سازه‌های معروف جهان قرار بود چه شکلی باشند؟

به نظر می رسد عوامل بیرونی و شرایط نابسامان اقتصادی برخی کشورها بر آثار تاریخی معروف جهان اثر گذاشته و با گذشت زمان، منجر به تخریب و نابودی آن ها شده است. در این گزارش، با معروفترین سازه های جهان آشنا خواهید شد که...

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - از اهرام جیزه تا کولوسئوم در ایتالیا، این آثار تاریخی و مانند آن در جهان قرار نبود شبیه چیزی باشند که این روزها می بینیم. به نظر می رسد عوامل بیرونی و شرایط نابسامان اقتصادی برخی کشورها بر آثار تاریخی معروف جهان اثر گذاشته و با گذشت زمان، منجر به تخریب و نابودی آن ها شده است. در این گزارش، با معروفترین سازه های جهان آشنا خواهید شد که بین آنچه هستند و آنچه باید باشند، تفاوت های زیادی وجود دارد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا، اسپانیا
 
سازه‌های معروف جهان قرار بود چه شکلی باشند؟

تاریخ بنای این کلیسای مشهور به سال ۱۸۸۲ میلادی بازمی گردد. بر اساس محاسبات طراح این کلیسا « آنتونیو گائودی» و با توجه به امکانات قابل دسترسی تا پایان قرن نوزدهم میلادی، زمان ساخت این کلیسا سه تا چهار قرن طول می کشیده است.

هزینه ساخت این کلیسا از کمک های مردمی و از سوی مسیحیان تأمین شده و همچنین با استفاده از تکنولوژی های جدید در این سال ها ، پیش بینی می شود این کلیسا تا سال ۲۰۲۶ میلادی کامل شود.

اهرام جیزه، مصر
 
سازه‌های معروف جهان قرار بود چه شکلی باشند؟

در اصل، اهرام مصر با یک لایه درخشان، بازتابنده از سنگ آهک سفید رنگ زده و براق شده بودند. رنگ براق سفید، نمایی جذاب و گیرا به اهرام می بخشید. مصریان باستان چنین رنگ آمیزی را نمادی از شکوه و عظمت فراعنه می دانستند. برخی از کارشناسان ادعا می کنند که رنگ سفید براق برای اهرام مانند باتری خورشیدی عمل می کرده است؛ اما متأسفانه این لایه براق بر اثر زلزله قدرتمندی که در سال ۱۳۰۱ میلادی رخ داد از بین رفت.
 
برخی هم می گویند که ساکنان عرب این منطقه در قرن ۱۲ باعث تخریب این لایه ها شده اند. بر اساس این ادعا، اعراب که می ترسیدند اهرام تحت سیطره صلیبیان دربیاید، آن را ویران کرده و پس از مدتی دوباره اقدام به بازسازی آن کردند، به گونه ای که به شکل کنونی درآمده است.

کولوسئوم، ايتاليا

سازه‌های معروف جهان قرار بود چه شکلی باشند؟

کولوسئوم یکی از بناهای معروف در ایتالیا و بزرگترین تماشاخانه در امپراتوری روم باستان بوده و با گذشت هزار سال از ساخت بنای آن، این ساختمان باستانی همچنان عظمت خود را حفظ کرده است؛ هرچند دیگر شکل اولیه را ندارد. در قرن چهاردهم میلادی، یک زلزله قوی شهر رم را لرزاند و باعث ریزش بخش جنوبی کولوسئوم شد که به دنبال آن، بازسازی آن با مصالح ساختمانی، شکل باستانی و بکر کولوسئوم را دستخوش تغییرات فراوانی کرد.

برج هند
 
سازه‌های معروف جهان قرار بود چه شکلی باشند؟

برج هند در بمبئی، یکی از آسمان خراش های فوق بلند دنیا به حساب می آید و پس از برج الخلیفه در دبی، بلندترین سازه روی کره ی زمین به شمار می رود. « جورجیو آرمانی » بر روی طراحی داخلی این برج کار می کند. در سال ۲۰۱۱ ساخت این برج به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف شد.

پارتنون، یونان
 
سازه‌های معروف جهان قرار بود چه شکلی باشند؟

معبد پارتنون در یونان، یکی از مشهورترین یادگار دنیای باستان به شمار می رود. این معبد به دست یونانیان باستان و برای خدایان آتن که در آکروپولیس بودند ساخته شد. معبد پارتنون، تاریخ پیچیده ای دارد و در تاریخ پر پیچ و خم خود در معرض حملات، چپاول ها، آتش سوزی ها و تیراندازی ها قرار گرفته است. این معبد در برهه ای از زمان به عنوان کلیسای مسیحیان و سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر با وجود تخریب ها شکل کلی خود را حفظ کرده است.

برج العالم، امارات
 
سازه‌های معروف جهان قرار بود چه شکلی باشند؟

برج العالم در حال حاضر نام آخرین پروژه آسمان خراش هایی است که قرار است طول آن به ۵۱۰ متر برسد و از نظر ظاهری به یک گل کریستالی شباهت دارد. قرار بود این پروژه تا سال ۲۰۰۹ میلادی به پایان برسد. اما با توجه به بحران مالی جهانی، ساخت این برج تا پایان سال ۲۰۱۳ متوقف شد.

برج یونیتی (وحدت)، لهستان
 
سازه‌های معروف جهان قرار بود چه شکلی باشند؟

قرار بود برج یونیتی در لهستان دفتر منطقه ای برای انجمن مهندسان این کشور باشد. ساخت این بنا از سال ۱۹۷۵ میلادی آغاز شد؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی، ساخت آن به مدت شش سال متوقف شد. از آن زمان تاکنون، این ساختمان واقع در کراکوف به عنوان نمادی غم انگیز از گذشته، باقی مانده است. هم اکنون این بنا در حال تکمیل است تا ساختمانی برای زندگی شهروندان معاصر باشد.

منبع: تابناک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار