مشهد؛

فراموشی صنایع دستی و رواج صنایع صنعتی

با رواج زندگی ماشینی ، صنایع صنعتی جایگزین صنایع دستی شده است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ صنایع دستی امروزه در هر منطقه به عنوان شاخصه و قدمت تاریخی محسوب می شود اما امروزه با رواج زندگی ماشینی، هنرهای کهن و زیبا در میان مردم بردسکن رنگ باخته و به فراموشی سپرده شده است.

هنوز شیرزنانی در شهرستان بردسکن هستند که احترام به این سنت و هنرکهن قائل هستند و آثاری زیبا با دستان توانمند خود برای نسل های آینده به جای می گذارند.

زهرا لقایی با ۴۰سال سابقه کار در زمینه تولید و بافت گلیم در بردسکن گفت:در گذشته از طریق بافت گلیم درآمد اقتصادی خود را تامین می کردم ، اکنون فرش های تولیدی در این شهرستان خریدار مناسبی ندارد و به دلیل نبود بازار خرید فرش و گلیم، کمتر کسی میل به بافت آن دارد.
وی ادامه داد:در گذشته از گلیم معمولا برای پوشاندن زمین، دیوار و یا رواندازی برای حیوانات باربر استفاده می شد ولی امروزه با صنعتی شدن زندگی های شهری دیگر کمتر کسی از این نوع زیراندازها استفاده می کند.
این بانوی هنرمند در ادامه به نوع بافت گلیم اشاره کرد و افزود:گلیم با بافتی ساده با پشم و پنبه و درمواردی با موی بز بافته می شود که دارای نقوش متنوعی است که بافنده خود آن را باافکار درونی اش خلق می کند.
لقایی بیان کرد:برای تهیه یک گلیم به یک دار چهارچوب باتوجه به اندازه مدنظر آن و نیز جهت استحکام بخشیدن به الیاف از وسیله ای به نام های دفه، دفتین یا کرکیت و قیچی نیز استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد:در گذشته قالیبافی و گلیم بافی ، جدای از علاقه به هنر، وسیله ای برای امرار معاش زندگی محسوب می شد اما درحال حاضر بازار عرضه و فروش آن رونق چندانی ندارد.
این بانوی هنرمند در حرفه گلیم علت اصلی به فراموشی سپردن صنایع دستی در این شهرستان را حمایت نکردن هنرمندان داخلی دانست و گفت:برای احیای آن به حمایت جدی مسوولان نیازمندیم.
ایجاد انگیزه و افزایش دوره های آموزشی می توان نقش بسزایی در گرایش جوانان به این هنر ماندگار شود.

انتهای پیام// و ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار