جنجالی به نام صادرات خاک حاصلخیز کشور؟!

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: صادرات هر گونه خاک کشاورزی، جنگلی و مرتعی ممنوع است.

 خداکرم جلالی رئیس سازمان امور جنگل ها، مراتع و امورآبخیزداری و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ممنوعیت صدور هر گونه خاک کشاورزی  اظهار داشت: صادرات خاک کشاورزی، جنگلی و مرتعی ممنوع است وتا کنون از سوی وزارت جهاد کشاورزی هیچ گونه مجوزی در این زمینه صادر نشده است.

وی با اشاره به پدیده قاچاق خاک کشاورزی گفت: مرزبانی باید مراقبت های لازم در جهت جلوگیری از قاچاق خاک را به عمل آورد چرا که توسعه این امر می تواند خسارت سنگینی به عرصه های طبیعی و مراتع وارد نماید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که سازمان جنگل ها با خروج غیر قانونی خاک از کشور توسط افراد مواجه شده، بیان کرد: جلوگیری از قاچاق و هر گونه برداشت خاک از عرصه های جنگلی از سوی یگان حفاظتی در دستور کار سازمان جنگل ها قرار گرفته است و تا کنون از سوی یگان های  حفاظتی در این زمینه گزارشی ارائه نشده و این درحالی است که به دنبال این جرم مشهود، ماموران  با خاطیان امر برخورد جدی خواهند کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مراتع و اراضی کشاورزی نباید دچار دست خوردگی شود، گفت: مقابله با برداشت خاک در حوزه وظایف جهاد کشاورزی است اما اگر برداشت خاک صورت گرفت و به شکل قانونی یا قاچاق از کشور خارج شود، دستگاه های مربوطه باید با متخلفان برخورد نمایند.

 صادرات خاک معدنی قانونی است

همچنین مسعود منصور معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در مقرراتی که در این زمینه تا کنون تدوین شده، برداشت خاک تحت هر عنوانی حتی برای افراد درون سازمانی نیز ممنوع است.

به گفته وی متولیان امر مبارزه با قاچاق  با وجود غیر قانونی بودن صادرات خاک  بدون هیچ اغماضی باید با متخلفان برخورد کنند.

منصور با اشاره به اینکه صادرات خاک معدنی مجاز است، افزود: براساس قانون، صادرات هر گونه خاک مرتعی و جنگلی ممنوع است از این رو هر گونه دخل و تصرف در منابع طبیعی غیر قانونی بوده و جرم محسوب می شود.

وی ادامه داد:  گمرک ، ستاد مبارزه با قاچاق کالا ، سازمان امور اراضی و جنگل ها باید نقاط ضعف و قوت این پدیده را آسیب شناسی و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

معاون حفاظت امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه افزود: هر ساله 10 هزار تن خاک صنعتی با وجوز وزارت صنعت و معدن از کشور خارج می شود؛ انتظار داریم این وزارتخانه درصدور مجوز نظارت کافی را داشته باشد چرا که احتمال صادرات خاک جنگلی و مرتعی تحت عنوان خاک صنعتی وجود دارد .

منصور ادامه داد: در شرایط اقلیمی و مشکلات زیست محیطی فعلی برای تشکیل مقدار جزئی خاک دارای پوشش گیاهی باید قرن ها زمان بگذرد لذا از دست دادن خاک دارای پوشش گیاهی می تواند خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد نماید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار