معاونت در هفته‌ای که گذشت؛

بهبود اقتصاد دانش‌بنیان با فناوری‌های نرم/ فعالیت‌های گسترده 2 هزار و 850 شرکت دانش‌بنیان در کشور


توسعه فناوری‌های نرم در کشور و فعالیت 2 هزار و 850 شرکت دانش‌بنیان از جمله مهم‌ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته بودند.


به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لزوم استفاده از خلاقیت و فعالیت‌های مبتکرانه جوانان از طریق از بین بردن وابستگی صرف به درآمدهای نفت، فناوری‌های نرم در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان، وجود 2 هزار 850 شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور، استفاده از تکنولوژی پلاسما با هدف کاهش مصرف آب و حمایت ستاد زیست فناوری از پایان‌نامه‌ها با موضوع داروهای نوترکیب از مهم‌ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

**تکیه بر پول نفت جلوی خلاقیت و فعالیت‌های مبتکرانه جوانان را می‌گیرد
سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور گفت: ما خودمان را بدهکار به دولت می‌دانیم و زمانی که از اقتصاد صحبت می‌کنیم اگر بخواهیم به پیشرفت دست یابیم باید آن را مردم درست کنند.

وی بیان کرد: وقتی افراد به دنبال کار دولتی نباشند، سازمان‌های مختلف به دنبال پایین کشیدن کرکره کسب‌وکارشان هستند و این باعث پس‌رفت یک کشور می‌شود.

ستاری ادامه داد: فردی که به دنبال پول نفت کشورش نباشد، باید با سازمان‌های مختلف بجنگد و این مسئله باعث شده محیط‌های کسب‌وکار با مشکلات روبرو شوند و این امر ریشه در فرهنگ ما دارد.

وی افزود: دانشگاه‌های ما عناوین درسی‌شان مطابق نیازهای جامعه نبوده و با تکیه بر پول نفت جلوی ماشین‌سازی، طراحی صنعت‌های مختلف گرفته شده است. ما در حال حاضر نیازی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نداریم و با چند تکنسین می‌توانیم سازمان‌ها را اداره کنیم.

وی اظهار داشت: در بدنه استخدامی دولت دیوار چندلایه‌ای وجود دارد که وقتی افراد به استخدام کارهای دولتی در می‌آیند، فعالیت‌هایشان فرق می‌کند. همین مسئله کشور را دچار چالش‌های فراوان کرده‌ است.

ستاری ادامه داد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌اکنون بیش از 80 خدمت را ارائه می‌دهد که معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و بیمه جزئی از این خدمات ارزشمند است و ما برای جوانانی که در این شرکت‌های نوپا مشغول خدمت هستند، سربازی را از نوع عادی به علمی و پژوهشی منتقل کرده‌ایم.

**فناوری‌های نرم در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان
سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری گفت: تفاهم‌نامه‌ای با هدف افزایش توانمندی در حوزه‌های مختلف فناوری‌های فرهنگی و علمی به امضا رسیده است.

وی بیان کرد: فناوری‌های نرم نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع ایفا می‌کنند و با عنایت به جایگاه استان البرز به عنوان استانی دانش‌محور، تلاش می‌شود تا از ظرفیت‌های این استان در راستای توسعه کارآفرینی دانش‌بنیان استفاده شود.

سجادی ادامه داد: محصولات فرهنگی کارآمد دارای 2 بخش اساسی شامل محتوای فرهنگی مناسب و بستر فناوری پیشرفته هستند که کشور در این زمینه به پیشرفت‌های قابل قبولی دست ‌یافته است.

**2 هزار و 850 شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند
محمد صاحب‌کار خراسانی دبیر ستاد شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری گفت: این ستاد حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌های دانشجویی را انجام می‌دهد تا با ایجاد یک بازار هدف داخلی و بین‌المللی برایشان بتواند محصولات و تولیدات آن‌ها را تجاری‌سازی کند و در سطح بین‌الملل به فروش برساند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون در کشور 2 هزار و 850 شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند و همگی آن‌ها در راستای ارتقای تولیدات داخلی و فناوری شدن محصولاتشان از قانون حمایتی بهره می‌برند.

صاحب‌کار ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، استقرار کارخانه‌های در حوزه شهرها از جمله حمایت ستاد شرکت‌های دانش‌بنیان از آن‌ها بوده و همواره سعی در تسریع کارهای اداری و به سرانجام رساندن طرح‌هایشان شده است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیانی که طرح‌های آن‌ها مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته از مزایای صندوق‌های جسورانه بهره می‌برند و از طرف معاونت به آن‌ها تسهیلات کم‌بهره اعطا می‌شود.

**استفاده از تکنولوژی پلاسما با هدف کاهش مصرف آب
شیلا شهیدی طراح دستگاه فعال‌سازی سطوح پلاسما گفت: امروزه اصلاح سطحی پلیمرها و الیاف بسیار مورد توجه پژوهشگران در صنعت پلیمر و نساجی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دستگاه طراحی‌شده از پلاسما برای اصلاح سطحی منسوجات، حکاکی، تمیزسازی، پلیمریزاسیون، رسوب‌گذاری و ایجاد ساختار نانو استفاده می‌شود که ذرات فعال پلاسما و واکنش نانو مقیاس آن‌ها با سطح مواد باعث پارگی زنجیرها و ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار