جنگل های شمال نیازمند تنفس 10 ساله اند

رییس انجمن علمی جنگل کشور، زوال جنگل های شمال (هیرکانی) را بین 10 تا 20 سال آینده تخمین زد و گفت: اکنون جنگل های شمال نیازمند اجرای طرح تنفس 10 ساله است تا با حفاظت و سالم سازی احیا شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی کیا دلیری روز یکشنبه در نشست تبیین سیاست های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در زمینه نحوه اجرایی کردن طرح پیشنهادی استراحت جنگل های شمال کشور به مدت 10 سال، افزود: جنگل های ایران میراث جهانی به شمار می روند و با قطع هر اصله درخت ما یک گام به سمت بیابانی شدن نزدیک می شویم.
وی اظهار داشت: طرح استراحت جنگل های شمال کشور در حالی مطرح شد که بهره برداری بیش از حد چوب، دخالت های انسانی و تغییرات آب و هوایی در آن تاثیرگذار بوده است.
کیادلیری درباره زوال جنگل های زاگرس گفت: 20 سال گذشته پیش بینی شده بود زاگرس به زوال خواهد رفت و در چند سال اخیر از مجموع 6 میلیون هکتار جنگل زاگرسی حدود یک میلیون هکتار از بین رفته است و بازگشت اکوسیستم آن امکان پذیر نیست. همین سرنوشت برای 10 تا 20 سال آینده برای جنگل های شمال کشور قابل پیش بینی است.

بهره برداری نادرست از جنگل های ایران
کیادلیری گفت: علاوه بربرداشت بی رویه چوب از جنگل ها، بشر اقدام به تخریب اکوسیستم کرده، به طوری که آمارها نشان می دهد ایران پنج برابر استاندارد جهانی از جنگل های خود بهره برداری کرده است.

شیوع 45 آفا خطرناک در جنگل های هیرکانی

رییس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم تحقیقات تصریح کرد: در پنج سال اخیر طغیان 45 نوع آفت را در سطح بیش از 350 هزار هکتار جنگل های هیرکانی داشتیم که برخی از این آفات حتی برای سلامتی انسان نیز خطرناک هستند و علاوه بر ایجاد مشکل در انسان، صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار می دهد.

افزایش میزان آتش سوزی جنگل های شمال
کیادلیری افزود: در 10 سال گذشته میزان آتش سوزی های جنگل های شمال کشور 190 هزار هکتار افزایش یافته و تمامی اکوسیستم جنگلی دستخوش تغییر شده است.

نابودی 40 میلیون اصله درخت شمشاد 300 ساله
کیادلیری اظهارداشت: همچنین در پنج سال اخیر 40 میلیون اصله درخت 300 ساله شمشاد را که بومی جنگل های ایران هستند و به ثبت جهانی رسیده اند، از دست داده ایم.

مرگ و میر گونه های کلیدی جنگل های هیرکانی
این استاد دانشکده منابع طبیعی با تاکید براین که در سال های اخیر اکثر گونه های بومی را از دست داده ایم، اضافه کرد: در سال های اخیر با مرگ و میر دسته جمعی گونه های کلیدی اکوسیستم ایران مواجه شده ایم، به طوری که این گونه ها قابل برگشت نیستند.
وی از فرسایش 50 درصدی اکوسیستم جنگل شمال کشور خبرداد و افزود: در گذشته 130 رودخانه دایمی و بیش از 12 تالاب از جنگل های شمال کشور تغذیه می شدند که اکثر این رودخانه ها از شرایط دایمی به فصلی تغییر وضعیت داده اند.

از بین رفتن حیات وحش جنگل های شمال
وی اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیر با تغییر اجزای کوچک جنگل تمامی حیات وحش و اکوسیستم شمال کشور از بین رفته است.
به گفته کیادلیری ، در سال های اخیر با تغییر اکوسیستم تمامی یخچال های بالادست از بین رفته است، به طوری که آب مورد نیاز تغذیه رودخانه ها و تالاب های اطراف نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

طرح تنفس جنگل
رییس دانشکده منابع طبیعی افزود: ضرورت اجرای طرح تنفس جنگل های شمال کشور به معنای رهاسازی این منابع نیست، بلکه این جنگل های بیمار نیازمند کمک، حفاظت و سالم سازی هستند و این طرح می تواند تاخیری در رویکرد بهره برداری چوب داشته باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۵ دی ۱۳۹۵
تا ۱۹ سال قطع درخت جنگل ممنوع
آخرین اخبار