسائل اقتصادی و فرهنگی علیرغم همه خدمت رسانی ها رضایت بخش نیست، لذا باید تحول عظیمی در نوع نگاه به روند عمومی کشور به وجود آید.

**نگاه ها و روندهای غلط باید تغییر یابد

وی با بیان اینکه، روندها و نگاه های غلط باید تغییر یابد ادامه داد: باید برنامه ای نوشت تا علاوه بر رونق اقتصادی مردم بتوانند به صحنه حرکت های اقتصادی ورود یابند و در نهایت مردم به زندگی امیدوارتر شوند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه، باید رضایت مندی عمومی بیشتر شود افزود: عزت اقتصادی و فرهنگی باید در جامعه افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه، دولت لایحه را باید به مجلس برای پیگیری ارائه دهد اظهار داشت: از اول شهریور تا به امروز در مجلس به صورت شبانه روزی  کار را دنبال می کنيم به طوری که از نظرات بیش از 20 دانشگاه برتر کشور و 30 نفر از مسئولین و صاحب نظران استفاده کرده‌ایم و از سوی دیگر، بنده و همکارانم در مجلس با اکثر وزرا جلساتی را تشکیل داده ايم. 

وی با اشاره به تلاش های مرکز پژوهش های مجلس در این رابطه گفت: هر آنچه که در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب می رسد بازتاب هایش را در کل کشور دریافت می کنيم.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه، چهار کمیته در درون کمیسیون تلفیق تشکیل شده است عنوان کرد: کار کارشناسی دقیقی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه، سیاست های کلی نظام توسط مجمع تشخیص مصلحت مشخص و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ می شود گفت: دولت ها پذیرفته اند تا در چارچوب سیاست های کلی نظام، قانون اساسی و سند چشم انداز توسعه حرکت کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه، ریل گذاری توسط مجلس انجام می شود افزود: دولتی که می آید با سیاست های کلی و چشم انداز  مواجه می شود و ممکن است قسمتی از برنامه را مناسب نبیند لذا در این صورت می تواند برنامه را اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه، دولت ها و مجلس ها باید بر روی ریل حرکت کنند ادامه داد: مجلس بیش از 70 درصد نظرات دولت را می پذیرد.

وی در خصوص بار مالی ششصد هزار میلیارد تومانی مصوبات مجلس به دولت در مدت یک هفته ای بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این خصوص صبح امروز جلسه ای با حضور ریاست مجلس، مرکز پژوهش ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، تعدادی از وزارء و وزارتخانه ها و بنده و برخی کارشناسان دیگر تشکیل شد تا مشخص شود این بار مالی، کجاها بر دولت تحمیل شده است.

**سازمان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت بستانکار است

حاجی بابایی در همین رابطه اظهار داشت: در موضوع سازمان تامین اجتماعی باید یادآور شوم که این سازمان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت بستانکار است که اگر طلب آن پرداخت شود خواهد توانست در جامعه شغل و تحرک ایجاد کند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: اگر بدهی سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود دولت مجبور نخواهد شد که هر سال ده ها هزار میلیارد تومان از بودجه جاری خود را به بازنشسته هایش بپردازد.

**محل تامین اعتبار بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تعیین شد

وی با بیان اینکه با این رویه سازمان تامین اجتماعی را ورشکست کردیم خاطر نشان ساخت: این سازمان یکی از قطب هایی است که می تواند در کشور شغل ایجاد کند ، بنابراین حق بر این است که بدهی دولت به این سازمان پرداخت شود که در رابطه با چگونگی تامین این اعتبار نیز با دولت به توافق رسیدیم.

حاجی بابایی ادامه داد: براساس این توافق دولت می تواند اموالش ( ساختمان یا زمین) را به سازمان تامین اجتماعی بدهد و یا از طریق طرح های تملک دارایی و انتشار اوراق بهادار که در ماده ۱۱ برنامه چگونگی آن را مصوب کردیم تا در خصوص نحوه  تامین بدهی خود اقدام کند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره بحث خوراک پتروشیمی و تحمیل بار مالی ۸۸ هزار میلیارد تومانی بر دولت نیز اظهار داشت: حس کردم که این بند از برنامه خیلی با مذاق برنامه ششم خوش نمی آید که پس از اعلام نظر دیگر همکاران قرار شد این بند نیز حذف شود.

حاجی بابایی درباره بار مالی ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی مجلس به دولت در حوزه راه و ریل نیز عنوان کرد: در این رابطه جایی پیدا نکردیم که بار مالی به دولت تحمیل کرده باشیم جز یک مورد که به دولت تکلیف کردیم از محل پنجاه و دو و نیم درصد نفتی که در حوزه جاری و عمرانی در اختیارش قرار میگیرد، یک میلیارد دلار به حوزه ریل اختصاص دهد که در این رابطه نیز دولت گفت، نیاز به این یک میلیارد ندارد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در خصوص شصت هزار میلیارد تومان در بخش رونق کشاورزی نیز قرار شد که جلسه ای را در اوایل هفته با وزیر جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت داشته باشیم.

وی یادآور شد: در خصوص چهل و دو هزار میلیارد تومان که در زمینه ایثارگران نیز عنوان شده بار مالی به دولت تحمیل کردیم که در این خصوص نیز قرار شد تا جلسه ای برگزار و مشکلات را برطرف کنیم.

حاجی بابایی در رابطه با کوچک شدن سه درصدی دولت در هر سال نیز که در حین بررسی برنامه، قید « طبق مقررات » به آن اضافه شدن است نیز بیان کرد: در این ماده دولت پیشنهاد داده که ۱۵ درصد ساختار وزارتخانه ها و مدیریت ها را کاهش دهد اما اگر دولت بخواهد به طور مثال وزارت جهاد را با وزارت بازرگانی ادغام کند، مجلس باید مجوز بدهد.

**برنامه ششم توسعه موضوع محور است

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه برنامه ششم توسعه موضوع محور است گفت: در این برنامه ۲۶ موضوع را با ۲۲ اولویت تعریف کردیم و این اولویت ها موضوعاتی است که امروز نمی توان هیچ یک از آن ها را رها کرد، ضمن اینکه همه انتخاب ها، بلااستثناء باتوجه به سیاست های کلی نظام بوده است.

**با موافقت نمایندگان هفت دهم درصد بودجه عمومی دولت در اختیار صداو سیما قرار می گیرد

وی در خصوص عدم استقلال مالی برخی نهادهای حاکمیتی که سبب خواهد شد به تصمیمات آن ها آسیب وارد کند اظهار داشت: در این رابطه می توان به سازمان صداو سیما اشاره کرد که در کمیسیون تلفیق مصوب کردیم هفت دهم درصد بودجه عمومی دولت در اختیار این سازمان قرار گیرد ضمن اینکه تعریف کردیم با این میزان تخصیص باید چه کارهایی انجام شود.

حاجی بابایی در بخش دیگری از سخنانش در بحث هدفمندی یارانه ها نیز عنوان کرد: کل پرداختی ما به مردم از محل هدفمندی یارانه ها ۳۵ هزار میلیارد تومان است که البته در خصوص این رقم نیز آمار منتشر شده از سه منبع موجود دچار تناقض است.

وی اعلام کرد: در این مورد نیز دولت را مکلف کردیم که جدولی تهیه کند که در این جدول مشخص کند چقدر از این محل درآمد دارد و سهم هریک از بخش های عوامل تولید، مردم، مالیات و ... را تعیین کند و این جدول را هرساله همزمان با بودجه به مجلس ارائه کند.

حاجی بابایی اضافه کرد: در بخش درآمدی هدفمندی یارانه ها نیز پیش بینی ما این است که بالای صد هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص موضوع اصلاح نظام بانکی نیز اعلام کرد: در بحث بانک ها، قانون پولی کشور و شورای پول و اعتبار یک پنل تشکیل دادیم و از کارشناسان با تجربه کشور دعوت کردیم .

وی افزود: در طی بررسی های صورت گرفته برای اینکه دولت بتواند ۶۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان باید از طریق بانک ها باشد که با توجه به این مسئله هرگونه تکلیف بر بانک ها در طول برنامه به جزء قرض الحسنه ها ممنوع است، لذا بانک ها هیچ تکلیفی ندارند و باید سرمایه جمع آوری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار