تبریز؛

ضرورت سرمایه گذاری برای افزایش تولید و صادرات

عضو هیات مدیره اتاق بازگانی، صنایع و معادن تبریز با بیان اینکه سرمایه گذاری برای افزایش تولید و صادرات ضروری است گفت: برگشتن واحدهای اقتصادی غیرمولد به مدار تولید هدررفت سرمایه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ژائله در بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تبریز با بیان اینکه دیدگاه بیرونی نسبت به ایران بهبود یافته است، گفت: باید از این فرصت برای افزایش حضور در بازارهای جهانی استفاده کنیم.
 وی از خدمات دولت برای رهایی از تحریم ها قدرانی کرد و گفت: هر چند مشکلاتی در مسیر صادرات داریم اما نباید انصاف را کنار گذاشته و تلاش دولت برای حل مشکلات را نادیده بگیریم.
رئیس انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی از مسولان امنیتی کشور هم برای ایجاد فضای مناسب برای تولید در کشور قدراتی کرد.
وی از جمله مشکلات درون بنگاهی در مسیر صادرات را تولید با قیمت تمام شده بالا و کیفیت پایین عنوان کرد و گفت: باید اصلاح را از خود شروع کنیم.
ژائله یکی از مشکلات برون بنگاهی را پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بدون بررسی اهلیت و توانمندی متقاضیان تسهیلات عنوان کرد و گفت: دولت باید منابع صندوق ذحیره را به واحدهای توسعه ای اختصاص دهد.  
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری برای افزایش تولید و صادرات ضروری است، گفت: برگشتن واحدهای اقتصادی غیرمولد به مدار تولید هدررفت سرمایه است.
ژائله بر ایجاد خوشه های صنعتی و صادراتی تاکید کرد و گفت: در صورت تغییر بنیادی در تخصیص منابع به سرعت می توانیم خوشه های صادراتی را راه اندازی کنیم.
عضو اتاق تبریز با انتقاد از تعرفه 10 درصدی کشورهای دوست همچون عراق برای کالای ایرانی، گفت: این در صورتی است که کالای عربستان با تعرفه صفر وارد بازار عراق می شود.
وی این تفاوت نرخ تعرفه را ناشی از تاثیرگذاری اتحادیه ها دانست و گفت: برای حمایت از تولید و صادرات باید عضو اتحادیه های بین المللی شویم.
ژائله با بیان اینکه از اعمال تعرفه های ترجیحی با عراق و پاکستان نباید ترسید، در عین حال گفت: در این زمینه باید بر اساس قواعد بازی بین المللی عمل کنیم وگرنه موفق نخواهیم بود.
وی با اشاره به مشکلات ناوگان حمل و نقل کشور گفت: استقبال کم از تسهیلات چهار درصدی دولت برای نوسازی ناوگان زمینی نشانه وجود مشکلات ساختاری است.
این فعال اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار را نیازمند آموزش از دوران کودکی و پرورش نیروهای کاربردی در صحنه تولید دانست و گفت: در صورت کنترل واردات و خارج کردن انحصار واردات از دست رانت خواران می توانیم به رشد صادرات امیدوار باشیم.
در این همایش از 24 واحد صادراتی برتر استانی و 4 واحد برتر ملی تجلیل شد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.