افزایش 30 درصدی جمعیت سالمندان در 25 سال آینده

رییس مرکز بهداشت شمال غرب گفت: میزان جمعیت سالمندان کشور به 8.2 درصد رسیده که پیش بینی می شود در 25 سال آینده این میزان به 30 درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد گلشنی رییس مرکز بهداشت شمال غرب در همایش "ترویج ازدواج آسان،مناسب و تحکیم بنیان خانواده که صبح امروز در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، اظهار داشت: جمعیت و انسان، به شرط سالم بودن، عمدتا محور توسعه کشورها هستند و انسان سالم محور توسعه پایدار است.

وی بیان کرد: تا انسان سالم نباشد رشد و توسعه نخواهد بود و توسعه پایدار به معنای این است تا منابع موجود را طوری مدیریت کنیم که هم جامعه توسعه پیدا کند و به فکر نسل پایدار باشیم و محور آن انسان است.

رییس مرکز بهداشت شمال غرب تصریح کرد: جمعیت منجر به رشد و توسعه می شود و وقتی شاخص های اجتماعی و اقتصادی بالا رفت زادو ولد کاهش پیدا می کند، سیر نزولی زاد و ولد موجب جلوگیری از رشد و توسعه کشور، کاهش نیروی جوان، افزایش نیروی کهنسال و بار مصرفی در کشور می شود.

گلشنی گفت: اندیشمندان معتقدند حد مطلوب یا متناسب جمعیت، به معنای داشتن رشد منطقی است تا بتوانیم تا بتوانیم به شاخص های توسعه مناطق دست یابیم.

وی اظهار داشت: شاخص های توسعه کشور ها سلامت، رفاه نسبی، بهزیستی، عدالت گرایی، اشتغال افراد در سن کار، طول عمر و فرهنگ است و همواره باید میان اقتصاد و جمعیت کشور تناسب باشد.

رییس مرکز بهداشت شمال غرب اشاره کرد: مقام معظم رهبری همواره بر سیاست های کلان افزایش جمعیتی تاکید داشته اند که این شاخص ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم، در تثبیت جمعیت پویا موثر است.

گلشنی تاکید کرد: طی ۵۰ سال گذشته، سیاست های کنترل رشد ۴۰ درصد جمعیت را پوشش می داد که نرخ باروری عمومی از ۷.۷ به ۶ درصد کاهش پیدا کرد. 

وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نرخ باروری عمومی از ۶ به ۷ درصد افزایش و در سال ۶۴ بیشترین رشد بود که پس از آن سال میزان نرخ باروری عمومی به دلایل مختلف با کاهش مواجه شد. 

رییس مرکز بهداشت شمال غرب اظهار داشت: سرشماری سال ۶۵ نشان داد که نرخ باروری بالا است و پس از آن سیاست تنظیم خانواده از سر گرفته شد که پیش بینی این بود که در سال ۹۰ نرخ باروری کلی، به ۵ درصد برسد اما این اتفاق ۱۵ سال جلو افتاد و در سال ۷۹ ما به نرخ ۲.۱ رسیدیم که همین موضوع سبب شد اکنون در شرایط آسیب پذیر فعلی قرار گیریم.

وی بیان کرد: تغییر سبک زندگی، رویکرد ازدواج به سمت سن بالا، بالارفتن سن پدر و مادر شدن در تفکر مردم، افزایش فاصله بین بارداری ها، گسترش تحصیلات و مشاغل رسمی در بانوان، توجه به کیفیت فرزنددار شدن نسبت به کمیت سبب شده که آمار ازدواج و فرزندآوری در کشور کاهش پیدا کند.

گلشنی تصریح کرد: اکنون میزان جمعیت سالمندان کشور به ۸.۲ درصد رسیده است که پیش بینی می شود طی ۲۵ سال آینده این میزان به ۳۰ درصد رسد و تولید مثل مساوی با مرگ و میر خواهد بود، این در حالی است که میزان سالمندی در دنیا به ۲۰ درصد خواهد رسید و در کشور ما این نرخ یک و نیم برابر دنیا است.

رییس مرکز بهداشت شمال غرب تاکید کرد: ما باید به موضوع سالمندی توجه بیشتری داشته باشیم که بالارفتن درصد سالمندی در کشور، سبب افزایش مصرف کنندگان و کاهش تولید کنندگان می شود که این موضوع آسیب فراوانی به رشد و توسعه کشور می زند.

گلشنی یادآور شد: ما در بهداشت و درمان وظیفه داریم از دوران نوزادی تا ازدواج، زایمان و خدمات پس از آن و همچنین بر سایر فاکتور ها نظیر مسکن، اقتصاد، تعلیم و تربیت و سایر موارد تمرکز داشته و ما و تمام مسئولان مربوطه، فرمایشات مقام معظم رهبری را در جهت سیاست های کلان افزایش جمعیتی دستور مطلق بدانیم و به آن جامه عمل بپوشانیم.

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار