راه‌اندازی مراکز جدید خونگیری در تهران؛

غربالگری اهداکنندگان "بار اولی" در دستور کار سازمان انتقال خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: به منظور حفظ سلامت خون در کشور اهداکنندگان بار اولی مورد آزمایش و غربالگری قرار می‌گیرند.

پور فتح الله مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اقدامات سازمان انتقال خون در سال 95، تصریح کرد: سلامت خون از مهمترین اقدامات سازمان انتقال خون است و علی رغم اینکه سلامت خون در کشور ما بالا و هم سطح کشورهای اروپایی است، از اهدا کنندگان بار اولی آزمایش و غربالگری انجام می شود.

به گفته پور فتح الله، در پایان سال در اولین مراجعه اهداکنندگان بار اولی 15 استان کشور که به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند، تمام فرآیندهای مرتبط با انتخاب اهداکنندگان و آزمایشات مربوط به سالامتشان انجام می شود که این مسئله باعث افزایش سلامت خون در کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه این افراد بعد از سه ماه برای اهدای خون به مراکز  فراخوان می شوند، افزود: طبق مطالعاتی سازمان انتقال خون، در سه سال گذشته 75 درصد موارد مثبت آزمایش های هپاتیت و HIV در اهداکنندگان بار اولین بوده است که 25 درصد اهداکنندگان را تشکیل می دهند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: با این برنامه هزینه های مرتبط با آزمایشگاه و فعالیت های سازمان حدود 50 درصد افزایش پیدا می کند و با وجود اینکه 50 درصد از اهدا کنندگان بار اول در این مدت به مراکز اهدا مراجعه نمی کنند اما این امر به شدت سلامت خون را افزایش می دهد.

پور فتح الله با بیان اینکه یکی از برنامه های سازمان پذیره نویسی سلول های بنیادی است، اظهار داشت: در 11 استان کشور مراکز و  امکانات اهدای سلول های بنیادی برای داوطلبان اهدای این فراورده فراهم شده است.

بهره‌برداری از 5 قطعه زمین برای راه‌اندازی مرکز انتقال خون
وی با اشاره به اینکه ساخت زمین های مراکز انتقال خون یک برنامه مشارکتی خیرین سازمان انتقال خون با شهرداری است، تاکید کرد: بر اساس مذاکرات و همکاری، شهرداری تهران 5 زمین از بهترین نقاط تهران را جهت ایجاد مراکز جامع اهدا در اختیار سازمان انتقال خون قرار داده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه در مراکز جامع، اهدای خون کامل، پلاکت و سایر سلول های بنیادی صورت می گیرد، تصریح کرد: این مراکز توسط بانک صنعت و معدن ساخته می شود و این زمین ها در اختیار مجمع پذیره نویسی قرار گرفته است.

پورفتح الله بیان کرد: 3 مرکز در مرحله گود برداری است و امیدواریم جهت تسریع در روند اهدای خون تا شهریور سال آینده این 5 مرکز آماده بهره برداری باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.