گرمایی از جنس هنر در روزهای سرد زمستان

هنر در ابعاد و اشکال گوناگون در گالری ها و نگارخانه ها بار دیگر پذیرای هنردوستان و علاقه مندان شد است.

گرمایی از جنس هنر در روزهای سرد زمستانبه گزارش خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گالری ها و نگارخانه ها بازهم در میانه زمستان با کارهای نویی از هنرمندان به استقبال علاقه مندان می روند؛ این هفته نیز بیش از 30 گالری با مجموعه ها و هنرمندانی از عرصه های گوناگون فضا را برای یک گردش هنری در روزهای آخر هفته فراهم کرده اند.

بدون عنوان
گالری اُ با آثاری از مونا امت علی با عنوان "بدون عنوان" از جمعه 17 دی به استقبال هنردوستان می رود.

مونا امت‌على متولد ١٣٦١ در تهران است. او فعاليت هنرى‌اش را به طور جدى از سال ١٣٨٩ آغاز کرد.آثار امت‌على از آن جهت قابل توجه‌اند كه اشيا و فضاهايى را به تصوير در مى‌آورد كه ديگران به راحتى از كنار آن‌ها مى‌گذرند. ابعاد بسيار كوچک آثار امت‌على، زاويه‌ی ديد، انتخاب برشى غيرمعمول و تركيب‌ بندى‌هاى دقيق او، تصاوير بسيار بديع  را پديد مى‌آورند. توجه وسواس‌گون او به جزئیات و نحوه‌ى استفاده‌ى او از ابزارش در به دست آوردن طيف‌هاى خاكسترى در هر تصوير احساسى از درون‌گرايى و سكون را به نمايش مى‌گذارد و به بيننده امكان تعمقى موشكافانه در اين فضاهاى اسرارآميز را مى‌دهد.

این نمایشگاه تا 28 دی برقرار و قابل بازدید است.

گالری 26
نمایشگاه نقاشی با عنوان "دانه های خاک سرزمین من" از جمعه در گالری 26 برگزار می شود.

در این نمایشگاه آثار گروهی از کودکان وجود دارد که در خصوص آن ها نوشته شده: بشر در ايام كودكي اش كلمات را خوب نمي شناسد، درست ادايشان نمي كند، بي دست و پا و نامتعادل و شكننده به نظر مي رسد، اما ناب ترين منظر را به جهان پيرامونش دارد. خالص ترين نوع احساسات را تجربه مي كند. جهان را بدون واسطه ي ديگران و جملات و كلمات، و صرفا از دريچه ي روح خود نگاه مي كند. آثار اصيل همه منتج از همين نوع نگريستن به جهان خلق مي شوند. بها دادن به اين قطعه ي كوتاه از حيات انسان اثاري را به دست مي دهد كه گاه بزرگان را به حيرت وا مي دارد.

مجموعه مذکور تا 22 دی برقرار است.

گالری 7 ثمر
محمدرضا فیروزه ای یکی از نقاشان پیشکسوت کشورمان به تازگی مجموعه خود را در گالری 7 ثمر به نمایش گذاشته است.

 این نمایشگاه از 17 تا 22 دیماه پذیرای هنردوستان و علاقه مندان است.

گالری ویستا
مجموعه ای از نقاشی-ویدئو در گالری ویستا از جمعه به نمایش گذاشته می شود.

در این مجموعه آثاری از ستاره حسینی با عنوان "تا این سو" وجود دارد که تا 27 دی قابل بازدید هستند.

گردش چشم
"گردش چشم" عنوان نمایشگاهی است که در گالری دلگشا برگزار می شود.

در این نمایشگاه که از جمعه 17 دی تا 27 ام این ماه برقرار است آثاری در قالب نقاشی از ایلار دستگیری به نمایش گذاشته می شود.

خاکستری 
«خاکستری» عنوان نمایشگاه نقاشی با تکنیک مداد رنگی روی کاغذ از  وحید میرزا محمدی است که در روز جمعه 17 دی در گالری سیحون برپا می شود.

این چهارمین نمایشگاه انفرادی  میرزا محمدی در گالری سیحون است و وی تا کنون در بیش از 60 نمایشگاه گروهی در گالریهای سیحون ،گلستان ،هفت ثمر ، موزه هنرهای معاصرو...  شرکت کرده است.

غالب آثار وی با سبک سورئال و رئال و درباره موضوعهای اجتماعی است .

کافه گالری مارکوف
نمایشگاه گروهی عکس‎های اینستاگرام (بخش ششم) از جمعه در کافه گالری مارکوف برگزار می شود.

 پروژه‌‌ی Direct vision، مواجهه‌ی واقعی با مجاز است؛ و مواجهه‌ای است دشوار. واقعی‌ترین ارتباط با هنرهای اینستاگرامی، با عرضه کردن آن‌ها در شکل نمایشگاهی و در گالری‌های شهری. در این منظر، قضاوتی هم اگر در میان باشد، از همان اصول نقد هنری در فضای واقعی پیروی می‌کند. گو این‌که در این شکل، مخاطب فرصت هم‌زمانْ بیش‌تری برای خود و قابی که مقابلش می‌ایستد قائل خواهد شد و این مکث اگر یک ثمره بیش‌تر براي او نداشته باشد، آن همان دقیق شدن و مقایسه‌ای‌ است که میان خود(وضعیتِ خود) و اثر می‌بیند. این مقایسه، به‌یقین، در برخورد «بیننده/ کاربرِ» فضای اینستاگرام با يك اثر، به این شکل رخ نمی‌دهد. می‌گوییم بیینده/ کاربر، چون هنوز معتقدیم فاصله‌ای هرچند اندک، وجود دارد میان تماشای گذرای یک پستِ اینستاگرامی میان هزاران پستِ قبل و بعدیِ آن و نظاره‌ی یک اثر هنری در یک گالری با شئوني كه كمابيش آموخته‌ی آن شده‌ایم. به دیگر سخن، هدف این پروژه تنها بررسی رویکرد اینستاگرام و مواجهه‌ی آن با واقعیت در حوزه‌ی اجتماعی ایران است؛ نوعی مطالعه‌ی فرهنگی که بایستگی‌ و اهمیتش را از سیلِ فزاینده‌ی کاربرانش در ایران کسب کرده است.  و چه‌بسا که نتایجی که از اجرای این پروژه به‌دست خواهد آمد، توجهِ منتقدینِ این عرصه را به شکلی جدی‌تر از پیش به کارکردهای این قبیل رخدادها جلب کند.

در این پروژه از کیوریت با روشِ آرام استفاده شده است؛ روشی تدریجی و کاملن زمان‌مند. 

بخش‌های این پروژه شاملِ:

بخش نمایشگاه: 
عرضه‌ی آثار در قالب نمایشگاه، در شاخه های هنر عکاسی ، نقاشی ، ... و ویدئو آرت و نیز در قالب پرفورمنس.  

بخش مطالعاتی _ پژوهشی:
_ ارزیابی و تحلیل آمار موجود از کاربران اینستاگرامی در ایران؛
_ مصاحبه با   برخی کاربران  فعال در اینستاگرام ؛ 
_  بررسی و آرشیو تحقیقاتی که بر اساس اینستاگرام صورت گرفته.

نمایشگاه‌های Direct photo  قسمتی از پروژه  Direct vision است که در آن‌ها فقط عکس‌ها به نمایش در آمده اند.

در این نمایشگاه‌ها سعی بر این است، محیط صمیمانه و مطبوع حاکم بر فضا، بتواند پیوندی بین واقعیت و مجاز برقرار کند، تا این مواجهه به شکل واقعی‌تری صورت پذیرد.

دربخش ششم  Direct photo  عکس‌هایی از اکبر ترابی، علی راد، روح الله قربانی، نریمان نصیری و محمدرضا نظمی به نمایش در آمده‌اند

عروسک ها
نمایشگاهی از سیامک عزمی از جمعه در نگارخانه والی برگزار می شود.

در این نمایشگاه آثاری در قالب نقاشی و با عنوان "عروسک ها" وجود دارد که تا 28 دی می توانید برای بازدید از آن ها به گالری مذکور مراجعه کنید.

گالری شکوه
نمایشگاهی از آبرنگ های یک هنرمند از 17 دی در گالری شکوه برگزار می شود.

سیاوش مظلومی پور هنرمند این مجموعه است که تا 22 دی ماه با کارهایش در این مجموعه حضور دارد.

رُخ
گالری نک با نمایشگاهی با عنوان "رُخ" از جمعه  به استقبال هنردوستان می رود.

محمد علیزاده هنرمند این مجموعه است که در خصوص مجموعه چاپ دستی خود عنوان کرده است: مجموعه‌ی پیش رو تصاویر جنگجویانی است ناشناس اما با وجوهی یکسان، سفید و یا سیاه.

تجربه‌ای است از قراردادن خود در موقیعتی ذهنی و دیگری ناموجود، شاید در مکان و زمانی نامعلوم، روایتی از آینده و یا گذشته‌ای نامشخص از جدال و جستجو.

شخصیت‌ها در این آثار نمادی اسطوره‌ای از خود  به نمایش می‌گذارند همانند شاهان و سربازان.

در یک جا حضوری پر‌رنگ و تعیین کننده دارند و در جایی دیگر جز فرورفتگی و برآمدگیِ اندک چیزی از خود بجای نگذاشته‌اند.

تکنیک، چاپ دستی (سیلوگرافی یا حکاکی روی لینولئوم) است که از هر کلیشه نسخه‌ای سیاه و نسخه‌ای برجسته گرفته شده است.

رُخ انتخابی است شاید ناخودآگاه از خویشتن که در چرخه‌ای دائمی گاهی اقدام به ساختن می‌کند و در جایی دیگر خود را به نابودی می‌کشاند. ایماژ و نمایشی است به موازات تمام تضادهایی که همواره همراه داریم.

این نمایشگاه تا 30دی برقرار است.

نقطه
علی معانی نقاشی های خود را از 17 تا 21 دی به گالری ژینوس می آورد.

معانی در خصوص مجموعه خود که با عنوان نقطه به نمایش گذاشته می شود نوشته است:

و اما نقطه آن نقطه که در انتهای جمع کثیری از تفکرات حضوری قاطع دارد.
همان که ابتدا و انتهای تمامی ابعاد را تعریف میشود
همان که خود تعریفی ندارد و تعریف آنچه هست از اوست
همان که آن از دست شده
او را
بنام آن نقطه بخشنده مهربان یاد می کرد.

آینه نقوش
نگارخانه احسان نمایشگاهی از آثار سمیرا حاتمی را از 17 دی برگزار می کند.

حاتمی در خصوص مجموعه نقاشی هایش نوشته است: این مجموعه شامل چند اثر با موضوعات متفاوت بوده که مبین روح جستجوگر اینجانب است.

قریحه و گرایش مضاعف اینجانب به هنر در دوران طفولیت و دورانی که هنوز به خودشناسی قابل قبولی نایل نگشته بودم، برای اطرافیانم ملموس و محسوس بود،که با گذر زمان به درک بهتری از این ذوق هنری و توانمندی در لایه لایه های وجودی خود رسیدم.

در این مجموعه، سعی در انتخاب سوژه هایی داشته ام که علاوه بر پاسخگویی به تمناهای روح تنوع طلب و جمالگرای خود،بستر برقراری ارتباط برای هر قشری از اجتماع میسر بوده و در درجه ی اول به لحاظ بصری جاذب باشد.

بیشتر این آثار به سبک واقع گرایانه بوده و چند اثر انتزاعی نیز مشمول این مجموعه می باشند.
این نمایشگاه تا 22 دی برقرار است.

در کنار این مجموعه‌ها، ده ها گالری دیگر چون نقش جهان، شیرین، فرهنگسرای نیاوران، دستان، نگاه، نیوان، هما، آتبین، نگاه، آریانا، سایه، آتشزاد، نگر و .... نیز با مجموعه های متنوعی پذیرای علاقه مندان هستند.


گزارش از فاطمه شهدوست



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار