محسنی بندپی مطرح کرد؛

زنانه شدن اعتیاد رو به افزایش است/ غربالگری مشاوره ژنتیک باید اجرایی شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: میانگین زنانه شدن اعتیاد در کشور رو به افزایش است که این نهاد به عنوان یک سازمان تخصصی در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم پنجمین مجمع دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه های اجرایی کشور که صبح امروز( یکشنبه) برگزار شد، با اشاره به اقدامات این نهاد در حوزه امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور در یک سال گذشته، در زمینه توسعه تعالیم دینی و برپایی فریضه واجب نماز جزء 76 دستگاه برتر در این امر بوده و در جشنواره شهید رجایی نیز حائز رتبه برتر شده است، همچنین برپایی مسابقات جهانی قاریان نابینای جهان اسلام از مهم ترین اقدام این سازمان است.

وی افزود: دو اصلی که در آموزه های دینی ما به آن ها توجه ویژه ای می شود، یکی مسئله امر به معروف و نهی از منکر بوده و دیگری اجرای فرامین قرآن که در مسائل مختلف سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و غیره راهگشای افراد شناخته شده است.

محسنی بندپی تصریح کرد: در دین اشاره شده که اگر ما در جامعه مسئولیت پذیر نباشیم و نسبت به وظایف خود بی اهمیت باشیم، موجب گسترس ناهنجاری ها و تهاجم ها و در نتیجه به خطر افتادن معنویت در جامعه خواهیم بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات حلب و سوریه که نوعی نهی از منکر محسوب می شود، گفت: باید سد محکمی در برابر گسترش منکرات در زندگی فردی، اجتماعی، ملی و فراملی ایجاد شود.

وی در ادامه بیان داشت: سازمان بهزیستی به عنوان یک استراتژی عمل می کند تا بتواند شیوع آسیب های اجتماعی را مهار کند و روند رو به رشد آن ها را توسط  کارشناسان متوقف کند.

محسنی بندپی عنوان کرد: با توجه به اینکه یک عمل منکر ابتدا از یک زاویه کوچک شروع می شود و اگر از همان ابتدا این عمل متوقف نشود، تبدیل به معضل بزرگی شده و مهار آن مشکل خواهد شد، پس باید از وقوع این مشکلات پیشگیری شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: امروزه با افزایش طلاق و اعتیاد در جامعه مواجه هستیم و میانگین معضل زنانه شدن اعتیاد در حال افزایش است، به طوری که نسبت افراد معتاد 15 تا 25 سال، 6 مرد به 1 زن، 25 تا 40 سال، 16 مرد به یک زن و 40 سال به بالا، 17 مرد به 1 زن است.

وی با اشاره به اینکه نهاد بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی محسوب می شود، ادامه داد: مسئله حاشیه نشینی، فساد اخلاقی و غیره از جمله معضلاتی هستند که سازمان بهزیستی در این راستا اقدامات و برنامه هایی از جمله آموزش مهارت زندگی، تغییر سبک و شیوه زندگی، پذیرش رشد اجتماعی، مشارکت و همبستگی اجتماعی را به کار گرفته است و مواردی مانند پیشگیری خانه به خانه، ارتقای فرزندپروری، افزایش زمان گفتگو در خانواده و استفاده از تمام ظرفیت هایی که در جامعه وجود دارد نیز جزء استراتژی های این سازمان است.

محسنی بند پی تصریح کرد: طرح نماد و نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزی با همکاری وزارت بهداشت و درمان، سازمان بهزیستی،  آموزش و پرورش در جهت ارتقای مراقبت و حفاظت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: باید در حوزه امر به معروف سرمایه گذاری اساسی کرد که در این راستا طرحی به صورت پایلوت در مشهد انجام شده و در آن خانواده‌هایی که در زندگی مشترک خود دچار مشکلاتی شده‌اند، پیش از این که در مسیر طلاق و شکسته شدن حرمت ها قرار بگیرند، به وسیله مددکاران یک هزار و 600 مرکز مشاوره که با همکاری قوه قضائیه ایجاد شده اند، این افراد را به زندگی بازگردانده، به طوری که در سال گذشته کاهش 18 درصدی طلاق در این استان داشته ایم و سعی می شود تا پایان سال این طرح در استان ها و شهرهای دیگر نیز اجرا شود.

وی با بیان اینکه از هر 4.3 ازدواج یک مورد به طلاق ختم می شود، عنوان کرد: از 2 میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانوار، یک میلیون و 700 مورد از آنان همسران خود را از دست داده اند، 350 هزار نفر به علت معضل اعتیاد، زندانی و از کار افتادگی همسر بوده، 250 هزار نفر در سال اول زندگی خود طلاق گرفته و 150 هزار نفر بنا بر دلایلی تنها و خود سرپرست زندگی می کنند.

محسنی بند پی تصریح کرد: استراتژی دوم ما این است که خدماتی را که ارائه می دهیم از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار و اثر بخش باشند تا فرد را به زندگی طبیعی خود بازگرداند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی به موقع، مداخله به هنگام و استفاده از ظرفیت های ارزشمند در کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مهم و خیر خواهانه است، تأکید کرد: با ورود زندگی صنعتی هر روز شاهد تغییر بافت های فرهنگی هستیم و باید این ظرفیت های ارزشمند را ایجاد کرد تا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه باشیم و در این راستا نشان مسئولیت های اجتماعی را به اشخاصی می دهیم که چه به صورت فردی، جمعی، سمن ها، مؤسسات و سازمان ها نسبت به ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر کوشا بوده اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان که از اوایل انقلاب تجدید تربیت منحرفان که همان امر به معروف بوده است، گفت: سالانه 25 تا 30 هزار معلول در کشور متولد می شوند که برای جلوگیری از این امر باید غربالگری مشاوره ژنتیک با بهره گیری از کارشناسان به صورت اجباری، اجرایی و بومی سازی شود که در این جهت هم اکنون در هر استان و یک شهرستان نیز با توجه به شرایط آن شهر این طرح را به صورت پایلوت اجرا می کنند، به طوری که در سال گذشته 30 درصد از 40 هزار زوجی که مورد غربالگری ژنتیکی قرار گرفتند، از تعداد 30 درصد حدود 15 درصد نیاز به آزمایش ژنتیک داشته اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار