گفتگوی تلفنی اردوغان و العبادی برای عادی سازی روابط ترکیه و عراق

رییس جمهور ترکیه و نخست وزیر عراق پس از ماه ها التهاب در روابط میان دو کشور، با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، پس از ماه ها التهاب در روابط آنکارا و بغداد روزنامه ترک زبان دیلی صباح گزارش داد حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و رجب طیب اردوغان روسای جمهور دو کشور با یکدیگر تلفنی گفتگو کرده اند. 

بر اساس این گزارش، العبادی و اردوغان در این تماس تلفنی عادی سازی روابط و توسعه مناسبات میان دو کشور و کاستن از تنش ها را خواستار شدند. 

در این گفتگوی تلفنی طرفین با اشاره به سفر بن علی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، در ژانویۀ آینده به بغداد، این سفر را فرصت مهمی برای تبادل‌نظر و تقویت روابط دوجانبۀ دو کشور دانستند.

روابط آنکارا و بغداد در سال 2016 میلادی به دنبال اصرارترکیه برای مشارکت در عملیات آزاد سازی موصل و حضور نیروهای ترکیه در پایگاه بعشیقه عراق و جنگ لفظی سران دو کشور به شدت ملتهب شد.

عراق خواهان خروج نیروهای ترکیه شد و از دولت آنکارا به مجامع بین المللی شکایت کرد. 

آنکارا برای کاهش تنش، با اعزام امید یالچین قائم مقام وزارت امور خارجه و حاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه و یک مقام بلند پایه در ستاد فرماندهی ارتش به بغداد، طرحی را در خصوص عادی سازی مناسبات و همکاریهای دو کشور در مبارزه با تروریسم ارائه کرد.

قرار بود بغداد به این اقدام ترکیه با اعزام هیاتی به آنکارا، پاسخ مکتوب بدهد که این ماموریت به سفیر عراق در آنکارا داده شد.

موضوع حضور نیروهای پ.ک.ک در شمال عراق و اقدام پ.ک.ک در انتقال بخشی از نیروهای خود به شنگال در منطقه تحت سکونت ایزدی ها در شمال عراق و حملات هوایی ترکیه به شمال عراق از دیگر موضوعات چالش آفرین در مناسبات دو کشور است.

اردوغان و العبادی ابراز امیدواری کردند کشورهای منطقه، و در رأس آن‌ها ترکیه و عراق، در سال 2017 شاهد ثبات و امنیت باشند.

این در حالی است که به گزارش وب‌سایت سومریه نیوز عراق، حیدر العبادی روز پنجشنبه نسبت به آغاز یک درگیری منطقه‌ای میان عراق و ترکیه به دلیل حضور نیروهای ترک در استان نینوای عراق هشدار داده بود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار