بارش زیبای شهابی ربعی امشب را از دست ندهید

یک منجم آماتور و پژوهشگر تقویم عنوان کرد: بارش شهابی ربعی امشب ساعت 17 و 30 دقیقه به اوج می‌رسد.

علی ابراهیمی سراجی منجم آماتور و پژوهشگر تقویم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: بارش شهابی ربعی امشب ساعت 17 و 30 دقیقه به اوج می رسد. این بارش متعلق به صورت فلکی عوا است که اکنون به نام "ربعی" معروف است.

وی در خصوص بارش شهابی ربعی اظهار داشت: تعداد این بارش بین 60 تا 200 در یک ساعت است که بهترین زمان برای رصد آن صبح قبل از طلوع خورشید است. 

این منجم آماتور و پژوهشگر تقویم با بیان اینکه در تاریخ 23 دی ماه سیاره زهره به بیش ترین فاصله از خورشید حدود 47 درجه از آن می رسد، عنوان کرد: سیاره عطارد هم در تاریخ 30 بهمن ماه در بیشترین کشیدگی در آسمان صبحگاهی (حدود 24 درجه) قرار دارد که برای مشاهده آن باید از صور فلکی اطراف آن یا نرم افزارهای نجومی کمک گرفت.

ابراهیمی سراجی تصریح کرد: نپتون از 12 اسفند ماه به مقارنه می رود و از میدان دید رصدگران خارج و وارد آسمان صبحگاهی می شود که حدود 2 ماه در این وضعیت قرار دارد. این جرم آسمانی اکنون در اواخر وضعیت رصدی خود در آسمان شامگاهی قرار دارد و شرایط رصدی آن مجدداً از فروردین یا اردیبهشت ماه سال بعد امکان‌پذیر می شود.

وی تاکید کرد: سیاره عطارد 17 اسفند ماه در مقارنه خارجی قرار می گیرد و وارد آسمان شامگاهی می شود. از دیدگاه رصدی مقارنه به نزدیکی 2 جرم آسمانی گفته می شود.

این منجم آماتور و پژوهشگر تقویم یادآور شد: در مورد سیارات مقارنه به 2 دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود که در مقارنه داخلی سیاره بین زمین و خورشید واقع می شود و سیاره وارد آسمان صبحگاهی می شود و در مقارنه خارجی خورشید بین زمین و سیاره قرار می گیرد و سیاره در آسمان شامگاهی مشاهده می شود.

ابراهیمی سراجی در خصوص ماه گرفتگی 23 بهمن ماه بیان کرد: این پدیده از ساعت 2 و 4 دقیقه تا 6 و 23 دقیقه بامداد ادامه دارد که اوج آن در ساعت 4 و 15 دقیقه است. این ماه گرفتگی نیم سایه ای است و در ایران قابل رویت نیست.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از پدیده هایی که در تاریخ 8 اسفند ماه از ساعت 15 و 41 دقیقه تا 21 و 6 دقیقه رخ می دهد، خورشید گرفتگی حلقوی است که در کشورهای آرژانتین، شیلی و جنوب آفریقا دیده می شود و حدود 44 ثانیه طول می کشد.

این منجم آماتور و پژوهشگر تقویم عنوان کرد: در 15 دی ماه، زمین به نزدیکترین فاصله از خورشید (که این مسافت حدود 147 میلیون و 100 هزار و 997 کیلومتر است) می رسد.

ابراهیمی سراجی با بیان اینکه اجتماع سیاره ای بین ماه، زهره و مریخ در شامگاه 12 بهمن ماه اتفاق می افتد، تصریح کرد: زهره و مریخ در شامگاه 14 بهمن در نزدیکترین فاصله از یکدیگر (حدود 5.4 درجه) قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: امشب مقارنه بین ماه و زهره روی می دهد که فاصله آن ها از یکدیگر حدود 2.6 درجه است.

این منجم آماتور و پژوهشگر تقویم با اشاره به بهترین زمان برای رصد ماه کنار زهره گفت: 13 و 14 دی ماه مناسب ترین روزها برای دیدن این 2 جرم آسمانی است.

ابراهیمی سراجی  با بیان اینکه در 14 دی، ماه با مریخ مقارنه دارد، اظهار داشت: ماه با مشتری هم مقارنه دارد که بهترین آن در 25 اسفند است که حدود 1.9 درجه با این سیاره فاصله دارد.

وی یادآور شد: ماه با ستاره غرب الاسد نیز در تاریخ های 26 دی، 23 بهمن و 21 اسفند ماه مقارنه دارد. صبحگاه هفتم بهمن فرصت خوبی است برای مشاهده سیاره عطارد که هلال ماه 3.5 درجه با آن فاصله دارد.

ابراهیمی سراجی تاکید کرد: زمان تحویل سال 96 نیز در روز دوشنبه مورخ 30 اسفند ماه (روز کبیسه) در ساعت 13و 58 دقیقه و 40 ثانیه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار