شرکت‌های دانش‌بنیان از طرح تا عمل؛

اشتغال نخبگان جوان دانشگاهی در استارت‌آپ‌های دانشگاهی

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های دانشگاهی با هدف اشتغال جوانان تحصیل کرده و تبدیل دانش به ثروت تاسیس شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حال حاضر دیگر نمی توان کشور را با پول نفت اداره کرد و اتکا به منابع طبیعی و کسب درآمد از طریق فروش آنها کاری بیهوده است و امروز زمان آن رسیده است که با فکر و خلاقیت جوانان و با تاسیس استارت‌آپ‌های دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان بتوان چرخه کشور را گرداند.

بسیاری از شرکت های دانش بنیان بزرگ دنیا مثل گوگل و "ایربی اند بی" با سرمایه اندکی کار خود را شروع کردند اما آنچه که باعث موفقیت این شرکت های بزرگ شد، استفاده از فکر و ایده خلاق جوانان نخبه دانشگاهی بوده که علاوه بر ایجاد اشتغال سبب پیشرفت علم و دانش شده است .

تاسیس شرکت های دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری به منظور تجاری ساختن ایده ها از اولین کارهای جدی است که در کشور  به منظور عملی شدن تبدیل نوآوریها به تکنولوژی صورت گرفته است. هر چند تاسیس چنین شرکت هایی گامی مثبت در این زمینه به شمار می آید اما هنوز محدودیت هایی در شکل گیری چنین موسسات و نهادهایی وجود دارد.

چندی پیش لایحه حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوریها و اختراعات در مجلس به تصویب رسید تا راهگشای برخی از مشکلات چنین شرکت هایی باشد اما با اصلاحاتی که در مواد قانونی آن شکل گرفته این لایحه به تصویب نهایی خود نزدیک شده است.

همان طور که در ماده 1 لایحه حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان هم آمده است، شرکت ها و موسسات دانش بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری هستند و همین طور تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

شرکت های دانش بنیان حلقه واسط خلاقیت و ثروت
سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهوری در این زمینه می گوید: در واقع این شرکتها حلقه ارتباطی بین ایده و تکنولوژی هستند که می توانند ایده ها را در مسیر رسیدن به تکنولوژِی هدایت کنند و گاهی اوقات خود همین شرکتها هم می توانند ایده خودشان را به تکنولوژِی تبدیل کنند.

وی افزود: دانشگاه‌های ما عناوین درسی‌شان مطابق نیازهای جامعه نبوده و تکیه بر پول نفت جلوی ماشین سازی، طراحی صنعت‌های مختلف گرفته شده است. ما در حال حاضر نیازی به فارغ التحصیلان دانشگاهی نداریم و با چند تکنسین می‌توانیم سازمان ها را اداره کنیم.

کارهای دولتی ایده را خشک می کند
ستاری گفت: کشور ما با پنج هزار سال تاریخ و تمدن و تجارت زمانی در دنیا آقایی می‌کرد اما به دلیل دل خوش کردن به پول نفت، اقتصاد کشورمان از چرخش می‌افتد و یک سری مشکلات گریبانگر ما می‌شود. 
 
وی اظهار داشت: در بدنه استخدامی دولت دیوار چند لایه‌ای وجود دارد که وقتی افراد به استخدام کارهای دولتی در می‌آیند فعالیت‌هایشان فرق می‌کند. همین مسئله کشور را دچار چالش‌های فراوان کرده‌ است. 

ستاری ادامه داد: شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیز شرکتها و مؤسساتی که بیش از 50 درصد از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، مشمول حمایت های این قانون نیستند.

تجاری‌سازی محصولات آرزوی معاونت علمی فناوری
معاون علمی فناوری ابراز داشت: حتی یک شرکت هم موفق به تجاری سازی ایده ها بشود ما به برنامه ریزی خود رسیدیم و درآمدی که از همان یک شرکت نصیب کشور می شود بسیار بیشتر از هزینه هایی است که صرف حمایت از این شرکت شده است.
 
وی بیان کرد: وقتی افراد به دنبال کار دولتی نباشند، سازمان‌های مختلف به دنبال پایین کشیدن کرکره کسب و کارشان هستند و این باعث پسرفت یک کشور می شود.

ستاری ادامه داد: فردی که به دنبال پول نفت کشورش نباشد باید با سازمانهای مختلف بجنگد و این مسئله باعث شده محیط های کسب و کار با مشکلات روبرو شوند و این امر ریشه در فرهنگ ما دارد. 
 
ستاری ادامه داد: قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان هم اکنون بیش از 80 خدمت را ارائه می‌دهد که معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و بیمه جزئی از این خدمات ارزشمند است و ما برای جوانانی که در این شرکتهای نوپا مشغول خدمت هستند سربازی را از نوع عادی به علمی و پژوهشی منتقل کرده‌ایم. 
 
فعالیت هزاران استارت‌آپ دانشگاهی برای تبدیل دانش به ثروت و اشتغال 
وی ادامه داد: اما صنعت ما متشکل از همان شرکتهای دانش بنیانی است که در وسط تهران سالی چند هزار میلیارد فروش دارند و هم اکنون در کل کشور 2 هزار و 860 شرکت و هزاران استارت‌آپ در حال فعالیت هستند و جوانان زیادی به کار تحقیق و پژوهش در این شرکتها مشغول هستند.

ستاری تاکید کرد: هم اکنون در کشور استارت‌آپ‌هایی داریم که بین سه هزار تا پنج هزار میلیارد تومان در سال فروش دارند و هر سال این رشد چند برابر می‌شود. 

وی با بیان اینکه شرکتهای بزرگ پولشان را از دولت نگرفته‌اند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در سیستم دولتی با هدف اشتغال کاری اشتباه است و ما باید به جوانانمان اعتماد کرده و ایجاد یک محیط کسب و کار با تکیه بر فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد می‌شود و این امر نیازمند یک فرهنگ سازی با برنامه است. 
 
ستاری ادامه داد: همیشه ایده عامل سوم و پول عامل هشتم موفقیت است و امروزه در کشور جوانانی در استارت‌آپ‌ها مشغول به فعالیت هستند که زندگی روزمره خود را می‌چرخانند و پایگاه اقتصاد کشور بر اساس فعالیت آنها شکل می‌گیرد. 
 
وی اضافه کرد: شرکت واتس‌آپ که 21 میلیارد دلار به فروش رفت از 45 جوان کارش را شروع کرد. از طرفی شرکت‌های دانش بنیان 200 میلیارد تومان فروش دارند که سهامشان چند برابر شده است و برخی از استارت‌آپ‌های کشور از رشد هزار درصدی تا به امروز برخوردار بوده‌اند. 
 
معاون علمی فناوری عنوان کرد: هم اکنون در کشور 20 شتاب دهنده مشغول به فعالیت هستند و ما چهارمین تولید کننده مهندس در کشور هستیم و هیچ کشور اروپایی پنج میلیون دانشجو و 23 میلیون جوان ندارد و ما باید به فرهنگ و سنت‌های قدیم خود برگردیم. 
 
ستاری یادآور شد: صندوقهای ریسکی و خطرپذیر محل مناسبی برای اعتماد به جوانان تحصیل کرده محسوب می‌شوند و معاونت علمی و دولت همانند چتری در بالای سر این شرکتها سایه افکنده‌اند تا کسی در کارشان خللی ایجاد نکند. 

معافیت مالیاتی و گمرکی شرکت های دانش بنیان 
محمد صاحبکار خراسانی دبیر ستاد شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: این ستاد حمایت همه جانبه از شرکتهای بنیان و استارت آپ‌های دانشجویی را انجام می دهد تا با ایجاد یک بازار هدف داخلی و بین المللی برایشان بتواند محصولات و تولیدات آنها را تجاری سازی کند و در سطح بین‌الملل به فروش برساند.

وی بیان کرد: هم اکنون در کشور 2 هزار و 850 شرکت دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند و همگی آنها در راستای ارتقای تولیدات داخلی و فناوری شدن محصولاتشان از قانون حمایتی بهره می‌برند.

صاحب‌کار ادامه داد : معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، استقرار کارخانه‌های در ترخص شهرها از جمله حمایت ستاد شرکت‌های دانش بنیان از آنها بوده و همواره سعی در تسریع کارهای اداری و به سرانجام رساندن طرحهایشان شده است.

وی یادآور شد: هم اکنون شرکتهای دانش بنیانی که طرحهای آنها مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته از مزایای صندو‌قهای جسورانه بهره می‌برند و از طرف معاونت به آنها تسهیلات کم بهره اعطا می‌شود.

اعطای تسهیلات ویژه صندوق نوآوری به شرکت های دانش بنیان 
صاحب‌کار عنوان کرد: اعطای وام به شرکت‌های دانش بنیان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی صورت می‌گیرد و امروزه با امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بورس سرمایه گذاری بخش خصوصی و تامین منابع مالی این شرکتها انجام می‌شود.

وی ابراز داشت: فرآیند حمایت مالی از شرکتها بر اساس طرح‌هایشان صورت می‌گیرد و هدف اصلی این کار کمک به صادرات و توسعه طرحهایشان در داخل و در سطح بین الملل است.

وی گفت: در ستاد شرکتهای دانش بنیان بیش از 70 خدمت برای حمایت از آنها طراحی شده است و همگی آنها در زمینه تجاری سازی محصولاتشان است.

گفتنی است شرکت های دانش بنیان می تواند باعث اشتغال جوانان تحصیل کرده دانشگاهی شود و علم و خلاقیت آنها را به ثروت و تجاری سازی محصولات تبدیل کند و این می تواند اقتصاد دانش بنیان را در کشور توسعه دهد.

گزارش از حمید جنیدی‌مقدم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار