«چارپاره» را بیشتر بشناسیم

چارپاره از قالب های مورد علاقه و مورد استفاده بسیاری از شاعران نام آشنای کشور است.

«چارپاره» را بیشتر بشناسیمبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای اینکه بتوان از استعداد ذاتی شعر گفتن بهره برد، بی شک استفاده از کتاب های آموزشی معتبر و موجه، ضروری است. شعر دوبیتی با قافیه های مختلف که به چارپاره معروف است؛ از قالب های شعری مورد علاقه بسیاری از شاعران معاصر است. کتاب «چارپاره» که با محوریت این قالب شعری به چاپ رسیده است، کتابی است که می تواند به شاعران جوان و علاقه‌مندان به شعر و شاعری برای آشنایی بیشتر با این نوع قالب، کمک کند.

نویسنده «چارپاره» سید اکبر میرجعفری است و کتاب در سال 1395 توسط «انتشارات سوره مهر» در 232 صفحه منتشر شده است.

نویسنده در مقدمه «چارپاره» آورده است: این قالب از سال های آغازین تحول ادبی تاکنون پا به پای دیگر قالب های شعر معاصر بالیده و به حیات خود ادامه داده است. به تعبیری می توان گفت قالب چارپاره پلی است میان قالب های کلاسیک شعر فارسی و قالب های نو که پس از نیما رواج یافت؛ به بیان دیگر گویی سرنوشت نوآوری در شعر فارسی با چارپاره رقم خورده است. اولین شعرهایی که از نوآوران در مجلات تجدد خواه آن زمان منتشر شد، در قالب چارپاره (یا قالب هایی که کمابیش شباهت های زیادی با قالب چارپاره دارد) سروده شده است.  

تعریف چارپاره، چارپاره و سابقه تاریخی آن، اولین چارپاره ها، چارپاره و تاثیر آن در شعر نو، محتوا و زبان چارپاره، چارپاره و منظومه سرایی، چارپاره و چارپاره سرایان، چارپاره و انقلاب اسلامی، چارپاره و غزل های با وزن بلند، چارپاره و شعر کودک و نوجوان، و سرانجام و گزیده چارپاره ها عناوین بخش های کتاب هستند. 

نویسنده برای هر بخش علاوه بر توضیحات مختص آن، مثال هایی جامع از انواع مختلف شعر چارپاره مرتبط با موضوع آورده است و کتاب، مملو از اشعار زیبای شاعران شناخته شده ایست که نویسنده به آنها استناد کرده است.

علاوه بر آن؛ در بخش دوازدهم کتاب، با عنوان «گزیده چارپاره»، ده ها شعر از شاعرانی چون قیصر امین پور، مهدی اخوان ثالث، فریدون مشیری و شاعران دیگر در این قالب شعری وجود دارد. 

در پایان قسمتی از شعر ساعد باقری در قالب چارپاره را که در کتاب آمده است، می آوریم:

هرچه می خواهد بگوید هرکه می خواهد
هرچه می خواهد بگوید تلخ یا شیرین
من تو را می گویم ای باغ بهارآور
ای نماز آب ها را قبله دیرین!

****
من تو را می گویم ای بالیدنت از خاک
باور آنان که بر ماندن برآشفتند
من تو را می گویم ای باغی که مبعوثان
قصه گل کردنت را بارها گفتند

****
 
در خطرگاهی که طبع زرد هر طوفان
شهوت قتل درختان تو را دارد
یا به میدانی که هر باد خزان فرمای
حرص مرگ سبز رختان تو را دارد

****
در خطرگاهی که فکر برگریزان را
پرورانده هر طرف جادوگری تردست
درکمینگاه غفلت های بدهنگام
می فشارد تیشه زرساز خود در دست

 
گزارش از فریده قهرمانی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار