برگزیدگان دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب معرفی شدند

آیین اختتامیه دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب برگزار شد و در آن برترین‌های هر بخش معرفی شدند.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین پایانی دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب (مستور)، به دبیری سید حمیدرضا برقعی و به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس،با حضور حمید قبادی، دکتر اسماعیل آذر، دکتر محمدعلی مجاهدی، حجت الاسلام سید حسین شاهمرادی، حجت الاسلام زمانی و سعید بیابانکی و با تجلیل از 12 شاعر برگزیده این حوزه  در تالار رودکی برگزار شد. 

در ابتدای مراسم حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با خیر مقدم به حضار اظهار داشت: از بانیان اصلی این کنگره کمال تشکر را دارم که موجبات آن را فراهم کردند تا چنین رویداد ارزشمندی به گام دوم خود برسد. 

وی افزود: در سال گذشته سوالی مطرح شد مبنی بر اینکه چه ارتباطی میان این کنگره و موضوع مد و لباس وجود دارد که باید در پاسخ به آن بگویم ما زمانی می‌توانیم در فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی خود به موفقیت برسیم که از  هنر، دانش و آگاهی در این راه بهره ببریم. 

وی ادامه داد: این کنگره در جهت تبیین و ایجاد شرایط مناسب و ارتقای باور مردم به موضوع مهم عفاف و حجاب برپا شده است و نکته حائز اهمیت این است که اگر استقلال کشور در دنیا زبانزد است یکی از فاکتورهای این استقلال اغنای فکری و اعتقاد عمیق مردم ما به ارزش‌هاست، که پایداری از این ارزش‌ها توانسته این استقلال را حفظ کرده و در سراسر دنیا طنین انداز کند.

قبادی تصریح کرد: جوانان ما در این عرصه و در جهت اغنای هر چه بیشتر در باب این موضوع به زبان شعر و ادبیات نیازمند هستند. به عنوان مثال ما برای ساخت موسیقی در این زمینه با کمبود جدی شعر و کلام مواجه بودیم که الحمدلله شاعران خوب ما با برگزاری چنین کنگره‌ای در حال تکمیل چنین کمبودی هستند. در حقیقت شعر عفاف و حجاب به دنبال تولید محتوا، واژگان و قطعات ادبی در این زمینه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رضا خان ملعون هنگامی که قانون کشف حجاب را در کشور به راه انداخت تصور نمی‌کرد که شاعران ما در روزهایی نه چندان دور گردهم بیایند و اشعاری را در جهت ماندگاری ارزش حجاب و عفاف از خود به یادگار گذارند که من امیدوار هستم در ادامه با قدرت هر چه بیشتر شاهد شروع به کار سومین کنگره عفاف و حجاب در کشور باشیم.

در ادامه امیر اسماعیل آذر اظهار داشت: خداوند را شاکرم که در این جلسه روحانی حضور دارم و در این مجال گفتن نکته‌ای را علی‌الخصوص برای جوانان لازم می‌دانم، اینکه روزگار پسا مدرن انسان را از خودش دور نگه داشته و این مهمترین خیانت به بشریت است. انسان امروز نمی‌اندیشد و تعقل نمی‌کند و تمام خسارت‌های عالم هم به دلیل همین فکر نکردن است.

وی تصریح کرد: استعمار غرب از طرق مختلفی انسان را احاطه کرده و راه آسمان را به روی او بسته است. اما باید به خاطر داشته باشیم که یکی از امتیازات ما اندیشه و تعقل است. اندیشه‌ای که از عفاف برخوردار است. در واقع پوشش یکی از مصادیق عفاف و حجاب است و رعایت عفاف در کلام، کنش، داد و ستد، اندیشه و... همه در حوزه عفاف هستند. یادمان باشد که این چنین اندیشه‌ای ما را به سمت نور و نیکی رهنمون می‌سازد.

محمدعلی مجاهدی نیز در ادامه این مراسم ابراز داشت: لحظه لحظه این مراسم برای من خاطره انگیز است و بابت حضور در آن از خدای بزرگ سپاسگزارم.

وی افزود: همه این زیبایی‌ها، عفاف‌ها، پاکدامنی‌ها و لطافت‌ها به یک نقطه باز می‌گردد و آن هو الجمیل است. اما باید بگویم آن چیزی که ادبیات امروز ما کم دارد، اخلاق است. زیبایی‌هایی که در گستره اخلاق دیده می‌شود را باید در نهایت هنرمندی به تصویر کشید که یکی از این زیبایی‌ها عفاف و پاکدامنی است.

مجاهدی خاطرنشان کرد: اصولا در ذات جمال و زیبایی مستور بودن است. حسن و زیبایی باید مستور باشد تا بهای ارزش غیرقابل توصیفی که دارد قابل ارزشیابی شود.

حجت الاسلام سید حسین شاهمرادی دبیر کل شورای فرهنگ عمومی کشور نیز با ایراد سخنانی ابراز داشت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری هر چیزی که طنیده و عجین به هنر شود، اثرگذار و ماندگار خواهد بود. در حقیقت اگر یک مفهوم زیبا و والا به عنوان حجاب، عفاف و حیا بخواهد در باورها متبلور شود باید حتما با زبان هنر همراه باشد و در این راستا یکی از بهترین هنرها شعر و ادبیات است.

وی ادامه داد: عفت و حیا متناسب با فطرت آدمی و باور هر موجود است و امیدوارم این کنگره به همین جا ختم نشده و شروعی برای کارهای بیشتر، بهتر و اثرگذارتر بر عامه مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب موضوعی است که با مصوبه و دستورالعمل جاری نمی‌شود، بلکه با برگزاری چنین کنگره‌هایی اثرگذار و ماندگارتر خواهد بود.

همچنین سعید بیابانکی یکی از داوران این دوره از کنگره اظهار داشت: در دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب بیش از 2 هزار اثر به دست ما رسید و پس از تفکیک در 3 مرحله توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت. نکته قابل توجه در این آثار توجه بیشتر شاعران به عنصر عاطفه و احساس فردی و اجتماعی بود که حاصل آن اشعاری تاثیرگذار در این دوره است.


برگزیدگان هر بخش  به شرح ذیل است:

* برگزیدگان بخش شعر کلاسیک

در این بخش جواد شاهمرادی به عنوان نفر برگزیده اول، زهرا سلیمی برگزیده دوم و وحید صدیقی به عنوان برگزیده سوم معرفی شدند.

* برگزیدگان بخش نیمایی و سپید

در این بخش یک برگزیده و دو شایسته تقدیر معرفی شدند،‌ فائزه رسکتی به عنوان فرد برگزیده معرفی شد اما سیدمجید موسوی و معصومه‌سادات شاکری شایسته تقدیر معرفی شدند.

* هیأت داوران در بخش نغمه‌های مذهبی اثری را به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر نشناخت اما در بخش ترانه و سرود رضا مشکات در بخش ترانه برگزیده شد و رضا نیکوکار و محمدحسین ملکیان تقدیر شدند.

*در بخش کودک و نوجوان

سمیه خردمند به عنوان برگزیده اول و مرضیه فرمانی برگزیده دوم، منیره هاشمی به عنوان نفر سوم معرفی شدند.

در پایان این مراسم رضا نیکوکار که اثر وی توسط حجت اشرف‌زاده خواننده کشورمان اجرا شد از این خواننده تشکر کرد و در  ادامه اشرف‌زاده به اجرای برنامه پرداخت.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار