دبیری مطرح کرد؛

سد کجکی افغانستان حق آبه تالاب هامون را در مضیقه قرار داده است/ تالاب میقان و میانکاله با آنفولانزای پرندگان درگیرند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشأ اصلی بیماری آنفولانزا، پرندگان وحشی هستند و در کشور ما هم تالاب میقان و میانکاله و دامگاه فریدون‌کنار با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (چهارشنبه) در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست، برگزار شد، اظهار داشت: طبق آخرین آمار به دست آمده یعنی بررسی هایی که دو روز پیش از وضعیت این دریاچه به عمل آمده، تراز آب دریاچه ارومیه سال گذشته ١٢٧٠.٢١ بوده که امسال به ١٢٧٠.٥٤ رسیده است. 

وی ادامه داد: اکنون مساحت دریاچه ٢١٠ هزار هکتار است، در حالی که سال گذشته در همین زمان ١٦٠ هزار هکتار بود. 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در حالی شاهد این افزایش تراز آبی در دریاچه ارومیه هستیم که میزان بارندگی در آذربایجان غربی کاهش یافته است، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارش امسال در این استان ١٠٠ میلی‌متر بوده، در حالی که سال گذشته در همین زمان این میزان ١٦٨ میلی‌متر بوده است . 

* از هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار احیا، تنها 300 میلیارد برای احیای ارومیه تخصیص داده شده است

دبیری با بیان این که در مورد حفاظت از دریاچه ارومیه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، افزود: تندترین این دیدگاه‌ها معتقد است که مرگ دریاچه ارومیه حتمی است و سازمان نباید برای احیای آن تلاش و هزینه کند، اما طیف دیگری هم معتقدند که همان گونه که انسان در زمینه تخریب موثر است، می‌تواند در زمینه حفاظت از محیط زیست و بهبود آن نیز ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: بر اساس دیدگاه‌های مختلف ممکن است هزار سال دیگر دریاچه ارومیه را نداشته باشیم و این همان موضوعی است که اکولوژیست‌ها بر سر آن در جدالند، اما آن چه برای ما اهمیت دارد، کاهش سرعت روند مرگ این دریاچه است و باید تلاش کنیم تا مرگ آن را به تعویق بیاندازیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عوامل انسانی بیش از خشکسالی و تغییر اقلیم در خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر داشته است.

دبیری درباره اقدامات و تدابیر سازمان حفاظت از محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان داشت: با اقداماتی مانند کنترل چاه‌های مجاز و مجهز کردن چاه‌های مجاز به کنتور توانسته‌ایم تا حدودی به دریاچه ارومیه از لحاظ حجم آبی کمک کنیم، البته امسال علی‌رغم کاهش بارندگی، آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: کمبود اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه، عملیات این بخش را محدود می‌کند، البته ستاد توانسته با وجود کمبود اعتبارات مالی تدابیری را عملیاتی کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه احیای دریاچه ارومیه نقش داشته‌اند که اجرای طرح‌های آبرسانی و حفاظت اکولوژیک از جمله وظایف سازمان حفاظت محیط زیست  در روند احیای دریاچه ارومیه بوده است.

دبیری گفت: صرفنظر از مشکلات کلی می‌توانیم با کمک گرفتن از جوامع محلی، دریاچه ارومیه را به سمت احیا ببریم، به همین منظور در 80 روستای اطراف دریاچه ارومیه اقداماتی را به منظور تغییر و اصلاح مصرف آب در کشاورزی و ایجاد الگوهای جدید اشتغال منجر به صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب و انتقال آن به پیکره دریاچه ارومیه شده‌ایم.

وی ادامه داد: در صورت گسترش این اقدامات، آب زیادی به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: حق آبه دریاچه ارومیه 2 میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است که بخشی از این حق آبه تأمین شده، اما متأسفانه به دلیل مشکلات مالی برای ادامه روند احیای دریاچه ارومیه تخصیصی به سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته نشده است.

دبیری افزود: حدود 26 میلیارد تومان سهمیه سازمان از دریاچه ارومیه است که از این میزان تنها حدود 12 میلیارد تومان تخصیص اعتبار شده است.
 
وی با بیان این که ستاد احیای دریاچه ارومیه هزار و 700 میلیارد تومان برای انجام پروژه‌های خود درخواست کرده، افزود: از این مبلغ تنها 300 میلیارد تومان آن تصویب شده که اعتبار بسیاری کمی است.

* سد کجکی افغانستان حق آبه هامون را در مضیقه قرار داده است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تالاب هامون هم بیان داشت: امسال برای تالاب هامون سال پرآبی بوده، اما نگرانی اصلی ما این است که بتوانیم بر مشکلات موجود در ارتباط با همسایه خود یعنی کشور افغانستان فائق آییم و سهم آب این تالاب را از این کشور هم دریافت کنیم.

دبیری درباره علل تأمین نشدن حق آبه تالاب هامون تصریح کرد: احداث و فعالیت سدهایی مانند سد کجکی در افغانستان شرایطی را فراهم کرده که به لحاظ تأمین حق آبه این تالاب با مشکل مواجه شویم.

وی تأکید کرد: البته مذاکراتی با طرف افغانستان در حال انجام است و رئیس‌جمهور هم به وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان طرف مذاکره‌کننده ایرانی تأکید کرده که دریافت حق آبه هامون جزء اولویت‌های مذاکرات باید باشد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، نگرانی‌ها در مورد تالاب هامون کمتر خواهد شد.

دبیری با بیان این که تالاب هامون به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره و تالاب بین‌المللی شناخته شده است، افزود: در تلاشیم تا طرف مذاکره‌‌کننده خود یعنی افغانستان را برای مشارکت در حفظ تالاب هامون متقاعد کنیم، چون تنها بخش ایرانی تالاب ثبت ذخیره‌گاهی شده است.

وی افزود: از طرف یونسکو هم مذاکراتی در این زمینه خواهیم داشت تا هر دو طرف تالاب هامون حفاظت شود.

* تالاب‌های میقان و میانکاله درگیر آنفولانزای فوق حاد پرندگان هستند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: یکشنبه گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور دستگاه‌های مختلف و سازمان‌های ذی‌ربط مختلف از جمله سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، جلسه‌ای در خصوص رسیدگی به این موضوع برگزار شد که سازمان دامپزشکی کشور گزارشی در این خصوص ارائه داد.

دبیری ادامه داد: منشأ این بیماری آسیای جنوب شرقی است، یک سال پیش فائو اعلام کرد، اگرچه منطقه آسیای جنوب شرقی خواستگاه اصلی آنفولانزای فوق حاد پرندگان است، اما این بیماری فراتر رفته و به سمت سیبری که مسیر مهاجرت پرندگان است، پیشروی داشته است.

وی در پایان گفت: منشأ اصلی بیماری آنفولانزا،پرندگان وحشی هستند و در کشور ما هم تالاب میقان و میانکاله و دامگاه فریدون‌کنار با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار