سراج خبر داد

قرارداد 240 هکتاری گل شرق کیش ابطال شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ابطال قرارداد 240 هکتاری که در سال 81 در گل شرق کیش امضا شده بود، خبر داد.

قرارداد 240 هکتاری گل شرق کیش ابطال شدبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز (یکشنبه) در گفتگو با آقوان هوسپیان رئیس کمیته تحقیق و بازرسی جمهوری ارمنستان ، با اشاره به عضویت ایران در آمبوزدمان آسیایی اظهار داشت: متناسب با این عضویت، اوایل سال تفاهم نامه قضایی با ارمنستان منعقد کردیم.

وی با اشاره به روابط خوب بین دو کشور گفت: استرداد روادید هم با ارمنستان لغو شده است و یکی از بندهای تفاهم نامه ایران با سایر کشورها حمایت از اتباع ایران در کشورهای مختلف از جمله ارمنستان است.

سراج با اشاره به وضعیت ایرانیان محبوس در ارمنستان تصریح کرد: با صحبت های انجام شده با مسئولان قضایی ارمنستان، تعداد بسیار زیادی از این زندانیان آزاد شدند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پیگیری های قضایی در مورد یک قرارداد در کیش گفت: در سال 81، قرارداد 240 هکتاری در کیش بین یک ایرانی دارای تابعیت کشورهای مختلف منعقد شده بود که با توجه به برخی بندها، این زمین به صورت رایگان معامله شد، قرار داد مذکور مشکل آفرین بود و به گونه ای بود که هیچ نیروی امنیتی هم نمی توانست وارد این ملک شود.

وی افزود: این ملک به اتباع بیگانه داده شده بود اما در یک ماه اخیر با پیگیری های انجام شده قرارداد ابطال شد و به زودی به منطقه آزاد کیش ارجاع داده می شود، قیمت این زمین 20 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

در ادامه این دیدار،آقوان هوسپیان، رئیس کمیته تحقیق و بازرسی ارمنستان ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: مشترکات تاریخی، جغرافیایی باعث شده است که ارمنستان  به عنوان تنها کشور مسیحی و غیرمسلمان همسایه ایران، روابط بسیار خوبی با ایران داشته باشد.

وی افزود: روابط بین دو کشور به توسعه روابط قضایی هم می انجامد.

هوسپیان با اشاره به جرائم ارتکابی از سوی ایرانیان در ارمنستان گفت: میزان این جرائم به شدت کاهش داشته است، آمادگی دو طرفه برای توسعه روابط قضایی بین دو کشور وجود دارد، در کنار این روابط امکان سپری کردن محکومیت محبوسان در ارمنستان در ایران وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد ایرانی در ارمنستان محبوس هستند و بیشترین جرائم ارتکابی چیست؟ گفت: قاچاق موادمخدر عمده جرم ارتکابی از سوی ایرانیان است، در کنار این موضوع، تصادفات منجر به جرح، خشونت فیزیکی نیز از جمله موارد مطرح جرائم ارتکابی از سوی ایرانیان است.

وی افزود: در حال حاضر دوازده ایرانی در ارمنستان بازداشت هستند و بیست نفر هم مجرم شناخته شدند، از هیچ کوششی برای سپری کردن محکومیت ایرانیان در کشور خودشان دریغ نمی کنیم.

هوسپیان در خصوص مجازات جرائم مربوط به موادمخدر گفت: به هیچ وجه مجازات اعدام نداریم و حبس ابد بیشترین مجازات است، اما در رابطه با مواد مخدر بیشترین مجازات 15 الی 20 سال حبس است.

*واگذاری ملک 240 هکتاری با اختیار پیشروی به دریا و خشک کردن آن

سراج درجمع خبرنگاران گفت: ملک 240 هکتاری با عنوان گل شرق در سال های قبل و طی قراردادی با افراد تبعه یک کشور خارجی و با این اختیار که هر چه توانستند دریا را خشک  و پیشروی کنند، واگذار شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: حتی نیروهای امنیتی و نظامی حق ورود به این ملک را نداشتند و قرار بود طی این قرارداد، حدود 2 میلیارد یورو  وارد کشور شود که بعد چند سال، به غیر از اندکی پول چیزی وارد کشور نشد و این ملک به یک کشور خارجی واگذار شد.

سراج بیان داشت: بعد از مدتی طرفین به قرارداد یک متمم هم اضافه کردند.

وی بیان داشت: بعد از شکایت ما، بنا شد تا پرونده در Icc بررسی شود و دیوان عالی هم به موضوع پرونده وارد شد و حکم به ابطال قرارداد داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: متمم قرارداد در دادگاه بدوی حکم ابطال گرفت و بعد از مدتی دادگاه تجدیدنظر هم حکم دادگاه بدوی را تأیید کرد و هم متمم و هم خود قرارداد ابطال شد و این ملک برگشت.

سراج ادامه داد: طرف قرارداد این پرونده یک فرد ایرانی با تبعیت خارجی است و پرونده این فرد هم در دادگاه تهران در حال بررسی است، اما هنوز حکمی برای آن صادر نشده است.

وی در رابطه با پرونده آلودگی هوا گفت: تا امروز سه گزارش به روسای سه قوه فرستادم و اخیرا هم گزارشی تهیه کردیم و سازمان هایی که در موضوع آلودگی هوا ذی ربط هستند به مراجع معرفی شدند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با پرونده سانحه قطار سمنان بیان داشت: گزارشی برای پرونده سانحه قطار تهیه و برای رئیس جمهور ارسال شد که رئیس جمهور در این رابطه دستور بسیار خوبی دادند که نتیجه نهایی در دادگاه اعلام می شود.

سراج افزود: در این سانحه هم خطای انسانی و هم خطای atc دخیل بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار